Automaattilaatikot vuosimalleittain

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Automaattilaatikot vuosimalleittain

Viesti Kirjoittaja ECE »

Olen ostamassa 9-5:sta automaattilootalla. Auto on muuten tuttu mutta automaatit ei ollenkaan. Alkupään mallit olivat 4-vaihteisia ja loppupään 5-vaihteisia. 4-vaihteisia sanotaan kestävämmiksi.

- Minä vuonna oli viimeiset 4-loviset ja oliko 4- ja 5-lovisia yhtaikaa saman mallivuoden sisällä?
- tapahtuiko 5-lovisien kohdalla mitään kehitystä kestävyydessä minkään vuoden kohdalla?
- onko mitään mitä kannattaa osata tarkkailla laatikon toiminnassa kylmällä tai kuumalla koneella? On kuulemma huono merkki jos nytkähtää D:lle tai R:lle laitettaessa? Öljytikussa ei saa olla mustaa öljyä? Muita vinkkejä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattilaatikot vuosimalleittain

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

5-vaihteinen tuli faceliftin eli mallivuoden 2002 mukana. Rekisteröintivuosihan ei malivuotta määrää.
Epämääräiset vaihdot ja terävät nykäisyt on tietysti varauksen paikka mutta monesti yhtä suuri syy nytkähtelyyn on kuluneissa moottorin ja apurungon tukipuslissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Automaattilaatikot vuosimalleittain

Viesti Kirjoittaja pjy »

Mulla pihassa 4- ja 5- vaihteiset automaatit. Sen verran tehoja molemmissa joten olen ottanut tavaksi 2 vuoden välein tehdä huuhtelun kunnes öljyn väri on normaali. 5-vaihtesessa teen vielä öljyn vaihdon joka vuosi, kun tulee yli 30 tkm ajettua vuodessa. En siis luota pätkääkään saabin omiin suosituksiin, kun nämä automaatit ovat autossa kalliimpia osia.

Minusta 5 ja 4-vaihteinen on erilaisia ajaa ja se on makuasia kummasta tykkää. 5-vaihdteinen heittää ehkä herkemmin pienmmälle kihdyttäessä.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Vastaa Viestiin