Automaattiöljyn vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuleeko ne öljyt sieltä sekunneissa vai miten?

Mietin vaan, että jos yksin vaihtaa, kannattaisiko ottaa bensapumpun sulake pois ja pyörittää konetta vain startilla? Vai meneekö liian hitaaksi lirutteluksi?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Juha96 kirjoitti:Tuleeko ne öljyt sieltä sekunneissa vai miten?

Mietin vaan, että jos yksin vaihtaa, kannattaisiko ottaa bensapumpun sulake pois ja pyörittää konetta vain startilla? Vai meneekö liian hitaaksi lirutteluksi?
0. Aja etupää rampeille. Ryömi alle pesuvadin kanssa
1. laatikon tyhjennysproppu auki ja ulos tulee 4 litraa vanhaa öljyä
2. proppu kiinni ja täytetään 4 litraa uutta öljyä mittatikun reiästä
3. sitten lauhduttimen banjopultti auki (se alempi). Hae paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä banjopultti jossa letkulähtö 18mm kierteellä. Letku siihen nippaan ja toinen pää kannuun.
4. auto käyntiin P-asennossa. Pysäytä kone kun kannussa on n. 2 litraa öljyä (pysäyttämisen jälkeen tulee vielä reilu desi) Ei tule lentämällä ulos, voit rauhassa katsella ja sammuttaa auton kun lähenee 2L viivaa.
5. lisätään 2 litraa uutta öljyä
6. auto käyntiin P-asennossa ja otetaan taas ulos 2 litraa vanhaa öljyä
7. kierrä banjopultti takaisin paikalleen (27 Nm)
8. lisätään 2 litraa uutta öljyä.

Öljyn tarkistus vielä mittatikusta koneen käydessä P-asennolla, ja homma valmis. Mahtuu hyvin tekemään jos nostaa keulan tunkilla ylös. Koko hommaan saattaa vierähtää tunti, jos mittatikusta saisi jollain pumpulla talliolosuhteissa menisi varmaan puoleen tuntiin.
Sitä oikeaa etsiessä...
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

JJAero95 kirjoitti:
suapas kirjoitti:Huuhtelusydeemillä vaihtuu myös lauhduttimen öljy.
Mitenkäs ne öljyjäähdyttimen öljyt tulee huuhdeltua, jos laatikosta irroitetaan se alempi banjobultti(ja jonka letkun päästä valuu ulos se pari desiä) ja se nipallinen banjopultti letkuineen tulee laatikkoon kiinni :roll: ? Siis tarkoitan, että saako ne moottorikäynnissä ulos laskettavat 2+2 l öljyä jotenkin kulkemaan öljyjäädyttimen kautta/läpi, jolloin siellä olevat töhkät sais samalla huuhdeltua vai onko turhaa hifistelyä vai olenko vielä ymmärtänyt jotain väärin :?: ?
sedaneiwagon kirjoitti:Sieltä ne kiertää , jos otetaan oikea letku irti eli öljyn jäähdyttimen paluu letku !
Veivaan nyt varmaan jo kyllästyksiin asti tätä asiaa, mutta koittakaa jaksaa neuvoa :oops: Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin öljyjäähdyttimen paluu letku on se ylempi banjopultti vai kuinka? Eli se irti, jos haluaa laskea öljyt pihalle öljyjäähdyttimen läpi. Pitääkö tällöin sopivalla pultilla tukkia laatikosta ylemmän banjopultin reikä, ettei tuu sieltä öljyt pihalle, kun käyttää konetta? Ja olenko ymmärtänyt oikein, että tuossa edellä 'jubasaabin' ohjeissa öljyjä ei lasketa ulos öljyjäähdyttimen läpi? Ainakin jos katsoo toisen topicin kuvaa viewtopic.php?p=1054110#p1054110 sivulla 2, niin siinä näyttäisi, että öljyjä ei lasketa jäähdyttimen kautta ulos.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei sieltä paluupuolen reiästä valu mitään,muulloin kuin letkun irroitusvaiheessa. Vaihdettaessa öljy valuu siitä letkusta astiaan, kiertäen lauh.... eiku syylärin kautta.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

suapas kirjoitti:Ei sieltä paluupuolen reiästä valu mitään,muulloin kuin letkun irroitusvaiheessa. Vaihdettaessa öljy valuu siitä letkusta astiaan, kiertäen lauh.... eiku syylärin kautta.
Pikkutarkkoihin asioihin tarttuvat, näsäviisaita ja lapsellisia kommentteja laukovat foorumilaiset, joilla selvästi on suuria vaikeuksia teksti kontekstin ymmärtämisessä, voisivat jättää kommentoimisen niille foorumilaisille joilla on puheena olevasta asiasta tietoa ja ymmärrystä sekä kiinnostusta ja halua auttaa muita foorumilaisia.

Eli väännetään sitten kysymys rautalangasta. Kumpi niistä öljyjäähdyttimeltä (joka siis on samaa rakennetta syylärin kanssa) automaattilaatikkoon tulevista letkuista on se öljyjäähdyttimeltä palaava linja?? Ylempi vai alempi banjopultti??

En omista EPC:tä en WIS:ä eikä minulla ole 30 vuoden kokemusta saabeista enkä myöskään korjaa saabbeja työkseni.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Oho,nyt tais mennä herne nenuliin... Ei ole ollut tarkoitus olla näsäviisas,eikä muutenkaan viisas,vaan omakohtaisia kokemuksia kertoa. Mutta kirjoitetunhan voi ymmärtää niinkuin haluaa, tai sit ei ollenkaan.
Pyydän nöyrimmästi anteeksi,jos olen pahoittanut jonkun mielen. Mut ei se mitään. Vaihteiston öljyt voi vaihtaa monella tyylillä,mutta tässä se "virallinen" ohje: http://aijaa.com/Z5TeMI
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
thartsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 21:31
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja thartsa »

BANJOPULTIN KIERRE ON M14 X1,5!!! Ainakin viis lovisessa laatikossa. Tämän tiedän koska ostin 18 millisen banjon tästä ketjusta saadun infon mukaan, joka ei kyllä käy laatikon kupeeseen.
Nykyinen: Saab 9-5 aero wagon Bifuel vm.-02
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

thartsa kirjoitti:BANJOPULTIN KIERRE ON M14 X1,5!!! Ainakin viis lovisessa laatikossa. Tämän tiedän koska ostin 18 millisen banjon tästä ketjusta saadun infon mukaan, joka ei kyllä käy laatikon kupeeseen.
-01 4 lovisessa automaatissa 18mm.
Sitä oikeaa etsiessä...
thartsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 21:31
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja thartsa »

Tämä selvä :)
Nykyinen: Saab 9-5 aero wagon Bifuel vm.-02
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onko joku tunkenut Tebbarin öljyjä automaattiin? JWS luokitus löytyy ja on motonetissa huomattavasti huokeampaa kuin mobil tai valvoline. Linkki tuotteeseen: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/5 ... oneuvo=501
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Toi on täyssynteettinen. Pitäis olla mineraaliöljypohjainen. Ainakin näihin 5 pykäläisiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja McStadey »

JWS 3309 luokitus kuitenkin löytyy? Ohjekirja pyytää Saab 3309, ei muuta. Valvoline ATF maxlife sanoo myös olevansa synteettinen mutta täyttää luokituksen.
Onko mineraalipohjainen öljy vaan siksi että se on parempi laatikolle vai onko riskinä että entisen öljyn jämät, joita väistämättä huuhtelemalla vaihtaenkin jää, eivät sekoitu uuden kanssa?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Wissin mukaan pitää olla tuota ölppää. Ite en lähtis muuta laittamaan. Se on varmaan laatikon valmistajan (Aisin) ohjeistus.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja core2 »

McStadey kirjoitti:JWS 3309 luokitus kuitenkin löytyy? Ohjekirja pyytää Saab 3309, ei muuta. Valvoline ATF maxlife sanoo myös olevansa synteettinen mutta täyttää luokituksen.
Onko mineraalipohjainen öljy vaan siksi että se on parempi laatikolle vai onko riskinä että entisen öljyn jämät, joita väistämättä huuhtelemalla vaihtaenkin jää, eivät sekoitu uuden kanssa?
Saab ATF 3309 # 8792731 on mineraalipohjainen öljy ja aivan kuten suapas jo kertoi niin muuta ei kannata Saabin A-lootaan työntää.
Syynkin ymmärtää jos ajattelee ettei synteettisen öljyn kitkakerroin ole läheskaan sitä mitä mineraaliöljyn.
(Ja WIS'issä tosiaan lukee ettei synteettistä öljyä saa käyttää.)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Automaattiöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Eli Mobilia siis lootaan vaan. Kiitokset näistä tiedoista.
Eihän tuo säästö lopulta ole kuin reilut kolmekymppiä, mutta periaatteesta ei tee mieli ostaa kalleinta jos siitä ei oo ehdottomasti hyötyä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin