Veto "aaltoilee"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Olen tässä pohtinut, että mistä mahtaa johtua kun esim kakkosella puolella kaasulla kiihdyttäessä-> vetää->vetää huonommin->taas vetää..? Eli se veto ei tunnut tasaiselta ja olen ollut huomaavivani että veto ei olisi ihan tasaista muillakaan vaihteilla.
Sen verran tullut seurattua että mair ja mreq pyöriivät hyvin lähekkäin. Mair pyrkii tosin esim tasakaasulla ajettaessa olemaan 10 tai jopa 20 yksikköä isompi kuin mreq? Tyhjäkäynnillä lukemat vastaavat toisiaan.

Tuossa äsken tein testin ja pitkästä aikaa pidin hetken akun kenkää irti ja kävin testilenkillä ja ainakin kuvittelin että toimisi paremmin ja veto olisi tasaisempaa. Samoin mreq ja mair seurasivat toisiaan paremmin. Piopooweri softa on sisässä ja täydellä kaasulla pyynti oli 1100 luokkaa viinalla ajettaessa.
Viinalla mielestäni venkoilee vähemmän kuin bensalla.

Allekirjoituksen autoon laitettu parin vuoden aikana uusi IMMu, tulpat vaihdoin äsken ja polttoainepumppukin on tuore tapaus. Evap on tulpattu. Peruspaineet on 0,38 c ja w letku yhdistämällä.

Onko tuo ominaisuus vai voiko tuolle jotain tehdä?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Jippii
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 31, 2013 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja Jippii »

Mulla aaltoilee kylmällä koneella kans hieman. Laitoin ominaisuuksien piikkiin.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Itellä tekee samaa ja imuvuoto siellä vissiin jossain on.Tai sitten läppäkotelossa on vikaa.. yms.En ole vielä kerennyt tarkemmin tutkimaan ja kaikkia letkuja vaihtelemaan.Toisaalta mankkuvenahan niitä ahtoja ohjailee myös.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Letkut on tullut uusittua omassa uusiin, vai jäiköhän jarrutehostimen suuntaan vaihtamatta kun oli niin hauskassa paikassa. Painetestikin tuli tuossa joku aika sitten tehtyä ja en ainakaan suuria vuotoja havainnut.
Läppäkotelo veikkaan itse syylliseksi kun siihen ei ole vielä tullut kajottua, toinen vaihtoehto olisi tietty magneettiventtiili.
Kylmänä tosiaan on selkeimmin havaittavissa tuo oire.

Mistäs se sitten johtuu että kun ecun nollaa, toimii auto jonkun aikaa "paremmin"?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Hömm.. tulipa mieleen että voishan tuo periaatteessa johtua myös tukkosesta katista ja/tai putkesta.Tää ei oikeastaa selviä kuin asioita poissulkemalla pikkuhiljaa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Tarttis kait käydä polkemassa ilman kattia ja putkea tuota. Ei saata vaa naapurusto kovin tykätä :lol:
Antaako tukkonen katti itsestään mitään muuta merkkiä, esim katsastuksessa huonoja arvoja?
Keskipytty ja takapytty on myös melko tuoreita eikä väliputkissakaan mielestäni ollut mitään tukkoa.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

kylmällä koneella normaalia viinalla. bensalla ei oireita.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Täälläkin on täysin sama vaiva kuin aloittajalla. Tulpat vaihdoin juuri ja sillä ei ollut mitään vaikutusta. Evap myöskin tulpattu ja imuvuotoja koitettu etsiä. Kaasuläpän katsoin ja ei ainakaan karstaa juurikaan näkynyt. E98:lla on tähän asti ajeltu mutta toivottavasti jossain vaiheessa vielä RE85:lla. :)

Olen omistanut auton melkein kaksi vuotta ja ollut muuten tyytyväinen ensimmäiseen Saabiin. Ei tuokaan aaltoilu ole vielä tähän mennessä niin paljon häirinnyt että olisin isompiin toimenpiteisiin viitsinyt sen takia alkaa. Bensapumppu on vinkunut koko minulla koko ajan joten sillä saattaa olla vaikutusta asiaan :?:
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja 3J »

No vinkuva bensapumppu kannattaa ainakin vaihtaa hetimiten tai ainakin mitata että tuotto on riittävä. (Ei riitä että tukille tulee polttoainetta, vaan sitä pitää tulla määrällisesti tarpeeksi). Muuten saattaa mennä laihalle ja iskeä mäntäpistiäinen ja se on hieman isompi remontti sitten...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Mullakin vinkuin polttoainepumppu melko pitkään ja vaihdoin sen nyt sitten uuteen. Ei vaikuttanut tuohon "ominaisuuteen" kuitenkaan.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
riTas
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 10, 2010 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja riTas »

Katista voi sulaa sisuskalut jolloin menee vielä ihmekyllä päästöistä läpi mutta meno loppuu 5000rpm CE-vilkkumiseen ja sytytyshäiriö koodiin. Vedon aaltoiluun voi vaikuttaa huono immu joten jos vanha niin vaihtoon jo muutenkin.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja 009baas »

riTas kirjoitti:Katista voi sulaa sisuskalut jolloin menee vielä ihmekyllä päästöistä läpi mutta meno loppuu 5000rpm CE-vilkkumiseen ja sytytyshäiriö koodiin. Vedon aaltoiluun voi vaikuttaa huono immu joten jos vanha niin vaihtoon jo muutenkin.
Justiin kun kolmoselta runtu pohjassa alkaa kiihdyttelemään ni meno loppuu juuriki tossa 5000 rpm:n kohdalla ja tulee rötää, ce-valoa ja erroria jos jatkaa polkemista.. Yhdistettynä tohon vedon aaltoiluun, varsinkin kylmällä koneella.Vois olla hyvinkin tuo katalysaattori.Perjantaina etsitään imuvuotoja ja sitten aikanaan tuo putki mennee vaihtoon koko matkalta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Veto "aaltoilee"

Viesti Kirjoittaja suapas »

Sillonkun potkua on riittävästi, niin kaikki valot palaa mittarissa... :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=OJ0KTEcWyfU
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin