Ilmastoinnin huollosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Kertokaa viisaammat. Wis sekä Hellan taulukko sanoo täyttömääräksi 825 g. Wis ei erittele dieseliä, Hellan taulukko erittelee. Silti määräksi sanotaan 825 g. Auton keulalla on kuitenkin tarra joka sanoo määräksi 650 g. Kumpaa tulisi uskoa ? Dieselissä on EPC:en mukaan erilainen kompura, johtuisiko pienempi tilavuus siitä ? Auton äskettäin hankkineena arvelin jo tulevaa kesää ennakoida... Pois sieltä tuli 735 g joten edellinen asentaja on kai uskonut tuota suurempaa määrää. Kiitokset jo etukäteen. (Auto siis -09 , 9-5 TiD)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja karg »

Auton alkuperäisessä tarrassa on ainakin se oikea määrä näkyvillä. Näyttäis olevan niin, että tietyt tahot eivät tyhjennä ilmastointeja kunnolla ja pistävät kuitenkin ohjeen mukaisen määrän uutta ainetta sisään -> ylitäyttö. Toi 735g ainemäärä saattaa olla myös peruja vastaavanlaisesta toimenpiteestä.

WIS näyttää seuraavaa:

MY2008: 825g
MY2009: 650g
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Tuossahan tuo sitten tulikin. Nyt kun sanot, käyttämäni VIS loppuu -08. Oletin, että meneehän -09 tuolla samalla. Onko kellään mitään tietoa, mistä moinen ero yhden vuosikerran (OG9-5) kohdalla johtuu ? Ja on muuten jännä, että se Behr-Hella kuvasto, sekä autodata sanoo 05-10.... Ei taida tykätä järjestelmä jos sinne 825 g laittaa. Mutta hitusen ylitäyttöä varmaan sietää kun tuo reilut 700 g oli sisällä. Onko muuten kaikissa -09 sama ? Siis bensa ja diesel ? Onko muut saman ikäisen omistajat törmänneet aiheeseen ?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja karg »

WIS:n mukaan sama määrä menee 2009-mallissa riippumatta käyttövoimasta. Ilmastointisysteemi on muuttunut jollain tavalla 2008-mallin jälkeen. Kai se EPC:tä selailemalla selviäis, ellei jollain oo valmiiks tarkempaa tietoa. Vanhimpiin OG9-5 -autoihin menee 875g ja tota määrää on sitten vuosien saatossa lähdetty tiputtelemaan pienemmäks varmaankin säästösyistä.

On noita 200-300g:lla ylitäytettyjä ilmastointejakin tullu nähtyä. Ylitäyttö heikentää toimintaa ainaskin niin, että helteillä viilennys toimii huonosti. En tiijä tarkkaan, että paljonko tota kylmäainetta tarvii olla liikaa, että se alkaa tuntua kabiinin viilennyksessä jotenkin.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

kannattaako ilmastointia huoltaa edes 2 vuoden välein , jos toimii moitteetta ?
vai mikä on suositus / tarve .?
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kaikki eivät ymmärrä mikä on "moitteetta toimimista" ja mikä ei. Jos tulee vaikka +10 asteista ilmaa niin äkkinäinen voisi luulla että toimii moitteetta, kylmältähän se tuntuu vaikka on jo kipeästi huollon tarpeessa.

Täällä lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=123320
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja karg »

Monet pajat suosittelee tota 2 vuoden huoltoväliä. Kai toi suositus perustuu jollain tavalla siihen, että pysyis kompuraöljyt tuoreempana ja ainemäärä paremmin oikeena.

Monissa ilmastoinneissa kylmäainevuoto on kuitenkin sen verran vähäistä tai lähes olematonta, ettei välttämättä 2 vuoden aikana ehdi kylmäainetta kadota paljonkaan ja kylmennys toimii hienosti.

Jonkin verran viileetä voi tulla rööreistä myös väärällä kylmäaineen määrällä.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja kallek »

karg kirjoitti:Monet pajat suosittelee tota 2 vuoden huoltoväliä. Kai toi suositus perustuu jollain tavalla siihen, että pysyis kompuraöljyt tuoreempana ja ainemäärä paremmin oikeena.

Monissa ilmastoinneissa kylmäainevuoto on kuitenkin sen verran vähäistä tai lähes olematonta, ettei välttämättä 2 vuoden aikana ehdi kylmäainetta kadota paljonkaan ja kylmennys toimii hienosti.

Jonkin verran viileetä voi tulla rööreistä myös väärällä kylmäaineen määrällä.
Uudemmissa autoissa kun täyttömäärät ovat pienet niin se 200g vajaus alkaa jo tuntumaan tehossa (jos täyttömäärä esim 450g). Ylitäyttö on melkein pahempi tehoa alentava kuin alitäyttö.
Ennen vanhaan R12 vehkeissä kun määrät suuria niin laitettiin vähän vielä extraa että varmaan viilentää joka siis ei kyllä toimi muuta kuin heikentävänä ;)
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo viime heinäkuun helteillä tuli varsinkin noi ylitäytön vaivat hyvin esiin. Huomattavan moni luuli, että aineet on vähissä kun kylmää ei oikein tullut.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eikö ylitäyttö aiheuta liikaa painetta sydeemiin, joka purkautuu ylipainevenan kautta pihalle? Ja jääkö sydeemiin silti vielä liikaa kylmainetta? Aikoinaan tonnarin ac.n täytössä asentaja laittoi "korvakuulolta" kylmäaineet. Eli niinkauan, ko rupes ko. venasta purkautumaan pihalle. Sano et nyt riittää.... :lol:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja karg »

Jossain vaiheessa aineet voi tulla venan kautta pihalle. Kompura kuitenkin pysäytetään normaalitilanteessa esim. 28bar paineessa. Tämmönen tilanne voi tulla oikeallakin ainemäärällä, jos vaikka jäähdytyspuhallin ei toimi ja auto seisoo paikallaan lämpimässä.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

kyllä kannatti käyttää huollossa. ainetta oli vain 175gr. NYT VIILENTÄÄ HYVIN.
toimivan ilmastoinnin huomaa näköjään oikean oven kohdalle maahan tulevasta
lauhdevedestä.Helteellä ilmastointi tuntuu ihan otsassa viileämmältä.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Lätäköt pitäs tulla molemmille puolille autoa, jos ei tuu on pilli tukossa siltä puolelta ja hetken pääatä lattia märkänä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yli 7 v oli liian pitkä väli huollolle. 8O Ex. femman omistaja kaupoista seuraavana keväänä kyseli puhelimitse että toimiko tässä ilmastointi meillä ollessa? Mie vastasin että kyllä se toimi. No hänestä ei toimi, vei kylmäkallelle täyttöön ja rupeshan se vissiin hönkimään kylmää kun ei kuulunut jälkeenpäin mitään. Olin kyllä huono pitäjä tolle kun en kertaakaan käyttänyt huollossa. Ehkäpä 3-4v huoltoväliä taidan ite suosia jatkossa. Kolkkiin piti lisätä ainetta tänäkesänä ja auto on ollut miulla nyt yli 3v.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ilmastoinnin huollosta

Viesti Kirjoittaja soap95 »

hessutii kirjoitti:Tuossahan tuo sitten tulikin. Nyt kun sanot, käyttämäni VIS loppuu -08. Oletin, että meneehän -09 tuolla samalla. Onko kellään mitään tietoa, mistä moinen ero yhden vuosikerran (OG9-5) kohdalla johtuu ? Ja on muuten jännä, että se Behr-Hella kuvasto, sekä autodata sanoo 05-10.... Ei taida tykätä järjestelmä jos sinne 825 g laittaa. Mutta hitusen ylitäyttöä varmaan sietää kun tuo reilut 700 g oli sisällä. Onko muuten kaikissa -09 sama ? Siis bensa ja diesel ? Onko muut saman ikäisen omistajat törmänneet aiheeseen ?
karg kirjoitti:Auton alkuperäisessä tarrassa on ainakin se oikea määrä näkyvillä. Näyttäis olevan niin, että tietyt tahot eivät tyhjennä ilmastointeja kunnolla ja pistävät kuitenkin ohjeen mukaisen määrän uutta ainetta sisään -> ylitäyttö. Toi 735g ainemäärä saattaa olla myös peruja vastaavanlaisesta toimenpiteestä.

WIS näyttää seuraavaa:

MY2008: 825g
MY2009: 650g
WIS tosiaan näyttää noin, mutta omassa -09 kulkineen tarrassa on kyllä 825g. Sen verran laittoivat merkkiliikkeessä kun käytin ilmastointi-huollossa. Vanhaa tuli pois yli 900g. Jäähdytti aiemminkin, mutta kyllä se tehostui kun poisti ylimääräiset :) Ja auto on valmistunut linjalta -09 tammikuussa. Liekö laittaneet viimeisiin OG:heihin mitä hyllystä löytyy :lol:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Vastaa Viestiin