Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Tervehdys arvon saabistit. Nykyinen kulkineeni eli tonnari alkaa olemaan jo vanhuuden vaivainen, ja vaihto johonkin uudempaan kulkineeseen alkaa olemaan ajankohtainen.
Harkinnassa oli/on jopa merkin vaihto mutta mites tämmöinen 9-5 mahdollisesti Aero versiona, tuntuu että vastinetta rahalle on varusteiden ym. muodossa kuitenkin aika paljon verrattuna suomalaisten aina suosimaan Toyotaan / sakemanneihinkin. Periaatteessa myös NG 9-3 kiinnosti mutta onko "livenä" sitten kuinka paljon pienempi?
Miten nämä Saabin uudemmat vertautuu keskenään esim. ylläpitokuluissa, jos on bensakoneella ja mieluiten manuaalilootalla? Forumia tavattuani 9-3 tuntuisi vikaherkemmältä, kalliimpi vikaiselta?
Periaatteessa osittain samoja vikojahan näissä on mitä tonnisessakin, noin niinkuin tyyppivikoina?

Budjettina on n. 10k€ ja muita harkinnassa olevia autoja on mm. Subarun Forester, Honda Accord, Citroen C5 ja Toyota Avensis / Verso... Nyt saa puhua Saabin puolesta 8)

EDIT: Ihan hyvä vastaus, kieltämättä ainakin tonnariin vasta tekemäni virtalukon pohjan + itse virtalukon vaihto vaikuttaisi tässä 9-5 kertaluokkaa vittumaisemmalta hommalta. Eli tietyn asenteenhan tämä saapismi vaatii enkä ole ihan varma löytyykö sitä asennetta enää tarpeeksi
Viimeksi muokannut Seppo Hovi, Su Tammi 11, 2015 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tuolla rahallahan saa jo autojakin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Johan tuolla on kelpo valinta mainittukin. Subarulla pääsee sellaisiinkin paikkoihin, mihin noilla muilla ei ole mitään asiaa. :)
Viimeksi muokannut Tobbana, Su Tammi 11, 2015 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Subaru olis aika hyvä valinta..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Eikös se mennyt niin että Subarulla jää kiinni sellaisiin paikkoihin mihin ei muilla kehtaa edes yrittää. :mrgreen:
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllä, nelivedolla aina syvemmälle, halusi tai ei. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Jos ajomukavuus ja ajamisen mielekkyys on tärkeää niin voit suosiolla unohtaa Toyotat ja subarut, oikeastaan myös hondankin. Hondassa nyt on edes vähän persoonallisuutta yleisessä olemuksessa. Citikka on hyvä ajaa, perushuollot helppoja ja edullisia tehdä mutta arvo tippuu kovaa vauhtia, noh tippuu se tietysti muillakin, myös saabilla.

Saab 9-5 on hemmetin hyvä ajettava, mukava ja kohtuu hiljainen. Osat halpoja ja huollot helppo tehdä itsekkin. Tehoa saa helposti lisää jolloin ajaminen vaan paranee. Jos jotain negatiivista niin ylläpito on hieman kalliimpaa kuin perus corollissa. 9-3 taas tarjoaa ainakin paremman ajoergonomian, ehkä nuorekkaamman ulkonäön yms. Hyvä on ajaa sekin mutta ainakin alkupään mallit oli aika meluisia.

Nää oli sit ihan omakohtaisia kokemuksia ja saatan olla hieman puolueellinen :lol:
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Eukko on ajanut 303 tkm Toyotalla. Startti ja etupyörien laakereita on vaihdettu ja jarruosia. Millä muulla pääsee samaan vaivattomuuteen? Jostain syystä omista viidestä autosta ei yksikään ole silti Toyota:). Talvella en luopuisi nelivedosta, mutta jatkuvatoiminen sellainen on kesällä vain lisäämässä kulutusta. Etenemiskyvyn rajoja en huvikseni kokeile.
Ostaisin Saabin jos vaihtotarvetta olisi ja 10 tonnia rahaa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Aikoinaan samaa pohdintaa tonnarin loppu metreillä tuli käytyä. Femman eduksi tämän kupin kallisti juurikin tämä foorumi ja täällä olevat ihmiset. Avun ja neuvon määrä, mitä täältä saa, on tee se itse -miehelle liki elintärkeä. Ainakin mulle.

Vaihtoehtona oli toinen ruotsalainen, muita ei oikein vakavasti edes harkittu. Femman etuja tuolla jo lueteltiin, ero muihin selvinnee parhaiten ajamalla :D. Myös ympäristönäkökulma vaikutti meillä, kiitos RE/E85:n, Saabbi seisoo pihassa. Kiva oli töissä kuittailla duunikaverille saastuttavasta bensa-autosta, kun hän tuli uudella Smartilla töihin :D...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Subarulla ajaneena se on ainakin pelkkää muovia, kokemuksena 2008->uudemmat. En tykännyt yhtään vaikka se nelikko siinä hyvä onkin. Itse arvostaisin auton turvallisuutta maantiellä ja hyvää ajettavuutta ja täten se olisi kyllä femma. Jokaisessa autossahan on aina omat vaivansa, niihin on vain varauduttuva kun lähtee autokaipoille.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Vähän samankaltaisessa tilanteessa olin n.1,5v sitten...

Tonnarin jälkeen femmassa on jotain varsin tuttua, joskin äänimaailma on (poissaolollaan loistavia) suhinoita lukuunottamatta jotenkin raskaampi. Tulee joskus OG-satku mieleen esim. mottoriäänistä vedätyksessä, mikä oli minulle yllätys kun Aero-tonnarissa kuitenkin oli perujaan sama pata kuin nykyisessä kulkineessa. Tuo tuttuus pätee myös moneen huoltokohteeseen ainakin pellin alla touhutessa, joten siinä mielessä turvallinen valinta. Pitkä malli-ikä ja yleisyys Suomessa/lähialueilla takaa osien saatavuuden sopivaan hintaan. Niin, ja se vaihdekeppi on soppakauha kunnossa ollessaankin...

Tonnarin tiloihin tottuneen pitää hetki kalibroitua femman tyköistuvampaan fiilikseen, mutta ei sen sisätiloja ahtaaksi voi moittia. CS:n konttiin verrattuna tuo farkun takaosasto oli kyllä lievä pettymys, mutta kyllä sinnekin paljon tarpeetonta tavaraa saa lastattua. Itsellä enemmän kuin tilan kapeus, tulee sen mataluus (=lattian korkeus) joskus vastaan, niin hattuhyllyn kanssa kuin ilman.

9-3 tuntuu olevan paljon enemmän kuin n.5 vuotta femmaa tuoreempi: B207 on hyvätapainen kone ja toimii hyvin yhteen ainakin tuon 6-pykäläisen laatikon kanssa. Siinä taas ei ole soppakauhailmiötä: viileänä (ei siis edes kylmänä) aamuna voisi luulla kepin toisen pään olevan betoniämpäriin valettu, mutta siihen tottuu ja napakkuus hyvittää aika paljon kankeutta. Olkoonkin että tuo meidän on etanolisoftalla eikä bensapuolikaan ole ihan vakio, mutta huomattavasti pirteämmän oloinen se on käytännön ajossa kuin lähes 260-heppainen femma. Nyt en tarkoita mitään kellotuksia, vaan sitä etä auto liikkuu, lähtee ja kulkee kuin itsestään siinä missä femmaa joutuu kenkimään saadakseen jotain tapahtumaan. Ohjaus on mikroautomaisen tarkka, mutta vastapainoksi herkkä tienpinnan muutoksille, urille, rengastukselle ja alustan välyksille.

Soppaa menee sitten molemmissa ihan kunnolla, ei ole ikinä ollut ajossa näin paljon vieviä Saabeja. Vaikkakin eri luonteisina, niin kumpikin tuntuu kuluttavan aika lailla saman verran, kolkki kun on pienemmästä koostaan huolimatta yhtä ylipainoinen kuin 9-5. Meillä 9-3:lla pyöritään ehkä hiukan enemmän kauppareissuja ja keskusta-ajoa kuin femmalla, suoralla tiellä menee todennäköisesti hiukan vähemmällä kuin 9-5.

Kolkin kohdalla ei sitten tiloista tarvitse pitkään puhua. Etupenkkiläisillä on hyvät oltavat jopa Linearin lankkupenkeillä (kuulun onneksi ryhmään joka ei ole päässyt parempiin käytössä tottumaan :wink: ). Ajoasennon saa hyvin mieleisekseen ja vilkkuviiksikin on sormien ulottuvilla toisin kuin femmassa. Takapenkki menettelee lapsille ja aikuisillekin ainakin lyhyemmillä siivuilla, mutta jalkatilaa ei juuri ole ja erilaiset turvaistuimet vaativat helposti etupenkkien säätöä ei-optimaalisiin asentoihin. Korkeutta piisaa kuin kirkossa, sen näkee jo ulkoapäin: kaiteeton 9-3:han on selkeästi korkeampi kuin kaiteellinen 9-5.

Kyllä minä tässä vuoden mittaan olen 9-5:een vähän tykästynyt. Vaikuttaisi myös olevan hiukan robustimpi esim. alustan ja väyläkomponenttien suhteen: kolkissa kun etujousia paukkuu jo ennen 100tkm:aa ja kääntölaakeritkin ovat lähinnä polkupyörästä lainattuja. Kytkimet ovat myös alimitoitettuja etenkin 5-vaihteisissa versioissa, mutta pihassa seisoo kyllä yksi luisteleva 6-pykäläinenkin, 170tkm tuo kesti ja sen jälkeen etanolikäyttö rupesi lipsuttelemaan... Noissa meidän talouden vekottimissa ei ole varsinaisia vikoja ollut kummassakaan, mutta eipä ole vielä paljon yhteistä taivaltakaan takana. Vaikeuksien kohdatessa femman suhteen on aika rauhallinen mieli itse pärjäämisestä, kolkin kanssa pärjätään sitten loistavan foorumin suotuisella avustuksella.

Ehkä jossain vaiheessa kun lastenvaunuvaihe jää taakse ja kumpikin jälkikasvu istuu naama menosuuntaan, voisi tuon femman vaihtaa johonkin ihan viimeisimpään Aero-kolkkiin. Siihen asti ajelen femmalla ihan tyytyväisenä nimimerkillä "vanhassa vara parempi". Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää aikanaan tonnari myymättä, mutta vaikka viimeiset vuosikerrat aikaa (ja ajoa) hyvin kestävätkin, niin eiväthän ne siitä nuorru.

Hinta-laatu-suhdehan Saabissa on ostajan näkökulmasta "kohdallaan", eli autoa ja myös varusteita saa vähintäänkin koko rahalla. Lähes 20 vuoden autoilunaloittelemis-urallani en ole kertaakaan kaivannut nelivetoa, joten tuosta mainitusta listasta ei muita vaihtoehtoja tarvitsisi kauan miettiä. Toki tarpeita on erilaisia ja Saabilta/GM:ltä kesti sen markkinoiden janoama nelivedon ulos saaminen luvattoman kauan. Niinpä niitä ei ruuhkaksi asti ole nyt käytettyinä tarjolla, mutta etsivät tietysti löytää sellaisiakin, riippuu kuinka kova kiire on.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Ei muuta kuin ruottista hakemaan 9-5. Itse hain joulukuussa, kiitoksia vielä "core2":lle tulkkausavusta. Vaihtoehtoja on paaaaljon enemmän kuin suomessa. Samoin huomasin tämän hakemani olevan paljon hiljaisemman kuin ed. -06 viirun. Liekö viimeisiin lisätty äänieristettä vai mistä johtuu. Tuolta voi katsoa vaihtoehtoja:
http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat ... pgABwi0hgA__!
Ja Tullin Mahti-sovelluksella verot niihin. Tarkempia tietoja saa yksilöistä kun ostaa vaikka kuukauden lukuoikeuden CARFAX-sivustolle, taisi maksaa 299 kr/kk.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja 3J »

JiiVee kirjoitti:Eukko on ajanut 303 tkm Toyotalla. Startti ja etupyörien laakereita on vaihdettu ja jarruosia. Millä muulla pääsee samaan vaivattomuuteen? ...
No vaikkapa oma entinen (paljon parjattu) NG900 vapari perusvarusteilla ilman ilmastointia. Siitä ei vaihdettu mitään isompaa samoihin kilometreihin, ja seuraava omistaja ajoikin sen melkein heti lunastukseen noin 330tkm kohdalla, noin 15v ikäisenä. Jarrulevyt, apulaitehihnaa huolto-ohjelman mukaisesti, ja muuta kuluvaa toki. Termostaatti vaihdettiin myös kertaalleen. Startti ja laakerit alkuperäiset, eli sehän olis sitten parempi kuin Toyota. :D Huollettiin normaalin huolto-ohjelman mukaisesti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tuostapa tulikin mieleen että pitää katsoa mitä hihnoja Anjoviksen konehuoneessa on. Mitään ei ole vaihdettu ainakaan 200 tkm. Toyotassa fiiliksenä täydellinen värittömyys ja hahuttomuus.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Onhan se niinkin että mitä karvalakimpi auto sitä vähemmän siinä periaatteessa on rikkuvaa osaa.
Subarusta oon kyllä kuullut että on rimpula ja muovinen mutta ajattelin sen koskevan näitä ns. "amismalleja" mutta samaan alustaan ne taitaakin perustua. Minkäänlaista ajokokemusta ei niistä ole, täytynee käydä testaamassa. Omalla harkintalistalla on nuo muut vaihtoehdot vapareita lähinnä käyttövarmuuden ja vähemmän huoltotarpeen takia, tiedä sitten, lottoamistahan tämä auton ostaminen on enemmän tai vähemmän aina.. Noissa Toyotoissa vaan ei tuppaa olemaan edes vakkaria mikä nyt helpottaa pitkän matkan ajamista kummasti. Tai ainakaan myynti-ilmossa ei usein ole mainintaa moisesta huippuvarusteesta.
Vastaa Viestiin