210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Tutkailin WIS:n huolto-ohjelmaa ja vähän jäi epäselväksi milloin virallisesti femman käyttöhihna tulee viimeistään vaihtaa. Lähinnä mietiskelen huollettavia kohteita ja huoltopaikkaa, kun myöhemmin keväällä olisi tulossa 210 tkm täyteen.
2004 vuosimallin 210 tkm huolto-ohjelman mukaan: "25. Käyttöhihnojen kunto ja kireys m.l. automaattinen kiristin, tarkastus/säätö. Vaihto tarvittaessa."
Vasta 240 tkm ohjelmassa on määritelty tämän lisäksi "29. Käyttöhihna, vaihto."
Toisaalta "vuosihuolto, suuri" dokumentissa kerrotaan epäyhteensopivasti käyttöhihnan vaihtoväliksi 110 tkm/8 vuotta .
Käyttöhihnan vaihdon yhteydessä on lienee järkevää vaihtaa myös ohjausrullat ja vesipumppu. Vesipumppu on varmaankin alkuperäinen ellei sitä sitten ole vaihdettu edellisessä ~120 tkm hihnarempassa.
210 tkm huolto EU 9-5 (9600) 2004.pdf
240 tkm huolto EU 9-5 (9600) 2004.pdf
Vuosihuolto suuri 9-5 (9600) 2004.pdf
Mielestäni täällä foorumilla puhutaan aina, että vaihto 210 tkm. Hihna näyttää vielä hyväkuntoiselta eikä ylimääräisiä ääniä kuulu.
2004 vuosimallin 210 tkm huolto-ohjelman mukaan: "25. Käyttöhihnojen kunto ja kireys m.l. automaattinen kiristin, tarkastus/säätö. Vaihto tarvittaessa."
Vasta 240 tkm ohjelmassa on määritelty tämän lisäksi "29. Käyttöhihna, vaihto."
Toisaalta "vuosihuolto, suuri" dokumentissa kerrotaan epäyhteensopivasti käyttöhihnan vaihtoväliksi 110 tkm/8 vuotta .
Käyttöhihnan vaihdon yhteydessä on lienee järkevää vaihtaa myös ohjausrullat ja vesipumppu. Vesipumppu on varmaankin alkuperäinen ellei sitä sitten ole vaihdettu edellisessä ~120 tkm hihnarempassa.
210 tkm huolto EU 9-5 (9600) 2004.pdf
240 tkm huolto EU 9-5 (9600) 2004.pdf
Vuosihuolto suuri 9-5 (9600) 2004.pdf
Mielestäni täällä foorumilla puhutaan aina, että vaihto 210 tkm. Hihna näyttää vielä hyväkuntoiselta eikä ylimääräisiä ääniä kuulu.
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Ite vaihdatin nuo osat 210tkm:ssä juurikin tuon vesipumpun takia, ennakoivasti siis. Oli kuulemma ollu vähän välystä mutta ei vielä valuttanut nestettä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Omassa vaihdettiin vesipumppu akselin vuodon takia kilometreillä 253tkm.
T7 vm. 2001 9-3
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Vaikuttaisi siltä, että tuossa 210 tkm ja 240 tkm huoltolistoissa on virheet, eli on tarkistus/säätö ja vaihto vaihtaneet huolto-ohjelmissa paikkoja. MY2002 B2x5-koneisen femman huolto-ohjelmassa (huoltokirjasta) on tarkistus/säätö aina B-huollossa, eli 20 tkm välein (alkaen 30 tkm huollossa) ja hihnan vaihto määritelty tehtäväksi 100 tkm välein (alkaen 110 tkm huoltossa).
sivu 1
sivu 2
sivu 3
Tuskin on MY2004:een vaihtunut palikat yhtään sen kestävämmäksi, joten tuolla ohjelmalla etenisin.
sivu 1
sivu 2
sivu 3
Tuskin on MY2004:een vaihtunut palikat yhtään sen kestävämmäksi, joten tuolla ohjelmalla etenisin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Kannattaa tutustua WIS:sin salaiseen maailmaan ...
Esim. huoltotiedote helmikuulta 2008 kertoo näin:
Saab 9-5 moottorit: B205E, B235E, B235L, B235R
Käyttöhihna - vaihtoväli 240 000 km, ei aikaväliä.
Tarkastus 30 000 km:n välein.
P.S: WIS ohjeistus kumoo sitten kaiken maailman huoltovihkot että niitä on turha referoida ...
Esim. huoltotiedote helmikuulta 2008 kertoo näin:
Saab 9-5 moottorit: B205E, B235E, B235L, B235R
Käyttöhihna - vaihtoväli 240 000 km, ei aikaväliä.
Tarkastus 30 000 km:n välein.
P.S: WIS ohjeistus kumoo sitten kaiken maailman huoltovihkot että niitä on turha referoida ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Jahans. WISzardi osaa lausunnoillaan pidentää auton osien kestoikää näköjään
Aika moni hihnarulla on kyllä tietääkseni porsinut alle 240 tkm:n.
Aika moni hihnarulla on kyllä tietääkseni porsinut alle 240 tkm:n.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Hihnastahan tuossa puhutaan ...
Rullille ei luvata mitään ...
Rullille ei luvata mitään ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
240 000 km huoltovälihän tarkoittaa että jos sattuu pysymään ehjänä sinne asti niin vaihda hihna uuteen viimeistään silloin.
Ja 30 000 km tarkastusvälillähän taas tarkoitetaan että jos löytyypi jotakin syytä niin vaihda osat tarvittaessa vaikka 30 000 km välein ....
Ja 30 000 km tarkastusvälillähän taas tarkoitetaan että jos löytyypi jotakin syytä niin vaihda osat tarvittaessa vaikka 30 000 km välein ....
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Joo rullahan ei ole koskaan kuulunutkaan huolto-ohjelmaan. Ihmetyttää vaan että on pistetty ulos bulletin, jolla on vaihtoväli yli tuplattu, kun tuo hihna on (rullan kanssa) yksi koneen tunnetusti heikko kohta. Ja sen tarkastaminen 30 tkm välein ei kestoa pidennä, eikä omasta mielestäni ole kovin luotettava varotoimenpide.
Vähän siis sama juttu kuin jos tunnetusti heikon 1.9 dieselin jakohihnan ja vesipumpun vaihtoväli tuplattaisiin. Käyttöhihnan pätkäisy nyt ei onneksi saa samaa tuhoa aikaan.
Itse siis pitäytyisin tuossa alkuperäisessä vaihtovälissä, mutta tuo tiedote kyllä selittää tämän sekavan informaation.
Vähän siis sama juttu kuin jos tunnetusti heikon 1.9 dieselin jakohihnan ja vesipumpun vaihtoväli tuplattaisiin. Käyttöhihnan pätkäisy nyt ei onneksi saa samaa tuhoa aikaan.
Itse siis pitäytyisin tuossa alkuperäisessä vaihtovälissä, mutta tuo tiedote kyllä selittää tämän sekavan informaation.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Kiitoksia kommenteista. Mistä näitä "salaisia" tiedotteita löytyy WIS:ssä? En muista törmänneeni.ysifemma kirjoitti:Kannattaa tutustua WIS:sin salaiseen maailmaan ...
Esim. huoltotiedote helmikuulta 2008 kertoo näin:
Saab 9-5 moottorit: B205E, B235E, B235L, B235R
Käyttöhihna - vaihtoväli 240 000 km, ei aikaväliä.
Tarkastus 30 000 km:n välein.
P.S: WIS ohjeistus kumoo sitten kaiken maailman huoltovihkot että niitä on turha referoida ...
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Onko vesipumpun osalta syytää luottaa vain originaaliin?
Esim. http://www.neobrothers.co.uk/coolant-pu ... 0231e6682d
Onko marmorin hinta merkittävästi eri?
Esim. http://www.neobrothers.co.uk/coolant-pu ... 0231e6682d
Onko marmorin hinta merkittävästi eri?
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
En kyllä muuta laittaisi kuin orkkiksen. Säästö ei kuitenkaan olisi kuin muutamia kymppejä. Marmorin hinnasta ei ole tietoa, mutta vajaa pari vuotta sitten orkkis maksoi muistaakseni jotain 120€ luokkaa pcs:llä.
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Pari vuotta sitten kun vein viiru-Aeron 120tkm huoltoon yksityiselle Saab-spesialistille, niin hän kertoi heti huollon olevan normaalia hinnakkaampi, koska käyttöhihna ja rullat vaihdetaan.
Asia ei tullut yllätyksenä, olisin itsekin pyytänyt niiden vaihtoa tuossa huollossa.
Asia ei tullut yllätyksenä, olisin itsekin pyytänyt niiden vaihtoa tuossa huollossa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Briteistä irtoasi n. 100 euron pintaan originaali tai 90 eurolla eBayn kautta postikulut huomioiden. Taitaa jäädä niin vähän eroa marmorin hintaan, että ei kannatta. Pitää toki varmistaa ennen huoltoa, että mikä se on marmorin nykyinen hinta on.t.t.j kirjoitti:En kyllä muuta laittaisi kuin orkkiksen. Säästö ei kuitenkaan olisi kuin muutamia kymppejä. Marmorin hinnasta ei ole tietoa, mutta vajaa pari vuotta sitten orkkis maksoi muistaakseni jotain 120€ luokkaa pcs:llä.
Re: 210 tkm huolto ja käyttöhihnan vaihto
Kannattaa tuolta PCS:ltä myös kysyä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977