Autokorjaamon vastuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Autoni 9-5 Aero meni korjaamolle bensapumpun lauettua ajosta.

Viikon odottelun jälkeen saivat auton vihdoin pukille, olin jo valmiiksi kaivanut pumpun heille näkysälle jotta voivat alkaa irroittelemaan, tänää soittivat että ovat katkaisseet painepuolen liittimen siitä mutkasta!

Onko korjaamo vai minä maksuvelvollinen? Kuluttajan oletan että korjaamo osaisi asiansa ja ymmärtäisi miten liitin irroitetaan..

Saako painepuolen liitintä nopiasti tänne savoon ja mihin hintaan? Onnistuuko liittäminen ihan bensaletkun pätkällä ja klemmareilla? Ajattelin infota tätä firmaa etteivät tee enempää tuhoa..

Kiitos.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Nyt lähinnä kiinnostaa voiko painepuolen liittää bensaletkun avulla jos on uusi liitin. Ajattelin hakea auton pois tuosta siilinjärveläisestä einiin sujuvasta firmasta ja korjata itse.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja suapas »

Miksei vois? Liitetäänhän painepuolen letku ämpärissäkin klemmareilla...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mekonomenistä löytyy. Maksaa muutaman euron, eli ei mikään kallis osa. Minun tonnariin on joku aiempi omistaja tehnyt klemmariviritelmän, eli siihen on laitettu hieman isompi letku klemmarilla vanhan päälle siten että katkennut nipanvarsi on vanhan letkun sisällä tukena (vähän samaan tyylin kuin letkuliitos bensapumpun vaihdossa ämpäriin). Liitos on pitänyt ihan hyvin. Fiinimpi tapa olisi toki lämmittää sitä kovaa muoviletkua ja tyrkätä se siihen alkuperäiseen tyyliin. Jos lämmittää letkua kannattaa muistaa että kyseessä on bensaletku :mrgreen:

e: juu, ja kannattaa hakea auto pois, jos ovat nostaneet sen pukille bensapumpun vaihtoa varten
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Korjaamo on vastuussa ja velvollinen korjaamaan rikkomansa omaan piikkiinsä.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

95greyturbo kirjoitti:Korjaamo on vastuussa ja velvollinen korjaamaan rikkomansa omaan piikkiinsä.
Korjaamo Sujuteam ilmoitti minulle vain kun tiedustelin että kuka maksaa, jotta ei ole heidän vikansa kun liittimen pitää kuulema irrota ihan normaalisti.. tosin tais ammattitaidottomat vääntää liitintä silleen miten foorumilla varoitetaan eli putken juuresta jolloin liittimeen kohdistuu suuri rasitus. Mihin pykälään laissa voin vedota tämän firman touhuissa?

En enää luota saatana muihin asentajiin ku mitä klubin kaverit suosittelee...... vttu...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no niinhän sen liittimen pitää irrota normaalisti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Kyllä väittäisin, että yritys on vastuussa. He ovat kuitenkin sanoneet, että liitin on katkannut heidän toimestaan, niin siinä on todistamistaakkaa kerrakseen demonstroimalla "normaali irroitus" ja kuinka se sitten napsahtikin poikki :)
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

En tiedä onko näitä uudenpia painoksia:
http://www2.kuluttajavirasto.fi/File/a1 ... sehdot.pdf

Tuossa tapauksessa lisäkulu jää varsin vähäiseksi, joten voi olla hankalaa muuten kuin korjaamon hyväntahdon kautta. V***tuskäyrää tuollainen nostattaa, joten ymmärrän täysin tunteen. Liittimen irroitus vaatii malttia, eikä sitä välttämättä kaikilta löydy.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Saab-man kirjoitti:En tiedä onko näitä uudenpia painoksia:
http://www2.kuluttajavirasto.fi/File/a1 ... sehdot.pdf

Tuossa tapauksessa lisäkulu jää varsin vähäiseksi, joten voi olla hankalaa muuten kuin korjaamon hyväntahdon kautta. V***tuskäyrää tuollainen nostattaa, joten ymmärrän täysin tunteen. Liittimen irroitus vaatii malttia, eikä sitä välttämättä kaikilta löydy.
Sujuteamilta puuttu maltti ja taito.... en suosittele yritystä kellekkään.... Onneksi yrityksen toimista voi someen laittaa tietoa ja paljon.... perkele... :P
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Meillä ainakin vastaava tunarointi menisi ihan korjaamon piikkiin. Sit jos vaikuttaa siltä että on jo aiemmin säretty eikä saada ehjänä irti niin yhteys asiakkaaseen ennen työn jatkamista ja kerrotaan tilanne ja siitä aiheutuvat lisäkustannukset.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Tuossa tapauksessa lisäkulu jää varsin vähäiseksi, joten voi olla hankalaa muuten kuin korjaamon hyväntahdon kautta. V***tuskäyrää tuollainen nostattaa, joten ymmärrän täysin tunteen. Liittimen irroitus vaatii malttia, eikä sitä välttämättä kaikilta löydy.[/quote]

Sujuteamilta puuttu maltti ja taito.... en suosittele yritystä kellekkään.... Onneksi yrityksen toimista voi someen laittaa tietoa ja paljon.... perkele... :P[/quote]

Jos korjaamo ei korvaa omia töppäyksiä niin vois vaikka paikkakunnan saabistit sopia kokoontumisen korjaamon tontille ja järjestää "koulutustilaisuuden" henkilökunnalla :lol:
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Niinhän kaiken pitäisi lähteä jossain ideaalimaailmassa, mutta ainakin niissä Saabeissa, joissa olen pumpun vaihtanut, niin aina on joutunut kärsivällisesti ja varovasti nitkuttamaan nuo irti. Ja sitä tehdessä ei ole ollut mitenkään epäselvää, että kärsimättömällä asenteella ne olisi hajonneet.

Toisaalta tuohan edustaa ihan sitä valitettavasti-ei-niin-harvinaista autokorjaamoiden "ammattimiesten" asennetta. Jos hajoaa, niin on ollut liian heikko ja sehän ei ole oma syy (=ei johdu huolimattomuudesta eikä ole virhe, joten ei ole minkäänlaista korvausvelvollisuutta).

Kai sitä kovamuoviletkua lämmittämälläkin sen saisi uuteen liittimeen tai päälle laitettu letku plus klemmaritkin toimisi. Varmaan yksi vaihtoehto olisi vaihtaa tuo putki (pumpulta suodattimelle) paineenkestävään bensaletkuun. Ainakin aikanaan itse tein 90 Turbon (!) bensasysteemin noin käyttäen vanhat liittimet mutta vaihtaen kovamuovit kaikkialla letkuihin. Varsin monissa autoissahan bensasysteemi on letkuilla, ei tuommoisella muoviputkella.

E
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tuollaisen haurastuneen ja kovettuneen muoviosan särkyminen irroittaessa voidaan kyllä perustellusti laittaa asiakkaan piikkiin, etenkään kuin kustannusnousu on luokkaa muutamia euroja. Tyylikästä toimintaa tietysti korjaamon kannalta olisi tuo osa maksaa mutta valitettavasti mitään perustetta sille ei ole. Olisihan asiakkaalla ollut mahdollisuus irroittaa itsekin ko. osa mahdollisuuksien mukaan ehjänä. Luultavasti useimmissa tapauksissa asiakasta sapettaakin muutaman euron osaa enemmän pitkittynyt auton seisonta-aika.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Autokorjaamon vastuu

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Käsittääkseni kustannusnousu on jotain muuta, jollei satu olemaan tee-se-itse -mies, joka hankkii osat ja vaihtaa ne itse tai tekee jonkun muun tilapäisratkaisun. Ilmaista työaikaahan ei ole. Halpa osa ei tarkoita halpaa vaihdettuna.

Lisäksi epäilen itse kerran muotoon lämmitetyn letkun pitävyyttä, jos sen kuumentaa ja liittää uudestaan, mutta ehkä se toimii (ei toiminut aikanaan wanhuksessa, mutta ehkä lämmitystekniikassa oli toivomisen varaa). Mun mielestä lisäksi tuo on osa, joka on heikko By Design ja vaatii siksi varovaisuutta, ei välttämättä haurastumisen takia.

Disclaimer: Mulla on vain vuosien varrella tullut liian monta kertaa vastaan ala-arvoista korjaamojälkeä, kun auto on lopulta päätynyt mun talliin tulemaan oikeasti kuntoon, joten saatan olla asenteellinen. Tiedän toki myös jokusen huippumekaanikon, joiden jäljiltä kaikki on oikeasti tiptop. Ja toki kotikorjaajissakin on ns. Laaja Skaala.

E
Vastaa Viestiin