automaatin vahvistaminen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

:?:

elikkäs mulla on 2005 vm 9-5 aero hirsch ja se on automaattivaihteistolla. vanhemmis jenkkiautoissa voidaan ns vahvistaa automaattilaatikkoa että ne kestää paljon enemmän tehoa niin onko tollanen mahdollista "uudehkon" automaattilaatikon kanssa? itse en ole mikään autoexpertti nii tää voi kuulostaa tyhmältä joidenki mielestä jotka tietää autoista ja mekaniikasta enemmän.

tosiaan käyttöautoks tuli hommattua mutta niin pahasti saabismi iski et tuli jenkkiauton sijaan tosta saabista käyttöauton lisäks harrasteauto. eli jos ton automaatin ja muut osat saa kestään sen 305hp lastun tuun laittaan sen. eli kaikki tehojen nostot yms tulee olemaan sellasia että se myös kestää sen käyttöautona enkä halua mitään virityspeliä mis pikkuhiljaa osat hajoaa ku ei kestä.

mut jos eka toi automaattin kestävyys tai sen kestävyyden nostaminen selviää tietää mitä tohon mun saabiin kannattaa suunnitella.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ensinnä Todettakoon että auton virittäminen lyhentää pääsääntöisesti käyttöikää aina, kun vehkeet on kovemmalla kuormituksella. Mutta sen se vaatii, ja on eri asia että leviääkö vehkeet vanhuuttaan vai virityksen takia ensin ;)

HirHirschin softahan on muistaakseni 305hv/400nm bensalla, ja automaatti kestää suurinpiirtein sen 450nm vääntöä. Itsellä tällä hetkellä softa pyytelee 430nm, eikä loota valita kuin Jos urku auki tarjoaa yläkierroksilla nelosta. Ja viinalla ajellaan luonnollisesti.

Softastahan voi rajoittaa maksimivääntöjä kyllä vaikka tehoa enemmän olisikin. mutta onko lisävirittämisestä enää tuossakohtaa järkeä on sitten eri asia. Tuon n.300hv/450nm saa orkkismitsulla ja viinalla terveestä koneesta ulos kun vaihtaa putken, bensapumpun ja uudet suuttimet ja softa sen mukaiseksi ja siirtyy viinalle. Hirschin vaatimuksista en varma ole kun ei sellaista ole tullut ihmeteltyä ennen, mutta joku varmasti osaa vaatimukset kertoa tarkemmin.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Goldberger kirjoitti::?:

elikkäs mulla on 2005 vm 9-5 aero hirsch ja se on automaattivaihteistolla. vanhemmis jenkkiautoissa voidaan ns vahvistaa automaattilaatikkoa että ne kestää paljon enemmän tehoa niin onko tollanen mahdollista "uudehkon" automaattilaatikon kanssa?
Kysäsepä Jannelta: http://www.jal.fi/

EDIT: linkki lisätty: http://automatlador.nu/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

En nyt ole asiantuntija automaateista puhuttaessa, mutta jonkinlainen näppituntuma on tullut aikanaan 9000:n laatikon kokonaisrempasta ja tuon amg:n laatikon eroja normaaliin tutkiessa.

Varmaan selkeintä olisi lähteä siitä, että mitkä paikat ovat kestävyyden kannalta ratkaisevat ja mitä niille voi tehdä. Nuo askit taitavat olla sen verran tarkkaan mitoitettuja, että valmistaja on jo käytännössä toleranssit asettanut.

Luisto ja siitä seuraava lämpö taitavat olla pahimpia automaattien tappajia eli mitä nopeammin pykälän saa pesään ja mitä tiukemmin siellä pidettyä, taitavat olla jonkinlaisia avainasioita.

9000 turbon laatikossa on enemmän kitkalevyjä samankokoisissa mäntäpakoissa kuin vaparinkin laatikossa, niitä oli vain asennettu sinne pakkaan enemmän. Lisäksi laatikon ohjaus oli varustettu moottorin ahtopaineen tunnistavalla anturilla.
AMG:n laatikossa on ainakin nopeampi vaihto-ohjelma.
Sitä en muista, onko em. värkeissä jäähdytyksessä tehty eroa normimalleihin.

Ainakin nykylaatikoissa luistoa saa vähennettyä ohjelmallisesti poistamalla momentinmuuntimen käytöstä tietyissä ajotilanteissa. Tämä toisaalta saattaa asettaa jotkin paikat alttiiksi kovalle väännölle.

Luulisin, että em. puitteissa (+muissa joista en tiedä) painitaan 9-5:n laatikonkin kanssa :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kestääkö aski paremmin jos kenkimiset tapahtuisi sport-asennossa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kehottaisin vieläkin ottamaan yhteyttä Janneen häneltä löytyi ainakin aiemmin saabin highperfomance lootat kisa käyttöön, ehkä myös tänään?

Sori tämä linkki on vain sweduksi: http://automatlador.nu/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mertmi kirjoitti:Kestääkö aski paremmin jos kenkimiset tapahtuisi sport-asennossa?
Oikeastaanhan ei mikään muu muutu kuin vaihtamisvälit sportti asennossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Örkinrumilus kirjoitti:Ensinnä Todettakoon että auton virittäminen lyhentää pääsääntöisesti käyttöikää aina, kun vehkeet on kovemmalla kuormituksella. Mutta sen se vaatii, ja on eri asia että leviääkö vehkeet vanhuuttaan vai virityksen takia ensin ;)

HirHirschin softahan on muistaakseni 305hv/400nm bensalla, ja automaatti kestää suurinpiirtein sen 450nm vääntöä. Itsellä tällä hetkellä softa pyytelee 430nm, eikä loota valita kuin Jos urku auki tarjoaa yläkierroksilla nelosta. Ja viinalla ajellaan luonnollisesti.

Softastahan voi rajoittaa maksimivääntöjä kyllä vaikka tehoa enemmän olisikin. mutta onko lisävirittämisestä enää tuossakohtaa järkeä on sitten eri asia. Tuon n.300hv/450nm saa orkkismitsulla ja viinalla terveestä koneesta ulos kun vaihtaa putken, bensapumpun ja uudet suuttimet ja softa sen mukaiseksi ja siirtyy viinalle. Hirschin vaatimuksista en varma ole kun ei sellaista ole tullut ihmeteltyä ennen, mutta joku varmasti osaa vaatimukset kertoa tarkemmin.
Mun muistaakseni mulla on saabis 280 hp ja 330nm vääntöä ja keltä ostin sano että se on rajotettuna siihen ku automaatti ei kestäis enempää. Mulla ei ole tarkotus mitenkään viritellä autoa sen enempää ku aattelin vain et saisin samat tehot ku just manuaalista mikä kestäis sen 305hp ja olikos noin 430nm mihin hirssit on niille laittanu.

Mut kiitoksia kaikille vastauksista, varmaan selvinee siitä linkistä viimestään ku saa aikaseks laittaa kyselyä. Varmaan ruottiks pitää kirjottaa ku oli sivut ruottiks.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Goldberger kirjoitti:
Mun muistaakseni mulla on saabis 280 hp ja 330nm vääntöä ja keltä ostin sano että se on rajotettuna siihen ku automaatti ei kestäis enempää. Mulla ei ole tarkotus mitenkään viritellä autoa sen enempää ku aattelin vain et saisin samat tehot ku just manuaalista mikä kestäis sen 305hp ja olikos noin 430nm mihin hirssit on niille laittanu.

Mut kiitoksia kaikille vastauksista, varmaan selvinee siitä linkistä viimestään ku saa aikaseks laittaa kyselyä. Varmaan ruottiks pitää kirjottaa ku oli sivut ruottiks.
Niin toihan on yleisesti käytössä oleva laatikko: http://www.en.wikipedia.org/wiki/Aisin_ ... ansmission

Ja toisen merkkisessä diesel-sovelluksessa on kokemusta 450-490Nm kestäneenä...
Öljynvaihto on joskus syytä tehdä ettei solenoidit jumiudu. 80tkm?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Goldberger kirjoitti:Mut kiitoksia kaikille vastauksista, varmaan selvinee siitä linkistä viimestään ku saa aikaseks laittaa kyselyä. Varmaan ruottiks pitää kirjottaa ku oli sivut ruottiks.
Siellä puhutaan myös suomea varsinkin jos soitat suomennumeroon Puhelinnumero: 0400461550 (Fi).

EDIT: tuota fforslund'in mainitsemaa öljynvaihtoa niin sitä saab suositteli taksi ja poliisi autoja tekemään öljynvaihdon 60 000 kilsojen välein eikä 120 000 kuten ohjekirjassa on.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Noh pistin nyt vasta viestiä sille jannelle, kiitos linkistä. Kattoo mitä vastaa tosta lootasta. Nyt on vaan tullu luettua että toiset sanoo et se automaatti kestää 450nm ja toiset sanoo et se manuaali kestää sen ja kuulemma toinen niistä EI KESTÄ sitä.

Toi nyt on luettuna vähän mistä sattuu että siks pistin sille jannelle viestii ja kattoo jos jaksaa vastailla jossain vaihees takas. Olis se nyt hyvä saada se 100 nm enemmän autosta ulos ku mitä oon ymmärtäny kyl se saabin moottori sen kestää ilman et moottorin ikä vähenee sen kummemmin. eli onko sen nyt 305hp/430nm. Noi arvo muistaakseni on hirschin manuaaleis ainaki niin oli se nyt kiva tietää onko se automaatti tosiaan niin heikko ettei kestä tota. Eli better to be safe than sorry niin ei tarvi lompakkoo kaivaa ennenku menee tekeen mitään muutoksia autoon.

Mut piru vie ei periaattees kyl tarvi lisätehoa toi saabi, on se kyl niin helvetin hyvä ja kivasti kiihtyy ku kaasua painaa. Joku fixaatio on vaan et pitää nyt saada samat irti ku muistaki saabeista ilman ylivirittämistä :D
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo 400Nm on ihan hyvä raja, eikä sitä oo tarpeen ylittää automaatilla ellei sitten vaiha niitä liukunesteitä samalla kuin koneen öljyjä eli 10tkm kohilla tai alle. 9000 ja 9-5 on 250tkm lasissa ja molemmilla mennään lappu lasissa heti ku auto liikkuu. Ei tasan mitään muutoksia tuohon liittyen laatikossa koko aikana. 9000 oli hämärä vika aikanaan mutta se oli ventiili koneisto vika. Miksi vahvistaa kun muokaa vaan softaa niin että max vääntö menee kohilleen? Kyllä 400Nm pääsee ihan kohtuuliseen perheauto luokkaan? Perhe autosta kuitenki edelleen puhutaan? Performance kulkineet sitte erikseen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

98-01 4-vaihteinen Aisin Warneri kestää sen 400nm jatkuvassa käytössä.

2002-> 5-vaihteinen Aisin Warneri kestää n. 450nm jatkuvassa käytössä.

Ei varmasti tee pahaa, jos noilla vireillä sitten vaihtaa automaattiöljyt ainakin 20tkm välein. Vaikka 10tkm välein laskee sen n. 3.5l pihalle mitä tulee ja uutta sisään.

Jos tavoitteesi jää alle 450nm, niin automaatin vahvistaminen on turhaa, joka kuitenkin maksaa useita tuhansia euroja.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Coltti kirjoitti:98-01 4-vaihteinen Aisin Warneri kestää sen 400nm jatkuvassa käytössä.

2002-> 5-vaihteinen Aisin Warneri kestää n. 450nm jatkuvassa käytössä.

Ei varmasti tee pahaa, jos noilla vireillä sitten vaihtaa automaattiöljyt ainakin 20tkm välein. Vaikka 10tkm välein laskee sen n. 3.5l pihalle mitä tulee ja uutta sisään.

Jos tavoitteesi jää alle 450nm, niin automaatin vahvistaminen on turhaa, joka kuitenkin maksaa useita tuhansia euroja.

noh ei mulla oo tarvetta yli 450nm... mut se että joutus vaihtaan automaattilootan öljyt noin tiheesti kyl tulee maksaan aika kivasti. Ellen sit ite rupee vaihtaan mut seki et kuinka hankala siihen on vaihtaa en oo ottanu ees selvää et voiko täyttää esim vaihekepin yläpuolelta vai onko siinä oikeesti jossain hyvässä kohtaa täyttöreikä ettei tarvi alkaa sen enempää kikkaileen.

Tosiaan ku tarkotus olis vain nostaa tehoja jos auto kestää sen verran ettei tarvis murehtia normi käytössä että jokin hajoaa. Moottoriöljyt nyt on se 10tkm välein tiedän mut ei viittis automaatti öljyjä vaihella samaan tahtiin :D Näyttää melkeen siltä et pidän ton saabin nykysillä tehoilla mitä se nyt on ku kyllähän se nyt riittää mut kattoo mitä se janne pistelee s-postia jossain vaiheessa et jos joskus jotain ehkä teen. Kuitenki auto tulee olemaan mulla pitkään niin se tarkottaa että voihan sitä jossain vaiheessa tehä jotain vaikka maksaaki kuhan kaikki osat tulee kestään.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: automaatin vahvistaminen?

Viesti Kirjoittaja V-M »

ei se teho ilmaseksi sieltä ulos tule. tai tulee se kerran pari mutta jos ajatus on tehoilla ajaa niin se maksaa. aika loogista? Toki jos nautiskelee laatikko jumpasta se on eri homma. Ajelee niillä vakio tehoilla niin ei oo tarvis poiketa huolto rajoista. jos 10tkm välein pukkaa sen 7L laatikkoo öljyä niin onkos se niin iso pala jos sillä on saanu 100nm ja jokusen hepan lisää? vai miten se menee? toki jos se pitää teettää jollakin eikä oo hajuu asiasta niin toki se tuntuu nahkeelta. Mutta tietämättömyys maksaa... ajan trendi. ostaa seukin kulkineen jossa nuo rajat on ylitetty ja homma bueno.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin