Letkulämppäri 9-5 bensaan?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Esim. johtotähti osastolla on tuota tt-thermoa kehuttu kovastikin. Tämähän ei ole perinteinen letkulämmitin,vaan lisäksi varustettu kiertovesipumpulla.
Lämmittää kierron takia tosi hyvin ja aikaa menee puolet versus lokilämmitin. Eli 1000 watin teho kuittaantuu sillä. Lisäksi mahdollista kytkeä samalla lämppärin puhallin hönkimään hyttiin. Jos olisin moottorinlämmitintä hommaamassa,niin varmaan tota kokeilisin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Täytyy kyllä oikein kehua.
On ollu todella hyvä. -10 astetta, 15minuuttia ja kone on selvästi lämmin. Puoli tuntia ja lämpöviisarikin osoittaa jo lämpöä.
Hakkaa kyllä tuolla tehollaan lohkolämppärin. Mennen tullen.

Asennus nyt on vähän "haastava", varsinkin kun tuossa autossa oli lämppärin kierron bypass venttiili, joka poistettiin samalla, enkä sitten alkanut tilailemaan mistään usia letkuja, vaan käytettiin jo varastosta löytyviä letkua, mutkia ja jatkopaloja. No paikoillaan kuitenkin on.
Ilmaantuminen hiukan kestää, tuntuu olevan tuo kenno itsessään jo niin monen mutkan takana, että ottaa aikansa. mutta kuplatkin kyllä poistuu pikkuhiljaa järjestelmästä.
Ennen lämppärin tökkäämistä seinään kannattaa kyllä katsoa, että ilma on varmasti poistunut kierrosta. Suosittelisin kunnon ajolenkkiä, ennen kuin alkaa lämmittää tuolla tt-thermolla.

Asennus meni suunnilleen näin:
- nesteet pois järjestelmästä.
- letkujen irroitus bypass venttiilistä ja bypass venttiilin poisto. (Selkeästi se paskamaisin osuus koko remonttia. alkuperäiset letkuliittimet on p...seestä, varsinkin kun eihän mulla oikein oikeaa työkalua noihin ole. Joillakin pihdeillä vain. Päätös vaihtaa kaikki irroitetut letkuklemmarit ruuvattaviin oli aika helppo.)
- bypass venttiilin ohjausventtiili jätettiin piuhan päähän. Ei tullut kokeiltua mitä nuo sanoo, jos nyppää koko venttiilin pois, mutta alipaineletkut otettiin pois ja ylimääräiseksi jäänyt haarapala poistettiin. Samalla uusin letkut, kun näyttivät jotenkin niin heikoilta.
- asennettiin tt-thermo lämmitin imusarjan tukiputkeen imusarjan alle. Hyvin on tilaa, vähän saa miettiä mistä kädet sopii väliin.
- 19mm -> 16mm kulmajatko lämppäriltä moottoria kohti tulevaan letkuun ja siitä pala 16mm letkua tt-thermon alapäähän.
- tt-thermon yläpäästä 16mm letkun pala, 16mm -> 19mm jatkopala josta liitos alkuperäisellä letkulla paluuputkeen.
- kannen päästä lähtevään letkuun 19mm jatkopala, jolla yhdistettiin lämppärin kennolle menevään letkuun.
- defan johto keulalta lämppärille ja siinähän se.
- Nesteet koneeseen, ilmausta, ajolenkki, letkujen puristelua lopun ilman poistamiseksi ja töpseli seinään. Pieni surina kuuluu kapineesta.
Avot, kunnossa on.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin