9-5 Tehostimen putken vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Pitkä teksti, mutta niin oli pitkä asennusrupeamakin.

Pitipä oikein kirjoittaa, kun foorumilta tai netistä muutenkaan ei tunnu löytyvän kovin hyviä ohjeita juuri 9-5:n tehostimen putken vaihtoon. Tämähän kuuluu iloiseen ryhmään asoita, jotka vain jossain vaiheessa ruostuu näistä wanhoista ja paljon tietä nähneistä masiinoista puhki ja rupeaa vuotamaan. Ja jollei ruostu puhki, niin hajonneet (vulkanoinneistaan irronneet) kumikiinnikkeet pitää huolta, että tuo tärisee ja väsyy katki. Tuo mennessään puhki tuuppaa semmoisen öljysuihkun, että on vain tuurista kiinni, minne se päätyy. Jos nestettä katoaa autosta, kannattaa mennä tutkailemaan, olisiko putki vaihtokunnossa.

Ei ole mikään kiva vaihdettava, kun tuntuu siltä, että noi on vain ripoteltu tuonne ja tarkoitettu kasattavaksi, kun auto on vielä paloina tuotantolinjalla. Ehkä, jos apurunko olisi alempana, niin tilaa olisi enemmän. Nyt siis vaihtotyö tehtiin siten, että ei koskettu apurunkoon. Vaihto-osana oli AVK:lta haettu kohtuullisen hyväkuntoinen koko putki, mutta nykyään noita taitaa saada (tarvikkeena?) Speedpartsilta/PCS:ltä jotenkin tolkulliseen hintaan. Tosin en ole tarvike(?)putken laatua nähnyt.

Tässä siis vaihdettiin koko putki pumpulta ohjausvaihteelle. Jos olisi ollut laiska(?), niin olisi vaihtanut vain sen puhki olevan jäähdytyslenkin, mutta ei se loppukaan kamalan ylihienossa kunnossa enää ollut joka paikasta. Paluuputki ohjausvaihteelta säiliölle oli vielä kohtuullisen oloisessa kunnossa (koska se ei ole suoraan kura/suola/yms. Suomi-kuormituksessa), joten sitä en vaihtanut nyt, vaikka sellainenkin tuossa AVK:lta haetussa läjässä oli. Se tosin taitaisi olla hieman helpompi vaihtaa. Huomaa, että Saabilla on ollut aika monta variaatiota ainakin siitä jäähdytyslenkistä. Mulla alkuperäinen oli lyhyt nysä, mutta uusi oli pitkä ja menee koko syylärin leveydeltä. Kiinnityspaikat kuitenkin löytyi wanhastakin autosta (oliskohan Aeroissa tms. ollut sitä pitkää lenkkiä?). Se ”takaosa” liitokselta ohjausvaihteelle on ilmeisesti sama kaikissa 98...05 (ainakin nelisylinterisissä bensoissa).

Suurin piirtein näin:

Auto tarpeeksi ylös ja etupää pukeille. Pitää olla tilaa kunnolla työskennellä auton alla.

Pura koneen alta muovit ja irrota tarvittava määrä sitä matkustajan puolen sisälokasuojaa.

Irrota puskuri. Eri vuosimalleissa puskurin irrotus poikkeaa hiukan. Tämä potilas oli alkupään autoja -98/-99, joten puskuri irtoaa ottamalla maski irti, vilkut irti ja sitten kaikki löytyvät ruuvit irti. Bonuksena myös valonpesurien varret saa irrottaa (itse sovelsin raidetangon pään ulosvetäjää noihinkin – sama, jolla otetaan myös tuulilasin pyyhkijät irti...)

Tarpeen mukaan irrottele öljynjäähdytintä kiinnikkeistään (letkuihin ei tarvitse koskea) ja suodattimelle menevää imuilmaputkea pois tieltä.

Öljyjä voi yrittää ottaa pois puolihallitusti. Ensin säiliö tyhjäksi. Sitten kun liittimiä availee, niin astiaa ja rättiä alle. Kovin siistiä hommaa tämä nyt ei ole ja varmasti öljyä päätyy ns. vähintäänkin joka paikkaan.

Putki ei tule autosta pois yhdessä osassa, joten se oikean etupyörän kohdilla oleva jäähdytyslenkin ja tehostimelle menevän putken liitos pitää saada auki. Tässä on kiinteä muhvi (19 mm) ja kiertyvä liitin (17 mm). Tässä bonuksena se, että huonolla tuurilla kiertyvä liitin istuu täysin kiinni jämähtäneenä, jolloin irrotus muuttuu väkivaltaisemmaksi.

Irrota ilmamäärämittarilta tuleva ilmaputki, jotta saat hiukan lisää tilaa irrottaa pumpulta lähtevän putken. Pumpun liitin (17 mm) pitää avata joko kiintoavaimella tai kita-avaimella. Ahtaasti tämäkin tietysti. Lisäksi pitää avata/löysätä putkea tukevan kiinnikkeen pultti (13 mm). Tämä kiinnittää sen putken vielä toisesta paikasta pumppuun. Kiinnikepultin saa väännettyä auki pumpun hihnapyörässä olevien reikien kautta. Huomaa, että putken päässä on tiiviste. Älä hukkaa tai osta uusi.

Sitten auton alle nautiskelemaan. Irrota putken kiinnitykset runkoon. Niitä on aika monta (5? kpl). Kiinnitys on 10-millisillä (M6) muttereilla kiinni paitsi ohjausvaihteessa itsessään, jossa on pieni M6 (10 mm)pultti . Jossain paikoissa saattavat olla niin ruosteessa, että ei oikein irtoa ns. hyvällä. Yksi meni itseltä rikki. Se ohjausvaihteeseen kiinnitys on sitten ihan kipeästi sijoitettu. Mutteria saa nylpyttää kapeasta raosta oikein ajan kanssa sekä irrottaessa että kiinnittäessä.

Sitten pätki mahdolliset nippusidekiinnitykset, joita tuolta voi löytyä. Ehkä tehtaan, ehkä jonkun innokkaan aiemmin masiinaa ruuvanneen jäljiltä.

Irrota banjopultti ohjausvaihteesta. Tämä on 22-millinen, ja on erittäin hankala löytää suuntaa, josta tuon saa auki. Itse ruuvasin sen yläkautta auki koneen päällä keikkuen ja koneen ja rintapellin välistä vääntäen. Tuonne ei oikein pääse muulla vääntämään kuin kiintoavaimella. Itse pilkoin 22-milisen lenkin rälläkällä kahteen osaan ja niillä sovelsin tuon auki ja kiinni.

Lopulta kun kaikki on irti, niin voi aloittaa putken jumppaamisen irti tuolta. Ensin otin sen ohjausvaihteen pään ja siitä sitten pirunnyrkkiä väännellen se koko paska pois. Tässä kannattaa painaa mieleen liikeradat, sillä uuden putken laittaminen on myös vaikeaa ja toi on mitoitettu niin, että sen juuri ja juuri saa pois ja takaisin. Sitten ota pois se etupään jäähdytyslenkki. Verbaalisesti on lähes mahdoton kuvata, miten nuo putket sieltä otetaan, mutta kyllä se selviää sitä ihmetellessä. Tärkein on tieto, että se on mahdollista.

Nyt voi huokaista, kun on jäljellä enää kasaaminen.

Uusi putki paikalleen (takaosa liitokselta ohjausvaihteelle ja jäähdytyslenkki eteen) ja sitten liitos yhteen siitä etupyörän nurkilta. Muista tiiviste liitokseen.

Sen jälkeen homma onkin pitkällistä kasaamista noin suurin piirtein käänteisessä järjestyksessä. Lopuksi nesteiden täyttö ja tiiveyden tarkistelu käydessä. Kun lyöt koneen ekan kerran tulille, niin kannattaa olla täyttö-öljyä nopeasti tarjolla. Kun tehostin on ollut tyhjänä, niin se imaisee hetkessä säiliöstä nesteet. Samoin tyhjähkö ja ilmaa täynnä oleva pumppu moukuu alkuun kuin kollikissa keväällä, mutta kyllä se siitä hiljenee saatuaan öljyä kurkkuun.

Tiivisteitä kannattaa uusia eri paikkoihin tarpeen mukaan. Ainakin ne ohjausvaihteen banjon tiivisteet kannattaa vaihtaa. Ne on ns. usit-tiivisteitä – hydrauliikkaliikkeistä löytyy eikä maksa juuri mitään.

Aikaa kannattaa varata ns. riittävästi, koska purettavaa on paljon ja paikat on todnäk jumissa tai ruosteessa tai molempia, erilaiset kumikiinnikkeet on rikki ja niitä saa soveltaa kuntoon jne. jne. Itsellä meni useampi ilta tallissa – tosin tein ohessa muutakin huoltoa, kun paikat oli auki ja auto pukeilla. Jos pitäisi uudestaan tehdä, niin varmasti olisi nopeampaa. Alle päivässä jos tekee kotona ekaa kertaa yksin, niin ansaitsee autonkorjaustyön sankarin mitalin. Pihakorjauksena en lähtisi tekemään. Uskallan epäillä, että merkkiliikkeessä varmaan tuo putki vaihdettuna maksaisi enemmän kuin tuommoisella teini-ikäisellä Saabilla on rahallista arvoa jäljellä.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kuulostaa sille, että osaavalle ihmiselle saattaisi löytyä töitä kyseisen ongelman sattuessa..

kannattanee laittaa paikkakunta näkyviin :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Tallinnan Saabiantilta kysyin kesällä tuohon vanhaan femmaan vaihdon hinnan. Putki 159,75€ ja työt 2x30€. Eli 220€+alv20% = 264€.

En ole vielä vaihtanut putkea kun on vuosia tihkunut hieman.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Toi Tallinnan hinta on kyllä erittäin edullinen, jos se sisältää oikeasti koko putken (sekä jäähdytyslenkki että takaosa sinne ohjausvaihteelle asti) ja molempien osien vaihdon. Samoin tuo kaksi h on kyllä koko hommaan todella nopea vaihtoaika keneltä tahansa, vaikka saisikin auton korjaamonosturille ja kaikki olisi naaman edessä ideaalikorkeudella, koska purkamista on joka tapauksessa aika lailla.

Jos on Tallinnaan asiaa ja auto on siinä kunnossa, että sillä uskaltaa vielä ajaa, niin kieltämättä houkuttelevaa.

E
Dontom
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 13:20

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja Dontom »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=138475

Tuolla oma kokemukseni, ja "mallikappale" sekä jäähdytyskierukka edelleen tallessa jos tarvetta.
-Dontom-
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Askartelin itsekin viikonloppuna ton tehostimen jäähdytyslenkin vaihdon omaan viiruun. Aikaa vievää hommaa: ahdasta ja joutuu vähän purkamaan mutta kun varaa tarpeeksi aikaa niin kyllä sen tekee jos työkalut kädessä pysyy jotenkin. Remppa oli muuten onnistunut, mutta huomasin ohjauksen olevan jäykempi kuin ennen remonttia (tehostaa kyllä).

Olisiko arvon saabisteilla heittää arviota mistä kyseinen ohjauksen jäykkyys voisi johtua? Itsellä tuli ensin mieleen tehostimen öljyn laatu. Remontin jälkeen laitoin Motonetista hakemaani CHF 11S tyypin öljyä, minkä pitäisi täyttää Saabin vaatimukset. CHF 202 tyypin öljyt siellä on tainut ennen olla mutta vaikuttaako ohjauksen jäykkyyteen tuo öljyn laatu? Kaikki arvailut otetaan vastaan.
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Itellä sama homma tapahtui koneen vaihdon yhteydessä, eikä tullut koskaan selville, mikä aiheutti tuon ohjauksen jäykkenemisen. Ei vaihettu tehostimen putkia, eikä mitään siihen liittyvää. Mystistä...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja -JS »

Eilen vaihtelin koko putken joutessani. Vanha vuotava pois ja uusi originel 160e tilalle, helppo juttu :facepalm_man: .
No tuskaahan se oli vaihtaa vaikka nosturilla teinkin ja täältä olin vinkkejä lukenut. Yläkautta en mitenkään keksinyt miten saisi banjon auki tein siis alakautta. Pro carilta ostin putken ja kysyin miten vaihtavat. Kuulemma apurunkoa irti keskeltä ja takaa ja hammastankokin irti niin kääntyy ja mahtuu hylsy pitkällä varrella. Apurunko ei kyllä paljoa laskenut, ehkä 4cm pakottamalla kun oli enää etupultit kiinni. Hylsyä en saanut mahtumaan mutta 22 lenkillä pieni nytkäys kerrallaan lopulta aukesi. Öljyä tietty valui kainaloihin asti.. Kiinnilaittaessa rupesi jo sormet vetämään ramppiin kun monta tuntia ahtaissa väleissä touhunnut.. 7 tuntia meni, vielä jäi jäähdytyslenkki nippusiteiden varaan kun en ollut varannut uusia kumikiinnikkeitä. Etupuskuria en irroittanut kun ei siitä olisi ainakaan 2005 mallissa ollut mitään apua, tai ehkä olisi mutta onnistui noinkin
240e olisi ollut arvio vaihtotyölle, mutta jonot elokuulle asti.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kaukaa viisaana nämä kannattanee vaihdella kun on konerempan yhteydessä koko roska maassa...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Christoffer
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
Paikkakunta: Raasepori

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja Christoffer »

Tulipahan vaihdettua ennakoivasti kun vanhemmasta aerosta hajosi parhaimpaan talviaikaan ja 100km päähän kotoa.
Selkeästi työ jota ei ole tarkoitettu tehtäväksi apurunko/tekniikka paikoillaan kun apurunko alhaalla luokkaa vartin työ ja apurunko paikoillaan useiden tuntien taisto.
Ohjausvaihteen 22mm kannalla olevan banjopultin avasin 22mm kiintoräikällä yläkautta. Tämähän on sitten se hammastangon sisemmällä puolella oleva banjopultti, se paluu säiliölle on se kuskin pyöräkotelosta räikällä avattavissa oleva (joka ei tule jäähdytinlinja-sarjan mukana)
Minulla oli poissa akku ja akunteline sekä läppäkotelolle menevä ahtoputki. Banjopultti ei ollut kovinkaan tiukassa.
Aikani taisteltuani päädyin avaamaan takimmaiset ja löysäämään keskimmäiset apurungon pultit jotta sai hiukan lisätilaa putken kannakkeiden avaamiseen sekä putken taiteiluun pois.
Minulla oli myös öljypohja irti muista syistä mutta mahtoikohan tuoda helpotusta pitkittäin menevän osuuden kanssa temutessa. Lisäksi oli poissa myös pakoputkikin.
Puskuri minulla oli paikoillaan.

Kasaamisessa tuntui tuovan helpotusta kun laittoi kannakeisiin kiinni ja sitten vasta taistoon banjopultin kanssa, uudessa putkessa banjoliitännän luona ohjauslipare joka sitten joko ohjaa hienosti paikoilleen tai putken hiukan väärässä asennossa ollessa estää banjopultin kierteille saamisen (ylhäältä hankala ohjailla putkea ja alhaalta ei tahtonut päästä käsiksi banjopulttiin joten yksin tehdessä pääsee jumppaamaan auton alle ja takaisin ylös ja siinä välissä etsimään tippunutta usit-tiivistettä..)

Tässä 2001 ja 200tkm mittarissa ei ollut putket rikki tai hankautunut (vuotta vanhemmassa oli hankautunut kumiosuus puhki) joten turha työ :mrgreen:
Oikein palkitseva työ kesälomaan, suosittelen.
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
mäkkäri
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 08:33

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Muistaako kukaan et minkä kokoset usit-tiivisteet? Täytys kans vaihtaa taaempi putki.

EDIT: 14mm usit-tiivisteet
Viimeksi muokannut mäkkäri, Ti Helmi 04, 2020 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja 1000r »

justiin viimeviikolla tuli putkisarja -06 kotteroon. En ole vielä asentannut. Täytyy ehdtoolla kattoa minkäkokoisia tiivisteet on.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Pajaukko sanoi, että helppo homma. Ihmettelin, että mitä täällä meuhkataan homman vaikeudesta?
Tosin asiaa ehkä helpotti se, että auto oli vaihtohetkellä ilman moottoria :lol: :lol: :lol:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: 9-5 Tehostimen putken vaihto

Viesti Kirjoittaja -JS »

Pari vuotta sitten vaihdoin omaan, tänään emännän saabbiin. Aika parani parituntia 8)
22mm räikkälenkki helpottaa kovasti kun nylkyttää hammas tangon banjoa. Viimeksi ei ollut..myös uudet kumikiinnikkeet ja rautasahan terä oli ennakoitu niin sai vanhan poikki siitä apurungon oikean alakulmaan liitoksen vierestä. Taas vuosi letkun prässäys niinkuin omkassakin, jäähdytyslenkki umpiruosteessa muttei vielä puhki. Alakautta nosturilla, pihassa tuota en tekisi.
Lisäys että apurungon keski ja takapultit avasin
Vastaa Viestiin