Moottorin lämpötila

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja markusR »

Jos meinaat termaria hommailla niin ota orkkis 92 asteinen niin ei tarvitse enää koneen lämpömittaria kyttäillä.
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

AZP kirjoitti:Kulutukseen ja päästöihin ainakin alkaa vaikuttamaan kun lämmöt on alhaalla.
Onko jollakin tarkahkoa vertailudataa kulutuksesta huonolla/hyvällä termostaatilla?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Jahas, lämmöt jää taas roikkumaan 75-77 asteeseen. Kaksi uutta orkkis termaria oon jo vaihtanut. Ensimmäinen kesti noin kaksi vuotta. Viimeisin ei ole ollut vuottakaan paikoillaan.

Onko ne tosiaan noin surkea laatuisia nuo originaali termarit?
Kaipa tuo tietty takuuseen menee jos kuitti löytyy, mutta vituttaa vähän väliä vaihdella noita.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Marmoritiskin vastaus oli, että ei ole kyllä muilla ollut mitään ongelmia näiden orkkistermareiden kanssa. Voisi kuulemma jopa epäillä, että autossani on jotain vikaa. Mikähän vika se mahdollisesti voisi olla, äkkiseltään en keksinyt mitään...

Ja uudella termarilla on ollut koneen lämmöt normaalit ja riitää kabiinin puolellekkin lämpöä pakkasilla.

Tietysti kaikki ei varmaan jaksa alkaa valittamaan 18€ osan takia vaan käyvät vaan suosiolla uuden kun on tarpeeksi palellut pakkasilla...
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja markusR »

Jantteri kirjoitti:Marmoritiskin vastaus oli, että ei ole kyllä muilla ollut mitään ongelmia näiden orkkistermareiden kanssa. Voisi kuulemma jopa epäillä, että autossani on jotain vikaa. Mikähän vika se mahdollisesti voisi olla, äkkiseltään en keksinyt mitään...

Ja uudella termarilla on ollut koneen lämmöt normaalit ja riitää kabiinin puolellekkin lämpöä pakkasilla.

Tietysti kaikki ei varmaan jaksa alkaa valittamaan 18€ osan takia vaan käyvät vaan suosiolla uuden kun on tarpeeksi palellut pakkasilla...

Onko nesteet vaihdettu? Jos järjestelmässä pyörii jotakin töhnää mikä jumittaa termostaatin.
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Mulla on kyllä kokemusta heikkolaatuisista orkkistermareista.

Vaihdoin Aeroon kesällä 2012 uuden orig. termarin samalla kun putsasin systeemin ja vaihdoin nesteet.
Samana syksynä joulun alla alkoi koneen lämmöt roikkua alakantissa.
Mitään muuta vikaa ei keksitty kuin susi termari - ja vaihtamalla asia korjaantuikin.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Täällä sama ongelma 02- Aerossa. Vuoden ajettu alkuperäisellä termarilla ja taas on lämpötila alkanut roikkumaan alle 80 asteessa...
#2005,
9-5 Aero Wagon -03
9000 Aero -95 USA
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Järjestelmä huuhdeltu ja nesteet vaihdettu uusiin ensimmäisen termarin vaihdon yhteydessä. Tämän jälkeen toimi sen pari vuotta. Tämän jälkeen vain uusi termari ja toimi vuoden.

Eli taitaapi olla vaan kehnoa laatua nuo orkkis termaritkin.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla hiipui aikanaan myös OG-kolkin marmorilta hankittu termari n. kahdessa vuodessa tuonne 80 asteen tuntumaan.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No hemmetti, meillä Femmassa kanssa pientä hiipumista. Pitänee ottaa taas listalle. Ärsyttää kyllä huono orkkisosan vaihto, vaikkei tuo ihan mahdoton savotta olekaan. Onhan se siellä jo muutaman vuoden ollut, olisko pari kolme vuotta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saman ilmiön olen huomannut myös.. Viime talvena vaihdettiin termari ja nyt on jo moottorin käyntilämpötila alentunut. Nykyään orkkistermari taitaa olla 89c mikäli webshoppia on uskominen..
http://webshop.saabparts.com/9-5-1998-1 ... rmostat561

Tämä seuraava on sitten ihan arvailua: Tehtaan konkurssin jälkeen, ainakin joidenkin alkuperäisosien toimittaja on voinut vaihtua. Otan hatusta ihan puhtaan esimerkin näistä termostaateista. Termostaatti on ennen ollu esimerkiksi vaikka Behr merkkinen, mutta nyt se voisi olla Gates.. On ihan luonnollista että Saabparts/orio hakee uusia toimittajia orkkisosille jos vanhat eivät joko pysty jatkamaan yhteistyötä - syystä tai toisesta.

Esimerkiksi termarissa joka meni femmaan viime talvena, orkkispaketista, oli samat tekstit stanssattuna kuin Gates:in termarissa.. Hintakin on sama esim. erään kotimaisen varaosaketjun myymän gatesin kanssa kuin webshopissa orkkisosan.. Seuraavaksi jos termari tarvitsee tässä talven aikana vaihtaa niin täytyy laittaa se Behr merkkinen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos haluaa alkuperäis "laatua" niin silloin kiertää kaukaa kaiken maailman taervikkeet joihin Gates kuuluu.

http://www.motoradusa.com/

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin.. Gatesin termostaatissa lukee Motorad.. :roll: Ainakin niissä joita olen katsellut.. kuten myös siinä orkkispaketissa olleessa termarissa joka meni viime talvena femmaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja markusR »

Ja suosiolla tuo suurempi 92 asteinen. :wink:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Siis Gates ja MotoRad ovat täysin eri yhtiöitä.

Se termostaatti on siis jomman kumman tekemä / teettämä.

Ja niin kuin sanottua jos siis haluaa alkuperäis "laatua" niin valtsee sen MotoRad version.

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin