-01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

-01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Neuvokaas vähän kun googlettamalla löytyi kahta tietoa. Eli -01 Aeroon uudemman mallin cobra ja putsarille menevä putki. Käykö -06 Aeron cobra suoraan ilman mitään muutoksia, ja mistä se ilmanputsarille menevä putki? Kiitos ja hyvää joulua :)
Sitä oikeaa etsiessä...
always BB
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 13:17
Paikkakunta: PK-seutu

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja always BB »

Yläpäässä oleva putkenkiinnitys on erinlainen 01,sa on pultilla
ja siinä isommassa on pikasokka ja on muovia.
sitten niiden pituudessa tais kanssa olla eroa, ainakin
mitsun turboja on sekä lyhyt että pitkä kaulaisia, vanhemmassa on toi pitkäkaulainen
EBR garage

Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

always BB kirjoitti:Yläpäässä oleva putkenkiinnitys on erinlainen 01,sa on pultilla
ja siinä isommassa on pikasokka ja on muovia.
sitten niiden pituudessa tais kanssa olla eroa, ainakin
mitsun turboja on sekä lyhyt että pitkä kaulaisia, vanhemmassa on toi pitkäkaulainen
Eli mitä pitää tehdä että saa -01 Aeroon isomman cobran, ja sen ilmaputsarille menevän putken?
Sitä oikeaa etsiessä...
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja lart »

Pitää vaihtaa Mitsuun uudemman mallinen lyhempi kompressorikotelo johon
käy Kingobra, tai sitten koko turbo.
Jos sulla toimiva mitsu, niin tulee halvemmaksi katella ne hepat jostakin muualta.
Kannattaa keskittyä sinne pakopuolelle, sieltä saa varmasti helpommin ja halvemmalla
sen 5 hevosvoimaa enemmän.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

lart kirjoitti:Pitää vaihtaa Mitsuun uudemman mallinen lyhempi kompressorikotelo johon
käy Kingobra, tai sitten koko turbo.
Jos sulla toimiva mitsu, niin tulee halvemmaksi katella ne hepat jostakin muualta.
Kannattaa keskittyä sinne pakopuolelle, sieltä saa varmasti helpommin ja halvemmalla
sen 5 hevosvoimaa enemmän.
Unohtui mainita että softapäivitys on tehty, ja vaatii isomman cobran ja ilmanputsarille menevän putken että saa parhaat tehot irti.
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllähän se -01 Aeron vakiokobra ainakin 285 heppaan saakka riittää:

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72

Mikä on tehotavoite?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Termos kirjoitti:Kyllähän se -01 Aeron vakiokobra ainakin 285 heppaan saakka riittää:

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72

Mikä on tehotavoite?
No ei ole tarve 3" putkistoon eikä bensanpainesäätimeen kun vakiosuuttimilla mennään. Eikä kiinosta rasittaa automaattia 400Nm enempää. Joten mennään nyt näillä tarpeilla...
Sitä oikeaa etsiessä...
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eli jos sinulla on pa-puolella vakiosuuttimet ja bensanpaineensäädin, niin et saa mitään käytännön hyötyä kobran vaihdolla.
T7 vm. 2001 9-3
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Koskimaa kirjoitti:Eli jos sinulla on pa-puolella vakiosuuttimet ja bensanpaineensäädin, niin et saa mitään käytännön hyötyä kobran vaihdolla.
Ai niinkö. Eli jos vakio-osilla softataan vaikka 270hv ei moottorin hengittämiselle tarvitse tehdä mitään saadakseen kaiken hyödyn?
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja Termos »

jupasaab kirjoitti: Ai niinkö. Eli jos vakio-osilla softataan vaikka 270hv ei moottorin hengittämiselle tarvitse tehdä mitään saadakseen kaiken hyödyn?
No ei, kuten linkittämästäni Maptunin tuninguidesta voi päätellä.
King kobraa tarvitaan, kun tehoa aletaan ottamaan lähemmäs 300 heppaa tai sen yli.

Mulla on tuossa vanhemmassa ex-matalapaineisessa 285Hv/440Nm ja pienemmällä Aeron kobralla mennään. Kulku on aivan samaa luokkaa, kun samoilla teholukemilla olevalla sigun Aerolla.
Kummatkin ovat siis manuaaliaskilla varustettuja.

Edit: 270 heppaa on rajoilla, Maptun suosittelee siihen jo 2,5" catbackia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Siitäkin voi vetää omat johtopäätöksensä, jos vakioputkistolla tehtaan jäljiltä otetaan autosta 260heppaa bensalla, niin ahistaako se oikeasti vielä 270hp kohdallakaan?

Mikähän putkisto 305hp Hirsch malleissa on?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja V-M »

ei taida vakio vermeet ahistaa 310hp kohillakaan... vain nuo sisuskalut ahistaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja Termos »

V-M kirjoitti:ei taida vakio vermeet ahistaa 310hp kohillakaan... vain nuo sisuskalut ahistaa.
V-M
310hv bensalla vaatii jo ison kobran, ahdinpäivityksen, 3" downpipen kisakatilla ja avaramman loppuputkiston.
Eikä vakiot polttoaineensyötön vermeetkään riitä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -01 Aeroon isompi cobra ja ilmanputsarille menevä putki

Viesti Kirjoittaja Termos »

Coltti kirjoitti: Mikähän putkisto 305hp Hirsch malleissa on?
Niissä on Garrett TB28 ahdin, eli downpipe on vakiosta poikkeava ja luultavasti vakiota suurempi.

280hp:n malleissa: "When retrofitting to 280 HP, a greatly enlarged intercooler, a complete air-filter system, a larger inlet manifold and a sport exhaust system in stainless steel from the catalytic converter onwards are installed."

305hp:n malleissa edellisten lisäksi: "The turbocharger and the catalytic converter are exchanged and the fuel pressure increased on the 305 HP variant."

Näin on näreet, mikäli tuota asiakirjaa on uskominen 8)
http://www.saabplanet.com/wp-content/up ... Hirsch.pdf

Edit:
jcarlson kirjoitti:Jossain vaiheessa vaihtoivat 305 mallin olemaan vakio 15T:llä.
Joopa joo, hieno päivitys tuossa :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin