Moottorin lämpötila

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Paljonko tuon pitäis olla koneen lämmettyä? Ei tunnu nousevan yli 75C sidin mukaan ainakaan...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Krugy
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 11:59
Paikkakunta: Kotka

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Krugy »

Saabatti kirjoitti:Paljonko tuon pitäis olla koneen lämmettyä? Ei tunnu nousevan yli 75C sidin mukaan ainakaan...
88.

Laita uusi termari, marmorilla viikko sitten hinta 19,8€, vain alkuperäiset toimii.
Saab 9-5 2.0tA -08
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Jaa, no kävin vielä pikku lenkin ja nousihan se 81. Mutta sama kait tuo olis vaihtaa jos noin halpa osa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Tänään termarin vaihdoin ja oli helppo homma. 89 astetta on termarin pohjassa lukema ja sidinkin mukaan siinä lämpötilassa aukeaa. 86 asteessa näyttäis menevän kiinni. Vanha aukes itellä 84 ja tippu välillä jopa 77 asteeseen ennen ku meni kiinni. Ja tosiaan marmorilta saa tohon hintaan eikä muualta kannata hakea.
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Myyköhän se Marmori postimyynnillä noita, täällähän ei moista hienoutta kuitenkaan ole :D
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Marmorista ei tietoa, mutta löytyy noita muutoin tilaustavarana esim:
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-SAAB- ... 233b481bbd

Tulee toki kalliimmaksi postikulujen kera, mutta monesti halvempi tilata vaikka kauempaakin jos vaihtoehtona on pidempi hakureissu.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
ttpiri
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2007 23:29

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Kuinkahan nopeasti 2.3T:n pitäisi lämmetä tuohon 88 lämpötilaan? Vasta katselin lämpöjä kun starttasin -1 lämpötilasta. Lumia putsatessa ehti olla pari minuuttia tyhjäkäynnillä ja perään ~5,5 km hitaampia nopeuksia ja lämmöt ehti nousta 76 asteeseen. Onko vielä ihan normaalia tuolle koneelle? Olen vain ennenkin ihmetellyt, että aika kauan se mittari roikkuu, vaikkei olisikaan kylmä ilma.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-kolkin 2.0t-koneen kokemuksella sanoisin että suhteellisen normaalilta kuulostaa. Itselläni työmatka reilut 4 km, ja normaalina aamuna tuon kanssa +5-asteisesta tallista lähtiessä lämmöt nousi aina noihin samoihin lukemiin. Termari ei siis ehtinyt työmatkalla aueta.

Jos lämpö matkan aikana kertaakaan laskee 2 astetta tai enemmän, on se merkki termostaatin aukeamisesta, ja aukeaa kyllä silloin liian aikaisin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla toi vanhempi, jossa on vasta 345 tkm mittarissa,lämpiää reilusti hitaammin (termari vaihdettu), kun toi uudempi.
Sen koneella on ajettu n. 20 tkm. Vanhemmiten kaikkee moskaa pinttyy vesikanaviin, joka toimii tehokkaasti eristeenä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nyt kun lähti pakkaset ja tänään kävin kurvaamassa kaupoilla, niin nousihan se sinne 89 ja lähti sitten putoamaan muutamalla asteella. Ilmeisesti kuitenkin kunnossa sitten.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulostaa ihan normaalilta toiminnalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kylmänä lämpenemisestä pitää huomioida, että kun lämmöt alkaa olla jotain 60-70, niin sisäilmaa aletaan lämmittää voimakkaammin (enemmän puhallusta), joten se hidastaa moottorin lämpenemistä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Onko mittariston lämpömittari kuinka tarkka? Jos osoittaa tasan klo 21.00 niin paljonko on moottorin jäähdytysnesteen lämpö?

Vai onko lämpömittari mallia vag, eli puolessa välissä(90c) moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on jotain välillä 70-100c.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä siinä joku noin 10 asteen viipyileminen on, eli tuon tarkemmin ei neulan asennosta pysty lämpötilaa arvioimaan. Tuon takia tulee sid infosta sillon tällöin asteita tarkkailtua.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja AZP »

On se haarukka vähän enemmänkin kuin 10 astetta. Kolkissa nousi mittari tasan vaakatasoon jossain reilussa 80 asteessa, pysyi siinä vaikka termarin auettuna lämmöt putosi hetkeksi jonnekin 76 asteen tienoille, ja edelleen samassa asennossa, kun paikallaan seistessä lämmöt nousi satasen paikkeille.

Eli ainoa mitä voi neulasta päätellä on se, että ollaan jossain hyväksyttävän lämpötilan alueella, kun neula on vaakatasossa. Jos jää vähänkin roikkumaan, tarkoittaa se, että lämpö jää alle 80 asteen. Yli sen vaakatason en ole mittaria koskaan saanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin