9-5 MY2000 sisäilmaa vain kojelaudan suuttimista. Korjaus.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mikkoka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 15:36
Paikkakunta: Laitila

9-5 MY2000 sisäilmaa vain kojelaudan suuttimista. Korjaus.

Viesti Kirjoittaja mikkoka »

Auto on 9-5 SE MY2000

Vian kuvaus:
Auton sisätilaan tulee ilmaa vain kojelaudan etureunan suuttimista huolimatta siitä missä asennossa ilmastoinnin säätö on. Ilmaa ei tule tuulilasin, eikä jalkatilan suuttimista. Ilmastoinnin kalibroinin jälkeen 1 vikakoodi nro 14. Pikku haeskelun jälkeen seuraavaa: "Stepping motor, air distribution flap - no mechanical connection between motor and flap B2405". B2405 koodilla löytyykin siten jo useita eri oheita toipua viasta.
Oireena myös erittäin kuuman ilman virtaaminen suuttimista ensimmäiset 10 min moottorin lämpiämisen jälkeen.

Tutkimus:
WISiä mukaillen kuskin jalkatilan ala paneeli pois. Katsottaessa juuri kojelaudan reunan alle näkyy pyöreä askelmoottorin perä jossa kirjani L. Hankala paikka irrottaa ja siirryin toiselle puolelle.
Pelkäänjän paikalta ilmastoinnin putkia suojaava pahvi pois. Kojelaudan ala paneeli pois. Hanskalokero pois.
Keskikonsolin puolelta löytyy kaksi pitkää akselia (metallitankoa) joita askelmoottorit liikuttavat. Askelmoottoreita on kaksi. Lähempänä matkustamoa musta pyöreä perä jossa kirjain R. Sen ylä oikealla toinen jossa itse moottori on näkyvissä, ulkomuoto pyöreä ja metalliliuskoin päällystetty.
Kumpaankin moottoriin menee moninapakaapeli. Liittimet irti.
Auto käyntiin ja puhallus täysille. Metallitankoja liikuttelemalla selvisi kumpi moottoreita ohjaa ilman virtausta. Ylempi. R merkinnällä varustettu moottori takaisin paikalleen.

Korjaus:
Askelmottorissa on kaksi torx ruuvia jotka aukaisemalla sähkömoottori irtoaa vaihteistosta. Sähkömoottorin akseli oli liikahtanut pois paikaltaan jonka seurauksena sähkömottorin akselin päässä oleva hamasratas ei ottanut enää kiinni vaihteiston rattaaseen vaan pyöri tyhjää. Painoin meisseliä apuna käyttäen akselin takasin paikalleen. Setti käänteisessä järjestyksessä kasaan, pari testiä matkan varrella ja lopputuloksena toimiva ilman liikuttelu.
Toivotaan, että tällä korjaantui ja jos ei niin on vissiin pakko uusia ko alkelmoottori.

Ja tässä vaiheessa vasta tuli katsottua UKK. No tulipahan opittua jotakin...
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2008
Saab 9-3 1.8i manual 2004
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2003 purussa
Mikko
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 MY2000 sisäilmaa vain kojelaudan suuttimista. Korjaus.

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Itsellä aiemmin saman tapaisia kokemuksia:

Mielipiteitä jakanut onko tyyppivika vai ei, on nyt korjattu.
Kaverin avustuksella purettu askelmoottori esiin.
Tyhjistä ruuvinreijistä, ja toisesta askelmoottorin kiinnitysruuvin löysyydestä päätellen, on joku sitä jo kertaalleen korjaillut. No, askelmoottorin kun otti irti, niin takaa paljastui se keltainen vipu, jossa tanko joka liikuttaa läppää, joka taas jakaa ilmaa jalkatilaan ja tuulilasille, oli irronnut.

Tanko oli irti, koska ohut muovihela jossa tangon pitäisi pysyä kiinni, oli haljennut. Tästä halkeamasta pääsi tanko tipahtamaan pois. Vanhasta radion teleskooppiantennista sopiva holkki haljenneen helan päälle liimalla, ja pysyy.
Ei kuitenkaan vielä säätänyt mitään, ja askelmoottori irti. Hetken tutkimisen jälkeen toinen "tyyppivika", messinkinen hammasratas oli päässyt liikkumaan niin, että ei ottanut muoviseen vastarattaaseen kosketusta.

Naputtelu akselin päähän, ja hammastus kohdalleen. Vielä piti säätää moottorin ajoitus oikeaksi, että ilma jakautuisi oikein kabiinissa. Tämä tehtiin ensin väärin, ja toisen kerran oikein. Eli, ilmastointi AUTO-asentoon niin että näytössä ilmaa menee tuulilasille ja jalkatilaan.
Sitten kädellä säädetään tangosta niin että ilmaa tulee vähän jaloille, ja tuulilasille vähän enemmän. Nyt "mallataan" askelmoottoria paikalleen, ja katsotaan missä kohdassa menee paikalleen. (Menee vain yhteen asentoon).
Jos keltaisen tangon hahlotus ja askelmoottorin hahlotus eivät satu kohdalleen, pitää askelmoottorin kahta ruuvia löysätä niin, että rattaiden hammastusta voi säätää. Tämä on vähän vaikea selittää, olisi pitänyt olla kamera eri työvaiheista. Hommana ei kovin vaikea, ruuvien irroittelua pääasiassa...

Kasaus ja testausvaihe.

Kun ilmaa ohjasi ylös ja alas ja ylös ja alas, huomattiin että kun ilma ohjataan kokonaan tuulilasille, vääntää joku tankoa vinoon vivun reiässä. Taas tutkimaan, ja syyllinen löytyi. Suunnitteluvirhe !
Tanko on pitkä ja mutkainen. Kun ilmaa ohjaa niin että tanko liikkuu ääriasennoissa, pääsee se kääntymään vinoon ottaen kiinni ilmastoinnin kotelon takana oleviin ruuvin kantoihin. Silloin se kääntyy vivun reijässä, ja joutuu melkoiseen rasitukseen. Tästä syystä tämä holkki jossa tanko on kiinni, halkeaa.

Purettiin vielä lisää, ja patentoitiin ruuvilla ja kupariputken kiinnikkeellä (valkoinen kiinnike joka jokaisella on suihkun putkissa) tangolle "tunneli" jossa se pääsee liikkumaan kääntymättä mihinkään suuntaan. Insinöörien piirrustuspöydällä ei tällaista vääntöä ole otettu huomioon. Jos joudutte purkamaan omastanne saman systeemin, voi patentin tehdä myös nippusiteestä kun vähän pähkäilee...

Nyt ilmastointi toimii taas kuten pitää, ja uutta vikaa odotellessa ajellaan tyytyväisenä :)
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin