Kun käynnistää kylmänä niin sellainen ujellus kuuluu, aivan kuin kovaääninen pölynimuri. Ääni muuttu kierrosten mukaan ja nousee korkealle ennen kuin katoaa kokonaan muutaman minuutin ajon jälkeen. Jos jättää tyhjäkäynnille niin ujellus kuuluu kymmenisen minuuttia, ja koko ajan nousee kunnes katoaa.
Eli onko näissä automaateissa joku happipumppu tms mikä siellä ulisee, vai mistä ääni tulee. Ärsyttävä ulina joka sitten katoaa eikä tule uudestaan kuin taas jäähtyneellä koneella.
Tuo suodatin varmasti tod.näköisin. Mutta, jos vika ei löydy siitä, niin itsellä lähes vastaavaa ulinaa piti ohjaustehostin, kun oli nesteet vajuneet tarpeeksi.
Minulla tekee samaa 05 2.0t. Kun käynnistää kylmänä niin ulina alkaa noin 3-5 sekunnin kuluttua ja poistuu lämmettyä. Kuuluu myös kun laittaa automaatin n-asentoon, mutta ei kai se n-asento täysin automaattia irrota moottorista. Vesa tarkisti öljypohjan (oli täysin puhdas kuten lohkon seinämät myös) ja samalla kun vaihdettiin moniurahihna+rullat niin ääni ei tullut niistäkään tai ohjaustehostimesta/vesipumpusta (käsituntumalla ei mitään ongelmia ko. Laakereissa). Samalla luonnollisesti vaihdettiin öljyt+suodatin. Kun auto startattiin niin alkoi kuulumaan kuten ennenkin. Cobra oli hieman löysällä ja sekin kiristettiin mutta lopputuloksena on että ääni kuuluu pari minuuttia startin jälkeen. Epäilen että ääni tulee automaattivaihteistosta koska eikös siinä ole jokin pumppu vaihteiston öljyjen paineistamiseen.
No empä ole moista kuullut aiemmin että öljynsuodatin ulisee. Moponetista se on ostettu, ja pyysin muistaakseni paremman mutta en enää muista mikä lienee merkiltään. Alle 2000 ajettu noilla öljyillä, eli outo juttu...
Sen verran vielä että moponetissä näyttää olevan vain GM:n suodattimia, eli ei sellaista enää koskaan.
Kyseinen suodatin ei eroa Saabin orkkissuodattimesta mitenkään. Tuosta ketjusta kannattaa lukea tuosta ulinasta lisää.. Mutta helpompaa se on syyttää suodatinta vialliseksi kuin sitä että omassa autossa olisi vikaa... Nimittäin se suodattimen ulina on oire, ei vika.
Mulla tuo oire tuli kulkineeseen vähän sen jälkeen kun aloin ajamaan etanolilla ja seuraava oire oli turbon hajoaminen, lieneekö sattumaa vai jotain muuta.
Mullakin oli ujeltava suodatin jokunen vuosi sitten. Tyhmä kysymys: Kun tuo orkkis suodatin ujeltaa niin onko sillä jotain fyysisiä haittoja, esim öljynkiertoon?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
SAABpaaja kirjoitti:Mulla tuo oire tuli kulkineeseen vähän sen jälkeen kun aloin ajamaan etanolilla ja seuraava oire oli turbon hajoaminen, lieneekö sattumaa vai jotain muuta.
Lainaan heti kärppänä tätä ketjua, eli omassa autossa tuli tänään huomattua jännä ääni konehuoneesta. Vaikea kuvailla, mutta ääni on kohtuu matalataajuuksinen ja taajuudeltaan ylös-alas sahaava. Niinkuin jokin laakeri olisi menossa. Ääni ei ole kova, mutta kuuluu koneen käyntiäänen yli. Voiko tämä olla tuo suodatin? Autona MY07 9-5, 2.3T automaatti.
fogaz kirjoitti:Lainaan heti kärppänä tätä ketjua, eli omassa autossa tuli tänään huomattua jännä ääni konehuoneesta. Vaikea kuvailla, mutta ääni on kohtuu matalataajuuksinen ja taajuudeltaan ylös-alas sahaava. Niinkuin jokin laakeri olisi menossa. Ääni ei ole kova, mutta kuuluu koneen käyntiäänen yli. Voiko tämä olla tuo suodatin? Autona MY07 9-5, 2.3T automaatti.
öljysihdin tai suodattimen ääni ei sahaa vaan ulisee aika tasataajuutta jos kone käy tasakierroksilla.
enemmänkin jonkin laakerin resonanssi ennenkuin pettää lopullisesti. Vesipumppu tai hihnan rullista esimerkiksi voi johtua
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Tuosta linkittämästäni ketjusta löytyy paljonkin tarinaa tuosta suodattimen vinkumisesta. Heillä joilla näitä ongelmia on ollut niin muunkin merkkiset suodattimet ovat alkaneet pitää ääntä.
Mutta lyhyesti referoituna omia näkemyksiä asiaan jotka ovat tuolta toisista ketjuista poimittu:
Suodattimen tukkeutumisen aiheuttaa tietysti moottorista irronnut karsta/lika. Ongelman voi aiheuttaa myös öljy joka ei syystä tai toisesta pidä moottorista puhdistamaansa likaa liuenneena öljynsekaan vaan se irtoaa siitä ja päätyy suodattimeen. Tämän päätelmän pystyy mielestäni tekmään siitä, että kun ulina/vinkuminen on alkanut ja sitten vaihdettu öljyt niin hyvin monella öljy on ollut "hyvännäköistä, uudenveroista.." Moottoriöljyn kuuluu tummua käytössä.. Tai sitten se öljy on ollut paakkuista ja pikimustaa, eli sitä karstaa on todellakin irronnut. On myös kerrottu ja huomattu että toiset öljyt, esim. GM5w30 ei ole kovin pesevää öljyä (lisää tuossa toisessa ketjussa). Jos sitten päättää koittaa muuta öljyä joka on pesevää, ongelmat yleensä alkavat tässävaiheessa ja sitten tehdään päätöksiä että uusi öljy oli huonoa tai suodattimet ovat tästä eteenpäin viallisia.. Tai siirtyminen etanolikäyttöön.. etanoli öljynseassa(joutuu esim. kylmäkäynnistyksissä..) pesee moottoria eli aiheuttaa saman ilmiön voimakkaampana kuin pesevä moottoriöljy Sitten todetaan taas että etanolin vika... vaikka näinhän se ei ole. Vika on siis siinä että sitä karstaa ja likaa on päässyt syystä tai toisesta kertymään moottorin sisuskaluihin, tai siinä että öljy ei pidä irroittamaansa likaa liuenneena öljyyn ts. öljyn ominaisuudet loppuvat kesken.
Eli, ratkaisemalla moottorin karstaisuus/likaisuusongelmat ratkeaa myös suodatinongelmat. Käytetyssä moottorissa erittäin vaikeaa jos ja kun se on monesti huonolla pidolla ollut. Eteenkin T7-moottorit ovat ongelmallisia ohipuhaltavien mäntien ja huohotinongelmiensa takia keräämään karstaa ja pilamaan öljyä...
Omia kokemuksia niin T7, T5 kuin nyt uusimpana T7 ja T5 (20tkm) moottorien yhdistelmämoottoreista tähän mennessä n. 15 vuoden ajalta ei ole ainutkaan suodatin vinkunut. Muitakaan moottoriongelmia ole ollut kuin tässä allekirjoituksen femmassa joka oli viallinen jo kaupantekohetkellä. Yhdistävänä tekijänä on parempi ja kalliimpi moottoriöljy alusta alkaen.