ACC ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Ise itselleni vastaten vian selvittyä.
Sain äijän autosta koitettuaa toisella acc paneelilla eikä toiminut silläkään, releetkin vaihdoin ristiin eikä apua, samanlaisia kun ovat kaikki releet... hetken aikaa hämäsi mittauksia kun ilmeisesti releeltä katkotaan miinusta eikä totutusti plussaa niinkuin oletin..

Mutta vika löytyi testerillä, auto oli 'hukannut' kylmästöinnin, eli raksi ruutuun että on ilmastointi niin johan alkoi pelaamaan! Ihme homma, meinaan webastonkin oli samanlailla kadottanut..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

core2 kirjoitti:
To Tammi 22, 2015 12:52
Ei pitäis olla mitään suurempia hätiä, mutta flash'auta uudelleen jossain vaiheessa niin loppuu tuo 22 koodi. Oliskohan Suorsa se lähin mesta? Jossa onnistuu flashaus.
Potilaana 98 vuosimallin 9-5. Alkoi tänään tekemään "ilmastointi" kalibrointia vähäväliä. Jossain vaiheessa väläytti vikakoodia 22. Kävin ajamasssa lenkin ja meni ihan mykäksi koko puhallus ja acc:n näyttö, vain taustavalo paloi panelissa. Irrottelin akun joksikin aikaa ja laitoin takaisin niin taas alkoi acc jumppaaman kalibrointia ja välillä näytti ettei ollut vikakoodia ja välillä taas koodia 22. Näyttö ikäänkuin värisi ja näytti että häviää taas kaikki acc:n näytöstä. Mittasin akun jäniitteen ja tutkin termarin maadoituksen olemmat ymmärtääkseni ok. Akun jännite oli 12,85 V.. kun kone ei käynyt. Käynnissä ei tullut mitattua, mutta nähtävästi lataa kun oli noin täysi akku lenkin jälkeen.
Onko tuon acc:äly tuossa panelissa? meinaaan vaa jos ostaisi uuden acc- panelin, kun suht halvalla saab saab webshopista, niin pittääkö se uusi naittaa techillä?
Niin ja edellisviikolla alkoi turvatyynyn merkkivalo palamaan ja loistaa siis edelleen. Alkaa vaikuttaa kohta siltä että taitaapi tulla harrasteauto käyttöharrasteesta...tietenkään ei saisi hatutukselle antaa valtaa!

Juho T eli Ohut J
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uuden acc paneelin asennuksessa tarvitaan tech2. Samalla saat selville sen, että mikä turvatyynyjärjestelmässä on vikana.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Käytetty huollossa jossa lukivat vikakoodit. Airbagin vikana B1332 eli kuljettajan tuvatyynyn resistanssi liian suuri. Vikavalo nollattu.
Ilmastoinnin käyttöpaneelin vikaa epäilivät itse paneeliin. Ei oltu nähtävästi yritetty uutta softaa laittaa. Tilasin uuven controlpaneelin. Huollon mukaan äly on paneelin sisässä.
Auto toimi normaalisti kun ruokatunnilla auton kävin hakemassa ja ajoin työmaan pihaan. Kotia lähtiessa airbagin valo loisti ja ilmastointi alkoi taas temppuilemaan eli muutaman kerran synkronointiyrityksiä jne.. Nyt tosin se ero entiseen että ennen meni lopulta pimeeksi koko acc-näyttö, nyt puolestaan ei sammunut näyttö ollenkaan. Lisäksi nyt ilmestyi myös kaksi nollaa molempiin reunoihin paneelia, jotka jäivät siis loistamaan näytössä ja sammui vasta kun otti akun irti.
Eli lähtötilanteessa ollaan; airbagin valo palaa ja ilmastointi kaputt...

JuhoT
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Nyt on uusi acc-paneeli asennettu. Tilasin paneelin Saab webshopista jossa osa oli halvempi kuin eräissä romuttamoissa. Asennuksen jälkee SID herjasi "program new acc" ja niinpä piti käyttää liikkeessä ohjelmoitavana.

Synkronoin ilmastoinnin liikkeestä lähtiessä ja nyt tuli vikakoodiksi 19 eli kiertovesipumpusta ja jostain oikosulusta herjaa. Olsiko nyt niin että ohjelmoinnin yhteydessä olisi pitänyt kertoa jostain jälkilämmityksestä tai siis että sitä ei ole ? tai lukea muita iltasatuja? Jostain muistan jotain tälläistä lukeneeni ...ehkä.

No kuitissa luki kuitenkin että ohjelmointi OK. Minusta ei kyllä ole OK jos vikakoodeja pukkaa. :roll: :roll:
Tulee mieleen vanha kotimainen elokuva jossa kysyttiin ikkunanpesijöiltä mistä tietää että ikkunat on pesty... katso laskusta...
https://youtu.be/XgpmYw4idjM


T

OhutJ
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja suapas »

Paneelin ohjelmointi OK. Mahdolliset viat ei kuulu ohjelmointiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Onkohan se ohjelmointi kuitenkaan OK, jos ohjelmoivat sinne, että autossa on V6-mallin jälkilämmityskiertovesipumppu eikä sellaista autossa ole. Eberin yhteydessä oleva pumppua ei tässä lasketa, se ohjelmoidaan vain sitä kautta, että kerrotaan autossa olevan kytkettynä Eber.

Ja vaikuttaakos tässä vielä täällä mainittu huomio ACC:n ohjelmoinnista vanhassa (<2002) autossa:
http://saabworld.net/showthread.php?t=25447
7/28/03 1999-2001 9-5, Replacement ACC panel will not program in 9-5 modelsThe panel needs to be connected to a 2002 (after VIN 23023934) or later 9-5 and spare part programming completed Then re-installed in the earlier car.
En ainakaan saanut omasta vm. 2000-autosta ohjemoitua pois lämppärikennon ohitusventtiiliä, Tech-softaversio 148. Pitäisi päästä kokeilemaan ACC-panelini ohjelmointia pari vuotta uudemmassa autossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Tuota vikakoodia 19 ei esiintynyt vanhalla Acc- paneelilla. Mietin vaan että mahtaako tuo ACC-järjestelmä nyt toimia oikella tavalla kun siellä on vikakoodi?
No pittää kysyä myös liikkeestä josko tuolle vikakoodille mitä mahtasivat.

edit: ja kysytty eekoosta, jossa kerrottu että ei vaikuta kotiuttamiseen. kovaa ajoa...tai miehän kyl pappamallilla pappamaisesti ajelen. !

t

Ohut J
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Jonkuu aikaa ajeltu ja eihän tuo acc toimi ihan silleen kuten edellisellä paneeelilla ..siis kun se edellinen oli ehjä.
Nyt on lähes kokoajan ikkunat huurussa ennemän tai vähemmän, jos econ- nappi päällä. Tietysti kuivattaa ikkunat jos pitää ilmastoinnin päällä. Ei tarvinnut ennen...
Taisi myös WIS :sissä olla vian 19 aiheuttamasta mm. ikkunoiden huurtumisesta ja vian häviämisestä 20 käynnistyskerran jälkeen?

Kovasti kyllä merkkiliikkeessä yrittivät uskotella että kaikki on ok kuten kuitissa lukee. Pitää vissiin ottaa yhteyttä johkii ku ymmärtää oikeesti jotain näitten :saab: päälle. Pärkkele.

T

Juho T eli Ohut J
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko ilmansuodatin miten tuore? Se osaa huurustaa laseja. Ilmastoinnin paras puoli juuri nyt syksyllä on tuo kuivatus ja hyvä huurteen poisto. Viime syksynä 9-3 huurusti lasit herkästi ja niinhän siihen piti tän vuoden kesällä laittaa lisää kylmäainetta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Joo, moi, voip olla että syyllinen löytyypi myös ilmansuodattimesta. Yleensä aina kesän jäliltä märkä.
Oon kyllä pitäny huolta että nuo kondenssivesireijät ois auki vaan...
Onkohan uuvemmissa malleissa isommat nuo kyseiset vedenpoistokanavat?

Yritin myös ohjelmoida laitetta että puhaltaisi aluksi tuulilasille, mutta lähes heti alkaa puhaltamaan myös jaloille.
Entinen paneeli (nyyh) oli silleen ohjelmoitu että puhalsi huurtenpoistoa (siis suunnattu puhallus tuulilasille), niin kauan kuin kone hieman lämpimämpi ja vasta sitten alkoi puhallus myös jaloille, lisäksi puhallus koveni pikkuhiljaa. Ei tarvinnut koskea nappuloihin juurikaan vaan AUTO- asennossa toimi hyvin.

Pitäisi keretä perehtyä enempi auton huoltoon , vaan kun on nämä syksyn veneennosto ja -huoltokiireet.
airbagin valokin vielä loistaaaaaa saabin kojetaulussa.



t

Ohut J
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uuteen ACC paneeliin on varmasti ajettu sisään Saabin uusin mahdollinen ACC ohjelmistoversio. Vanhaa paneelia ei välttämättä ole koskaan päivitetty, vaan siellä on voinut olla ohjelmisto valmistusvuoden mukainen alkuperäinen.

Ilmastoinnin hieman erilainen toimintalogiikka voi johtua puhtaasti ohjelmistoversiostakin. Toki sen ei kuulu antaa vikakoodia kiertovesipumpusta autossa jossa kiertovesipumppua ei ole, joten olen sitä mieltä että se on konfiguroitu TECH2:lla väärin. Muistelisin että V6 malleissa olisi tuo parking heater ominaisuus, eli ACC paneeli voisi olla ohjelmoitu V6 moottorin konfiguraatiolla. Vai onko autossasi V6?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Juu kyllä tää on 2,3 litrasella neloskoneeella, vm -98. Asentajan mukaan neloskoneen ohjelma laitettu ja hänen mukaan tuota lisälämmitinsydeemiä on muissakin kuin v6 malleissa, en tiedä tuota.
Vuoden -98 käyttöohjekirjassa puhutaan tuosta lisälämmitinominaisuudesta juuri v6 mallissa.


Ohut J
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Polttoainekäyttöinen pysäköintilämmitin, esim. Eber ja Webasto, on eri juttu kuin V6:ssa tarjolla ollut moottoriin ajon jälkeen varastoitunutta jälkilämpöä hyödyntävä kiertopumppu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vikakoodi 19 :han tarkoittaa vain sitä, että kiertovesipumpun moottorille menevä syöttö on joko poikki tai oikosulussa eli tässä tapauksessa herjaa pumpun puutetta, kun ohjaimen asetukset sitä pyytävät vahtimaan (WISin mukaan).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin