9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Siis eikö se pistevalo yltänytkään kauemmas? Itellä nyt ollut pari talvea viirun keulassa pari tällaista http://www.valostore.fi/tuote/led_kauko ... o_serie_7/ , paitsi että tilasin Kiinasta 60e/kpl, aivan identtisen näköiset kyllä. Olen tosi tyytyväinen noihin, mutta välillä miettinyt, että mitä jos keskellä olisi vielä yksi sellainen pistevaloksi sanottu. Että saisiko sillä keskelle tietä kaukaisuuteen vielä vähän enemmän tehoa?
Entä miten nuo ledibaarit, onko niissä miten tarkasti rajattu valokuvio? Ajattelin, josko rekkarin alle maskin sisään sellaisen koittaisi istuttaa. Mutta jos sieltä ei löydy pistemäistä versiota, niin ei taida maksaa vaivaa.
Entä miten nuo ledibaarit, onko niissä miten tarkasti rajattu valokuvio? Ajattelin, josko rekkarin alle maskin sisään sellaisen koittaisi istuttaa. Mutta jos sieltä ei löydy pistemäistä versiota, niin ei taida maksaa vaivaa.
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Siis on se pistevalo joo pidemmälle näyttävä, mutta aina on joko mutka, töyssy, mäki tai muuta, joka estää valon etenemisen. Lisäksi se on _piste_, eli ei siitä ole mitään muuta iloa kuin se piste siellä horisontissa. Ref37,5 valaisee sekin n. 150 m "päivävalotasolle" ja pidemmällekin, jos suuntausta nostaa (mutta silloin taas ei saisi perä laskea kuormalla). 150 m kuulostaa vähältä, mutta se on sitte myös 50 m leveä kuvio eli näkee myös penkat. Ja laillisilla marssivauhdeilla sekin on viiden sekunnin mittainen matka...
Luxeis mitattuna lisävalopakettien kyljis on 0,25 saakka kuvio piirretty, autovalmistajat mainostaa 1 luxin etäisyyksiä ja TM testeissään ilmottaa 5 luxin rajat kuvaillen sitä pimeämmät näkymät täysin turhaksi tiedoksi. Eli se mainospuheiden 700 m kantama on joo totta, mutta tekeekö sillä tiedolla mitään on eri asia. Tuota mun mittaamaa 150 m etäisyyttä en luxeissa tiedä, mutta suuntauksesta johtuen valo toppaa siihen kuin seinään (eli tarkan rajauksen yläraja kohtaa tienpinnan) ja valoa on tasaisesti ilman läiskiä loppuun saakka.
Pistevalois on viä sellanenki ongelma, että se häikäsee todella kauas. Kerran ajoin niin, että mun biltemalainen patteristo 37,5 + 50 + 37,5 ajo n. 300 m mun peräs pitkät päällä ja se oikeasti häiki peileis. Ei sitä pistevaloa voi käyttää kuin ihan perämettäs yksikseen ajellessa.
Luxeis mitattuna lisävalopakettien kyljis on 0,25 saakka kuvio piirretty, autovalmistajat mainostaa 1 luxin etäisyyksiä ja TM testeissään ilmottaa 5 luxin rajat kuvaillen sitä pimeämmät näkymät täysin turhaksi tiedoksi. Eli se mainospuheiden 700 m kantama on joo totta, mutta tekeekö sillä tiedolla mitään on eri asia. Tuota mun mittaamaa 150 m etäisyyttä en luxeissa tiedä, mutta suuntauksesta johtuen valo toppaa siihen kuin seinään (eli tarkan rajauksen yläraja kohtaa tienpinnan) ja valoa on tasaisesti ilman läiskiä loppuun saakka.
Pistevalois on viä sellanenki ongelma, että se häikäsee todella kauas. Kerran ajoin niin, että mun biltemalainen patteristo 37,5 + 50 + 37,5 ajo n. 300 m mun peräs pitkät päällä ja se oikeasti häiki peileis. Ei sitä pistevaloa voi käyttää kuin ihan perämettäs yksikseen ajellessa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Sitten laitoin parisen viikkoa sitten Cobran xenonit lyhyisiin, ja voi jestas että valot muuttui
Onko toiminut, mistä ostit. Olen ymmärtänyt, että vain tietyt xenonit(Philips?) kestää.
Onko toiminut, mistä ostit. Olen ymmärtänyt, että vain tietyt xenonit(Philips?) kestää.
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Kiitti vinkistä, meinasin kopioida tämän idean. Kävi kuitenkin niin, että Kärkkäisellä käydessäni hokasin tämän matalan ja verrattain kapean ledipaneelin:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... challenger
Mittojen perusteella tuo vaikutti juuri ja juuri sopivalta upotettavaksi viirufemman maskiin. Ei muutako purkaamolta hakemaan maski, ja se kainalossa kauppaan sovittelemaan paneelia.
Sopihan se poisleikatun ritilänpalan jättämään aukkoon, just ja just:
Kannakkeet tekaisin jämäkästä kulmaraudasta, ne oli helppo pultata lukkopeltiin, kun nappasi ne kaksi muovikiinnikettä irti pellistä.
Suuntauskin sattui aika hyvin kohdilleen, kun paneeli "lepää" sen kromisomisteisen ritilän päällä. Inasen ehkä voisi ylemmäs näyttää, mutta eipä vastaantulijat herkästi vilkutelleet valoja ainakaan Aavistuksen verran suuntasin paneelia ojan puolelle, niin näkee ehkä tielle pyrkivät elikot paremmin.
Ei tuo paneeli pahasti silmille hyppele tuosta maskista, aika näyttää, että viitsiikö sen riipaista kesäksi poijes:
Onhan niitä parempiakin ledipaneeleita, mutta huikea parannus tuokin on viirun xenon+H7 kynttilöihin verrattuna
Tuota paneelia saa samoilla mitoilla lievästi kaarevanakin, olisi ehkä esteettisesti vielä passelimpi viiruun. Mutta koska moista ei ollut lähistöllä soviteltavana, niin tämä saa kelvata. Se kaareva:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020101572/
Lisäillääs vielä juttua kytkennästä: Herätteen releelle otin konehuoneen sähköboksista (sulake 12) tuollaisella kätevällä haaroittimella:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/ ... ulakkeille
On passelin korkea, alle mahtuu toisen rivin vakiosulake. Releelle hyvä paikka on akun ja lokarin välissä, lähellä iskaritornia oleva muovimutterin alunen. Tuollaisen sulakerasian johdot ylettyy siihen suoraan akulta, ei tule ylimääräisiä liitoksia:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481779/ ... sisuojattu
Kabiiniin vedin katkaisijan johdot tulipellin ison kumiliittimen kautta, syötin siitä läpi nollakutosta miggilankaa, jonka toiseen päähän näpräsin ohuen kaiutinkaapelin (2x0,75 neliöistä).
Oisin mieluusti asentanut katkaisijan ratin vasemmalla puolella olevaan tyhjään katkaisijan paikkaan, mutta se muovinen peitelevy oli ihan täynnä muoviripoja yms. haitaketta. Niiden dremelöintiin ois varmaan menny tunti
Katkaisija piti sitten laittaa keskikonsolin lokerikon peitelevyyn.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Kiitos Termokselle kattavasta lisävaloprojektin esittelysyä! Erittäin kiinnostava ja tuo Lumisen versio luultavasti lähtee tilaukseen.
Jos Tetmos satut pimeälle tielle, jossa on mahdollista otta kuva miltä valokeila näyttää, niin se hieno juttu ja varmaan toisi lisää boostia meidän muiden lisävaloprojekteihin.
Jos Tetmos satut pimeälle tielle, jossa on mahdollista otta kuva miltä valokeila näyttää, niin se hieno juttu ja varmaan toisi lisää boostia meidän muiden lisävaloprojekteihin.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Voisihan valoja koittaa kuvata, Jussinmäen valovertailusta löytyy kameran asetukset, joita voi ainakin kokeilla.
http://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/
Tietty kuvat paneelin kanssa ja ilman sitä, samoilla asetuksilla (oli ne sitten mitkä ovat), antaa jotain osviittaa saavutetusta hyödystä
http://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/
Tietty kuvat paneelin kanssa ja ilman sitä, samoilla asetuksilla (oli ne sitten mitkä ovat), antaa jotain osviittaa saavutetusta hyödystä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Nyt sitten kommentteja: mitä sen jälkeen näkee kun tiputtaa nuo parannellut pitkät surkeammille kuin umpisurkeat lähivalot? Häikääseekö vastaatulijat?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Hei Termos ja muut,
Minusta tuo ledbarin asennus punaiseen viiruun oli oikein hieno. Olisiko mahdollista saada paremmat kuvat siitä miten se on autossa kiinni. Vaikkapa pelti auki tai jotenkin muuten. Taidan tehdä samanlaisen jos vain saan hyvät kuvat ja rakenteen päähäni.
Minusta tuo ledbarin asennus punaiseen viiruun oli oikein hieno. Olisiko mahdollista saada paremmat kuvat siitä miten se on autossa kiinni. Vaikkapa pelti auki tai jotenkin muuten. Taidan tehdä samanlaisen jos vain saan hyvät kuvat ja rakenteen päähäni.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Ettei kenellekään jää epäselväksi, niin tuo asennus jonka itse tein, vaatii maskin muokkausta. Maskista pitää siis poistaa yksi vaakaripa.
Sitten asiaan: Kiinnitysrautojen teko on aika iisi homma, ne voidaan pultata viirufemman lukkopeltiin M8-pulteilla. Autossa on valmiit reiät pulteille, kuhan poistaa alkuperäiset, puskurin kiinnitystä tukevat muovinastat. Merkkasin ne tuohon kuvaan (ei oma auto ):
Leikataan 2 kpl abaut 12 senttistä palaa tukevasta lattaraudasta. Taivutetaan ne 8 cm kohdalta, kulmamittaa en ikävä kyllä tarkistanut, mutta ei aivan suoraan kulmaan. Kulman hahmottaa helposti, kun sovittaa taivutettuja rautoja lukkopellin alle. Alaspäin sojottavan pätkän pitäisi olla pystysuorassa.
Sitten lattojen molempiin päihin 9 millinen reikä ja rälläkällä/rautasahalla leikataan lattojen päistä kohden reikiä palat pois, että saadaan 9 milliä leveä hahlo.
Lopputuloksen pitäisi olla pikaisesti kyhäämäni piirroksen ( ) kaltainen, paitsi nuo hahlot todellisuudessa hiukan pidemmät, eli 4 senttiä vaakasuoraan ja 3 senttiä pystysuoraan.
Ledipaneelin asennus vaatii sitten maskin irroittamisen puskurista, se taas vaatii puskurin osittaisen irroittamisen autosta.
Ei paha rasti. Aiemmin mainitut muovinastat irti, samoin kuin ne kaksi torxia lukkopellistä. Eturenkaiden edestä kaksi alimmaista sisälokarien kiinnitysruuvia pois, lokareita puoli kerrallaan raolleen ja siitä puskurin ja lokasuojan liitoskohdan vierestä ruuvarilla kampeamalla puskurin pääty irti.
Jos auton alamuovi, ns. "pohjapanssari" ei oo ihan päreinä, niin puskuri makaa sen päällä ihan mukavasti. Ei siis ole tarvetta irroittaa puskuria kokonaan irti autosta.
Maskin kiinnikkeiden "haitat" meni muistaakseni niin, että niitä piti aina kammeta kohti maskin jättämää aukkoa
HUOM, tein itse kiinnikkeet tällä tyylillä, mutta mittailin kyllä, että alkuperäisillä alumiinikiinnikkeillä "ala-asennus" maskin taakse onnistuu kyllä. Vaatii vähän mittatarkemmat Z-kiinnikkeet, mutta onnistuu kun harrastaa
Sitten asiaan: Kiinnitysrautojen teko on aika iisi homma, ne voidaan pultata viirufemman lukkopeltiin M8-pulteilla. Autossa on valmiit reiät pulteille, kuhan poistaa alkuperäiset, puskurin kiinnitystä tukevat muovinastat. Merkkasin ne tuohon kuvaan (ei oma auto ):
Leikataan 2 kpl abaut 12 senttistä palaa tukevasta lattaraudasta. Taivutetaan ne 8 cm kohdalta, kulmamittaa en ikävä kyllä tarkistanut, mutta ei aivan suoraan kulmaan. Kulman hahmottaa helposti, kun sovittaa taivutettuja rautoja lukkopellin alle. Alaspäin sojottavan pätkän pitäisi olla pystysuorassa.
Sitten lattojen molempiin päihin 9 millinen reikä ja rälläkällä/rautasahalla leikataan lattojen päistä kohden reikiä palat pois, että saadaan 9 milliä leveä hahlo.
Lopputuloksen pitäisi olla pikaisesti kyhäämäni piirroksen ( ) kaltainen, paitsi nuo hahlot todellisuudessa hiukan pidemmät, eli 4 senttiä vaakasuoraan ja 3 senttiä pystysuoraan.
Ledipaneelin asennus vaatii sitten maskin irroittamisen puskurista, se taas vaatii puskurin osittaisen irroittamisen autosta.
Ei paha rasti. Aiemmin mainitut muovinastat irti, samoin kuin ne kaksi torxia lukkopellistä. Eturenkaiden edestä kaksi alimmaista sisälokarien kiinnitysruuvia pois, lokareita puoli kerrallaan raolleen ja siitä puskurin ja lokasuojan liitoskohdan vierestä ruuvarilla kampeamalla puskurin pääty irti.
Jos auton alamuovi, ns. "pohjapanssari" ei oo ihan päreinä, niin puskuri makaa sen päällä ihan mukavasti. Ei siis ole tarvetta irroittaa puskuria kokonaan irti autosta.
Maskin kiinnikkeiden "haitat" meni muistaakseni niin, että niitä piti aina kammeta kohti maskin jättämää aukkoa
HUOM, tein itse kiinnikkeet tällä tyylillä, mutta mittailin kyllä, että alkuperäisillä alumiinikiinnikkeillä "ala-asennus" maskin taakse onnistuu kyllä. Vaatii vähän mittatarkemmat Z-kiinnikkeet, mutta onnistuu kun harrastaa
Viimeksi muokannut Termos, To Loka 24, 2019 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Kieltämättä tuntuu siltä, että joku törkkää aurinkolasit silmille
Vastaantulijat ei kyllä häikäise ekan 100 kilometrin pimeän metsätaipaleen kokemuksella.
Aiemmin häikäisi enemmän, kun silmät oli koko ajan tottuneet hämärämpään ympäristöön auton edessä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Juu, tuollanen asennus on tarkotus tehä vaimon viiruun. Lumiselta tilasin tuon kaarevan C-Brightin. Purkaamolta on tulossa maski modausta varten... jää sitten se alkuperänen ehjäks, jos...
Tästä tuloo hyvä, ei hypi silimille, sulautuu hyvin maskiin!
Kiitokset Termos!
Tästä tuloo hyvä, ei hypi silimille, sulautuu hyvin maskiin!
Kiitokset Termos!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Laitahan sitten kuv(i)a ja kokemuksia siitä kaarevasta versiosta.
Katotaan sitten, että paljonko mua jurppii
Katotaan sitten, että paljonko mua jurppii
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Samaa silloin itsekin mietin, mutta kun sai paketin halvalla, niin allekirjoittaneen tuplavalo oli suunnattuna eri suuntiin: milli/pari on kova sana 200 m päässä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
No, kuhan saan tehtyä, niin kerron sitten... Kuvia en osaa laittaa tänne, mutta meilata voin.
Omasta -02 Femmasta on myös maskisäleikkö irti osittain samasta syystä ja osittain sen takia, kun vaihdoin siihen kirkkaammat ajovaloumpiot.
Tähän onkin jo vaikeampaa löytää sopiva led-bar, ainaki tämmönen 35 mm korkea... ehkäpä löytyy paremmin sopiva, jos poistaa ne molemmat "säleet" siitä -merkin yläpuolelta ja etsii vähän korkeamman.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Onkos kukaan upottanu led-baria -02 -> -05 mallin maskiin? Sais kokemuspohjaa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-