Virtalukonpohja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Meni virtalukonpohja isäukon femmasta (2.3t -98). Avain ei palaudu starttiasennosta muutoin kuin käsin.
Tarvikeliikkeestä sain virtalukon pohjan hankittua, "7-nastainen" pohja. Kyseessä Saabin orginaali-osa vaikka tarvikkeena ostinkin. Varaosanumeroa en nyt muista, mutta voin senkin tarvittaessa tarkistaa.
Ihmettyttää vain, kun osa on tarvikemyyjän mukaan ajonestottomaan malliin. Ajonestolliseen ei edes löytynyt osaa valikoimasta. Onko ajonestolliseen ja ajonestottomaan olemassa erilaiset virtalukonpohjat? Olisi hienoa jos joku osaisi tämän selventää... Jos oikea osanumero löytyisi, niin voisin verrata ostettuun osaan.

Myös virtalukonpohjan vaihtoa varten olisi mukava löytää/saada hyvät ohjeet jostain...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja 3J »

Täällä kuvasarja sylinterin irroitukseen, jos sitä hait:

http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Kersti91
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 18:58
Paikkakunta: Kouvola

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Kersti91 »

Ajonestolaite on tuo pahka päällä, "transponder" kuvissa.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Hyvähän tuo sylinterin irroitusohjekin on olemassa, mutta nyt kaivataan ohjetta virtalukon pohjan vaihtoon.
Jos ajonesto löytyy virtalukon pahkasta, niin virtalukon pohja lienee sama oli ajonestoa tai ei? :roll:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja suapas »

Virtalukon pohjalla ja ajonestolla ei ole mitään tekemistä keskenään.Femmaa ei löydy ilman ajonestoa. Vaihto-ohjeita löytyy etsi-napilla.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

suapas kirjoitti:Virtalukon pohjalla ja ajonestolla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Näinhän mie sen aattelinki. Ihmetytti vain se varaosamyyjän kommentti, että tämä on "ei ajonestolliseen". :D
Ohjeita varmaan haulla löytyy. Aattelin vaan että jos jollaki olis linkkiä mieluusti kuvitettuun ohjeeseen...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja JKen »

Minimipurku vaihtoon, automaatissa ei tarvinnut vaijeria irroittaa

Kuva
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Manuaali kyseessä tässä tapauksessa... Kuvasta päätellen vänkärin penkin irroittaminen ei ole välttämätöntä? :?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutama ruuvi oli niin hauskasti siellä sivulla että tyydyin poraamaan verhoukseen reiät joista ruuvimeisseli meni läpi. Ei tarvinnut purkaa verhouksia niin paljoa. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Se verhoilu antaa myös periksi sen verta että pääsee räikällä vääntämään auki ne pahimmat paikat. Vaatii vain hieman viduduksen sietoa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Manuaalivaihteisessa pitää koko keppihässäkkä irroittaa.
Eli keskikonsolin muovit irti, nelonen päälle ja tiukka lukitustappi vaihdetangon ja alumiinikehikon reikään.
Samoin tiukka tappi vaihdelaatikon lukitusrööriin.

Itse tein sen virheen, että lukitsin osat vähän sinnepäin tiukasti, kasatessa ei sitten pakkilukko antanut irroittaa avainta ilman kepin vänkäystä toisella kädellä :oops:

Vaihdetangon irroitus laatikon vivustosta vaatii joko nälkäkurjen ruumiinrakennetta tai reilu puolimetristä jatkovartta + niveltä hylsn kaverina, että pääset sohimaan tangon pooriakselin lukituspultin auki. Ei ole WISsiä nyt käytössä, mutta olikohan 13 millin kannalla?

Sitten koko vaihdehässäkkä kytiin ja vaikka ruuvipenkkiin ylösalaisin. Pakkilukon hilut pois, niin virtalukon pohjan torxit ovat näkösällä (laita lukitetta niihin, molemmissa vaihtamassani pohjassa ruuvit olivat löysällä). Sen pakkilukon peltilevyn ruuvin alta tipahtaa outo silikoonilta vaikuttava knööli sinne virtalukon pohjan viereen, laita se takaisin peltilevyn ja rungon väliin.

Sitten kasaus käännetyssä järjestyksessä. Suosittelen mielenterveyden kannalta hankkimaan kaverin apuun siinä vaiheessa, kun vaihdetankoa ujutetaan haitarikumin läpi laatikon vivustoon.
Onnistuin sen yksinkin tekemään, mutta oli se pirunmoinen savotta :evil:

Kuva

Kuva

Ekakerralla nyppäsin väkärin jakkaran taaemmas:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mertmi kirjoitti:Muutama ruuvi oli niin hauskasti siellä sivulla että tyydyin poraamaan verhoukseen reiät joista ruuvimeisseli meni läpi. Ei tarvinnut purkaa verhouksia niin paljoa. :-)
Tein samoin tuon -98 femman remontissa.
Makwe kirjoitti:Se verhoilu antaa myös periksi sen verta että pääsee räikällä vääntämään auki ne pahimmat paikat. Vaatii vain hieman viduduksen sietoa.
Antoi periksi uudemmassa, mutta ei tuossa vanhemmassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Termos kirjoitti:Manuaalivaihteisessa pitää koko keppihässäkkä irroittaa.
Miten tässä alkoi yhtäkkiä tuntumaan, ettei olekaan ihan pikkuhommasta kyse 8O
Netin syövereistä olen koittanut jotain kuvallisia ohjeita kaivaa, mutta vielä ei ole vastaan tullut...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja suapas »

Huomioi alimmassa kuvassa olevat asennustarvikkeet,alumiinitölkki ja halko. Tölkin merkillä ja puulajilla ei liene merkitystä... :lol:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toni1976 kirjoitti:
Termos kirjoitti:Manuaalivaihteisessa pitää koko keppihässäkkä irroittaa.
Miten tässä alkoi yhtäkkiä tuntumaan, ettei olekaan ihan pikkuhommasta kyse 8O
Netin syövereistä olen koittanut jotain kuvallisia ohjeita kaivaa, mutta vielä ei ole vastaan tullut...
Arveleppa kun mie otin tuon auki kahdesti peräkkäin ja aikaa oli jotain kuukausi väliä. Ekalla kertaa uusin ne kepin alapään holkit ja vivuston konehuoneesta. Piti saada välykset kuriin vaihdevivustosta, kun kakkonen pomppi pois päältä.

Tokalla kertaa virtalukonpohjan takia, josta oli se palautusjousen nipukka poikki. Avain ei palautunut starttiasennosta. Tässä jupakassa muuten uusittiin starttimoottorikin, kun rouva ajoi starttipäällä. Oli kuulemma nykässyt oudosti 1,5km ajon jälkeen. Siinä vaiheessa vissiin oli startti saanut tarpeeksi jenggaa. :-) Sisuskalut oli muuten ihan rautajauhoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin