ACC ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli.. Ongelmana on se että femma lämpenee liikaa sisältä.

Lämpöpyyntö kabiiniin on 21c. Kun alkaa lämmintä tulla kabiiniin niin lämpötila menee aivan reilusti yli tuon pyynnön, jopa niin paljon että tulee kuuma. Eikä se tunnu älyävän hellittää lämmitystä vaikka autossa on kuuma.. Paitsi jos käskee vaikka että 15c kabiiniin, mutta jos nostaa takasi 21c niin jo puhallus alkaa taas.. Vaikka autossa on ihan varmasti enemmän kuin 21c lämmintä. Joka ilmasuuttimesta tulee samanlaista ilmaa, kylmää tai kuumaa mitä kabiiniin haluaa..

Ajattelin että ilmastoinnin vikakoodi 22, eli korruptoitunut softa aiheuttaisi tuon, että se tekee mitä lystää.. Auto kävi metroautossa ACC:n uudelleen ohjelmoinnissa josta sanottiin että uudempi versio ohjelmasta löytyi ja se ajettiin sisään. Kaikki oli hetken aikaa hyvin.. ei tullut autoon liian kuuma lämpöpyynillä 21c jne..

Kunnes.. Akku oli hetken aikaa irti erään remontin ajan ja ensimmäisellä käynnistyskerralla akun kiinnityksen jälkeen kalibrointi tuli ja taas.. vikakoodi 22.. Ensin ACC:n näytössä näkyy 0 kunnes hetken päästä vasemmalle ACC:N näyttöön tulee 1 ja oikealle 22.

-Miten ihmeessä tuo on palannu takas tuo korruptoitunu softa?
-Eikö ohjelmointi onnistunut?
-Ja miten tuosta korruptoituneesta softasta pääsee lopullisesti eroon?
-Eihän se nyt voi olla niin että ohjelmointi pysyy niin kauan kun on akku kiinni..?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Mulla ilmoitteli kerran samaa koodia korruptoituneesta softasta kalibroidessa, ei ole toistunut. Tuli silloin kalibroitua vaikken mitään epämääräistä ilmastoinnin toiminnassa huomannut, ja toimii edelleen mielestäni normaalisti.
Hämärä muistikuva olis että tuo ACC yksikkö olis ollut hetken irti samassa yhteydessä, olisko sillä ollut vaikutusta tuon vikakoodin katoamiseen, en tiedä.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja karg »

http://www.thesaabsite.com/FAQ--ac-cate ... de-22.html

Jollain oli siis toi sama ACC-koodi ja vika korjaantui akun uusimisella.

Muistelen, että jonkun Saab oli täällä syynissä kun ACC toimi oudosti. Sisälämpötila-anturi näytti mitä sattuu. Ei kyllä välttämättä liity tähän mitenkään, mutta tonkin näyttämän vois ehkä tarkistaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Yleistä ACC:lle on, että vaikka vika koodi 22 esiintyy niin silti ACC saattaa toimia normaalisti, koodi kuitenkin tarkoittaa, että ACC:n softa on korruptoitunut ja vaatii reflashauksen tech:illä.

Edit: olen myös kuullut ACC:n alkaneen toimimaan ja koodin häipyneen akunkengän irroituksella ja useammalla kalibreerauksella, mutta saab kehoittaa flashaamaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No se on kertaalleen flashätty metroautossa... Tuo sisälämpöanturi pitää kyllä ottaa tarkastukseen nyt seuraavaksi.. Mielestäni tuo ACC:n toiminta ei ole kovin hyväksyttävää tuollaisenaan.. Autossa ei sais kuuma tulla kun toivomus olis se 21c kabiiniin... todellisuus varmaan pyörii lähempänä 28-30c..

Akkukin on käytännössä uusi, siis puolisen vuotta vanha.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuo ACC:n lämpötila valintahan ei ole todellista lämpötilaa siis vaikka lukee 18° niin se kertoo vain sen, että se tuntuu siltä lämpötilalta autossa. (jotain häikkää on jos 28-30° tuntuu)

Onkohan nyt aivan varma, että metroautossa tehtiin tuo flashaus oikein olisi meinaan eka kerta kun se ei onnistuisi, saattaahan tietysti ACC:n ohjausboxissa olla vikaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Noh.. Päätin kuitenkin kerran tehdä kalibraation auton käynnissä ollessa.. (eikä esim. akun irroittamisen jälkeen automaattisesti kuten edellisellä kerralla jolloin koodi tuli) Niin nyt iski nollat tauluun eikä koodia tullut.. Taitaa olla henkimaailman vehkeitä.. Luulin että nää fordit oli niitä henkimaailman kanssa tekemisissä olevia laitteita mutta...

8O

Täytyy sitten techittää tuo sisälämpötila-anturit.. tuon lämpötilatuntemuksen takia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Acc:hän tekee autokalibreerauksen aina muutamien auton käynnistyksien jälkeen, mutta se ei ole sama kuin manuaalisesti tehty.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

22 koodia pukkas tänä aamuna.mut hetken päästä nolla. Muistelen viime talvenKin tehneen saman ja silloin enemmän tietävät oli sitä mieltä että akun jännite notkahtanut. Akku autoon on uusittu 1v 1kk sitten.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja core2 »

nalleolut kirjoitti:22 koodia pukkas tänä aamuna.mut hetken päästä nolla. Muistelen viime talvenKin tehneen saman ja silloin enemmän tietävät oli sitä mieltä että akun jännite notkahtanut. Akku autoon on uusittu 1v 1kk sitten.
Käy katsomassa tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=946903
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eli ei hätää
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ei pitäis olla mitään suurempia hätiä, mutta flash'auta uudelleen jossain vaiheessa niin loppuu tuo 22 koodi. Oliskohan Suorsa se lähin mesta? Jossa onnistuu flashaus.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Asustelen nykyään länsirannikolla. Nou hätä asian suhteen jos kerran vuodes herjaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja core2 »

nalleolut kirjoitti:Asustelen nykyään länsirannikolla. Nou hätä asian suhteen jos kerran vuodes herjaa.
Enhän mä muuta kuin, että se saattaa sammuttaa koko systeemin ja joudut ajaan verstaalle asti.
No harvoin siinä niin on käynyt jotta pysähtyy kokonaan ACC, mutta hoida veks toi Flashaus niin pysähtymisen riski vähenee reilusti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Noniin, kesä alkoi länsirannikollakin ja alkoi samalla myös kulmästöintikausi.
Kävin järjestelmän täyttämässä, mutta ei lähtenyt pelittämään.
Kalibroinnilla tulee usein nolla tauluun, mutta satunnaisesti lykkää tuota 22 koodia.
Ilmastoimmin releen konehuoneessa ohittamalla kyllä lähtee kylmää puskemaan.
Onko kenties tuo 22 koodi syyllinen vaiko ihan acc paneelissa vikaa?
Muuten toimii puhallin ja lämmönsäädöt hyvin eikä tarvi lämpöön normaalisti koskea.
Econ nappia pitkään painamalla huomasin että sillä sai valittua LO TEMP ACC CTRL tai NORMAL ACC CONTROL. Mitähän nämä tarkoittavat?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin