Laturin hiilet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Voiko laturiin vaihtaa hiilet paikalla ollessa, vai joutuuko laturin irrottamaan? Minulla on latausjännite laskenut, huomattiin, kun kävin vaihtamassa akun. Edellinen akku kesti vain 2,5 vuotta, ilmeisesti juuri matalamman jännitteen takia. Vai kannattaakohan vaihtaa koko laturi samalla? Katselin netistä latureita, niin monessa paikassa on kyseiset tuotteet lopussa, mistähän näitä kannattaisi kysellä, että saisi asialliseen hintaan?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja suapas »

Käsikopelolla alakautta onnistunee... Kannattaa varmaan vaihtaa koko laturi,koska vanha saattaa laueta muutenkin. Ja kollektori(mihin hiilet vastaa) on kulunut kuitenkin.
Ite vaihoin aikoinaan tarvikelaturin. Amppeereja ei ole kuin 90, mutta hyvin on riittäny.
Isompi olis ollu huomattavasti kalliimpi. Vanha meni vaihdossa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Julle »

Täälläpäin vanha aina korjataan, miksi uusi?
9-5 Aero - 00
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tarkoitus oli itelläkin korjata, mutta kollektori oli niin kulunut,että olisi mennyt vaihtoon.
Siihen loppu meikän into, ja kävin varaosaliikkeestä uuden "korjatun".
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

laakkonen13 kirjoitti:Voiko laturiin vaihtaa hiilet paikalla ollessa, vai joutuuko laturin irrottamaan? Minulla on latausjännite laskenut, huomattiin, kun kävin vaihtamassa akun. Edellinen akku kesti vain 2,5 vuotta, ilmeisesti juuri matalamman jännitteen takia. Vai kannattaakohan vaihtaa koko laturi samalla? Katselin netistä latureita, niin monessa paikassa on kyseiset tuotteet lopussa, mistähän näitä kannattaisi kysellä, että saisi asialliseen hintaan?
Älä vaan mitään tarvike laturia laita koska alkuperäinen on Bosch korjaus maksaa noin 65 euroa ja sinne uusitaan hiilet laakerit ja liukupinnat ym. ja on sen jälkeen uutta vastaava BOSCH!! Tosin auto seisoo paripäivää! :wink:
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Centar »

arska-66 kirjoitti:
laakkonen13 kirjoitti:Voiko laturiin vaihtaa hiilet paikalla ollessa, vai joutuuko laturin irrottamaan? Minulla on latausjännite laskenut, huomattiin, kun kävin vaihtamassa akun. Edellinen akku kesti vain 2,5 vuotta, ilmeisesti juuri matalamman jännitteen takia. Vai kannattaakohan vaihtaa koko laturi samalla? Katselin netistä latureita, niin monessa paikassa on kyseiset tuotteet lopussa, mistähän näitä kannattaisi kysellä, että saisi asialliseen hintaan?
Älä vaan mitään tarvike laturia laita koska alkuperäinen on Bosch korjaus maksaa noin 65 euroa ja sinne uusitaan hiilet laakerit ja liukupinnat ym. ja on sen jälkeen uutta vastaava BOSCH!! Tosin auto seisoo paripäivää! :wink:
Mistä tällaista palvelua kannattaa tiedustella?

Laturissa ei ole vielä vikaa mutta kaikista aiemmin omistamistani autoista olen joutunut laturin laittamaan. Oletan että sama kaava jatkuu kun pitäisi tuolla vielä 3-5v ajella. Tällaista pientä ennakoivaa huoltoa voisin talvi- tai kesälomalla harkita, kun on varaa autoa muutama päivä seisottaa.
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Googleta paikkakuntasi autosähkö korjaus liikkeet esim laturin korjaus! Kouvolassa löytyy esim Kuittinen joka korjaa latureita,startteja ym... Täällä olen itse korjauttanut laturit ym... :wink:
Arska Saab Klubijäsen no:5106
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Mister-auto.fi sivuilta löytyi kohtuuhintaisia bochin latureja: 130A 205 € ja 140A 304 €. Valmistajan mukaan minulla on tuo 140A, mutta yllä mainittujen kommenttien perusteella ilmeisesti uskaltaisi laittaa tuon 130A:n laturin? Merkittävä ero on ainakin hinnassa.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja suapas »

Niinkuin edellä kerroin, 90 A on riittäny jo pari vuotta... Eiköhän tuolla isommallakin pärjää.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Onko vaihtohomma kuinka hankala, uskaltaakohan itse yrittää? Lueskelin kommentteja, niin taitaa vaikeusastetta olla riittävästi.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
RR69
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 08:39

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja RR69 »

Laturin saa vaihdettua yläkautta,hommaa hivenen helpottaa kun imusarjasta sahaa ylimääräiset korvakkeet pois tieltä.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja suapas »

Onhan siinä oma telluuminen ja ahtaat paikat. Alakautta "virallinen" reitti,mutta vaatii enempi purkamista. Esim. Pakarin etuosa pois, eikä nosturikaan olis pahitteeksi :) Ite vein pajalle, jossa sovittiin vaihdon hinnaksi max. 200 eke.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Aikataulukiireiden vuoksi vaihdatin laturin, sen työn hinnaksi tuli n. 240 €, nyt latausjännite on n. 14,1 V entisen 13,5 V:n sijaan. Lisäksi vaihdettiin käyttöhihna, 2 kpl rullia ja vaihdettiin alimman rullan torx pultit, koska olivat venyneet ja muutama oli löystynyt.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Tosiaan tuo 14,1 V perustui siihen, että asennusliikkeessä niin todettiin laturin vaihdon jälkeen. Nyt mittasin omalla mittarilla jännitteen akun navoista auton olleessa käynnissä, yllätys oli, että jännite olikin vain 13,65-13,7 V? Voihan olla, että mittari ei olisi kunnossa, mutta tuskinpa, onko vielä jotakin muita "juttuja", joka voisi vaikuttaa tasoon?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja suapas »

Piti ihan mielekiinnosta mitata omasta,johon vaihdettiin laturi pari vuotta sitten.
Joutokäynnillä,valot päällä 14,18. Kierroksilla sama. Kierroksilta tyhjäkäynnille,putoaa hetkeksi 13,7 josta palautuu heti tohon 14,18 volttiin. Eilen vaihdettu uusi akku,jos sillä nyt on mitään merkitystä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin