Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miehän sitten sain semmosen siepin, että kunnostin omatoimisesti venttiilipesän. Ebay:stä etin shift-kitin ja sen sitten värkkäsin. Nyt vaihtaa selvästi paremmin ja ei ole vielä edes lootan ecua päivitetty, eikä sopeutustakaan nollattu. :lol:

Eli kyseessä on tämmönen tuote: AW55-50 sn Transgo Shift Kit Combo Pack Fits Nissan RE5F22A Volvo SAAB AF33-5

siihen kuuluu linear solenoidien kunnostukseen kamppeet, muutamia kuluvia osia ja originaalien korvaavia versioita. Pora yhden kanavan suurentamiseen ja sitten nuo tuikitärkeät tiivisteet. Ohjeet tietenkin kuuluu pakettiin. Kopan tiivistettä en laittanut, vaan pistin GM:n liimalla.

http://www.ebay.com/itm/AW55-50-sn-Tran ... ce&vxp=mtr

Tossa erään vaihteistokorjaajan videoita aiheesta. Muutamia tipsejä tuli tuolta opiskeltua mitä Shift-kitin mukana olevassa ohjeessa ei ollut mainittu. Varmasti parempiakin sarjoja on olemassa, mutta tätä nyt kokeilin. Esim. Sonnax:lla on zip-kit joka on laajempi ja monia muitakin. Overhaul-kitissä olis sitten kaikki, mutta hinnat onkin jo aivan muuta toista.

https://www.youtube.com/watch?v=rB5Mw8lGh7A
https://www.youtube.com/watch?v=H6F7_vPy2pg

Joissakin videoissa mainitaan että pelkästään kanavien välinen tihkuminen voi aiheuttaa riittävästi haittaa askin toiminnalle. Omat havainnot aiheesta oli lähinnä varsin löysät ruuvit lohkojen välillä. En yhtään ihmettelisi jos paketti olisi muutenkin tiiviimpi nyt entiseen verrattuna. Kanavistohan on melkoinen sokkelo ja voi vaan arvailla mitä kanavasta toiseen tihkuminen aiheuttaa vaihteiston toiminnalle.

edit: korjasin tuon Ebay-linkin oikein.
Viimeksi muokannut Mertmi, To Kesä 25, 2015 05:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja suapas »

On se tuo Mertmi aika seppä :) Onkohan tään ketjun aloittaja tehny ton softapäivityksen? Ja jos,niin oliko apuja... Kiinnostais vähän itteekin...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pistän tähän jatkoa kun en ole ehtinyt vielä päivityttämään softaa askiin. Kävin paikallisella autokorjaamolla. Heillä on Boschin testeri ja siitä löytyi sopeutuksen nollaukseen nappi. Sitä ei vielä panastu, mutta jos en ehdi päivityttää softaa askiin, niin ainakin sopeutuksen nollausta voisi kokeilla. Askihan on tuon venttiilipesärempan jälkeen toiminut paljon paremmin kuin aiemmin. Ohjelma ainakin klubitoverien kertoman mukaan sopeutuu hissukseen ilman nollaustakin ja siltä se näin perstuntumaltakin vaikuttaa. Ehkä selkeiten sopeutuksen tarve tuntuisi kiihdytyksissä, joissa pidän kierrosluvun 2500rpm:n seudulla. Vaihdot on nykäiseviä. Jos ajelee lussummin noin 2000-2100rpm:n seudulla vaihdot ovat likimain huomaamattomia. Samoin jos antaa kenkää, niin pykälä kyllä vaihtuu kettuilematta ilman luiston tunnetta (ja ilman outoja kieroslukuviisarin hypähtelyjä pykälän vaihdon yhteydessä.)

Pesärempan onnistumisesta voin jo hehkuttaa, koska aski ei ole yhtään kertaa hukannut kolmosta ylöspäin vaihdossa luruutusajossa. Oikein kunnon testi tulikin tehtyä Kuopiossa kesäpäivien sunnuntaiaamuna, kun luruuteltiin maisema-ajoletkassa kilometrikaupalla. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja 900S »

No perhana, tästä topicista tosiaan löytyi jo melkein kaikki tarvittavat vastaukset, mitkä laitoin tuohon ikivanhaan ketjuun. Kiitos Mertmille vinkistä :)

Jossakin on maksanut siis 60€ softan päivitys.. Onko tuo marmoritiskin hinta vai jonkun yksityisen softamiehen? Missä siis olette tehneet päivityksiä?
Ja jostakin oli myös löytynyt "sopeutuksen nollaus -nappikin". Merkkihuolto tehnee tuon samalla, jos uuden ohjelmankin ajavat sisään?
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tech 2:lla tehdään se ohjelman päivitys ja kyllä mie ainakin suosittelen sopeutuksen nollausta samalla. Joidenkin muun merkkisten autojen kanssa jo vaihteistoöljynvaihdon yhteydessä kannattaa nollata. Riippuu kuulemma ihan ajotavasta kuinka sopeutus ajetaan, millaiseksi askin käytös muuttuu.

ps. tajusin äsken etten tässä ketjussa ollut edes kertonut tekemäni venttiilipesärempan perimmäistä syytä. Aski hukkasi muutaman kerran kolmosen ylöspäinvaihdossa. Moottori kiekaisi tyhjää ja sitten kuin lekalla lyöden pykälä pesään. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

suapas kirjoitti:On se tuo Mertmi aika seppä :) Onkohan tään ketjun aloittaja tehny ton softapäivityksen? Ja jos,niin oliko apuja... Kiinnostais vähän itteekin...
Softa itse asiassa näytti olleen vuodelta 2008, joten päivitystä ei sitten sen kummemmin tullut mietittyä. Nyt lootassa aivan uudet murheet ja metkut, joten seuraillaan tilannetta mielenkiinnolla ja kauhunsekaisella jännityksellä :D

Laitetaan nyt tännekin häikäilemätöntä mainontaa: jos jollakulla on myytävänä edukas sentronicciloota tai ko. lootaan TCM-boksi, niin YV:llä heti yhteyttä =D
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikö tule mitään vikakoodeja?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pistin pari kuvaa tonne albumiini Shift Kitin laitosta. Kitin mukana tulevan manuaalin meinasin laittaa ladattavaksi, mutta huomasin yhden sivun puuttuvan kuvakollaasista. Pitänee käydä kuvaamassa puuttuva sivu verstaalla. Siinämäärin öljyinen siitä tuli homman edetessä, ettei papereita enää viitsi kotiin tuoda. :lol:


Kuva
Tässä näkymä vaihdelaatikkoon auton alta vaihteiston kiinnike ja venttiilipesän kotelo poistettuna.

Kuva
Venttiilipesä hommaa varten tehdyn pöytälevyn päällä. (Teräksisessä pöytälevyssä reunat käännetty ylöspäin, jotta valuva öljy ei päädy lattialle.)

Kuva
Linear solenoidit purettuna.

Kuva
Linear solenoidit myöhemmin koottuna. (Solenoidien purku ja kokoaminen vei kolme tuntia.)

edit:korjasin CDTA:n kommentoiman ajatusvirheeni tuosta solenoidihommasta.
Viimeksi muokannut Mertmi, Ti Elo 25, 2015 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mertmi kirjoitti: Linear solenoidit noin kolme tuntia myöhemmin koottuna.
Siis kasasitko solenoideja kolme tuntia vai...alkoiko ajanlasku siitä kun avasit laatikon kopan ?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin juuri, että purku ja kokoaminen vei sen kolme tuntia rauhallisesti tehtynä. Niissä kun on säätö tuossa päässä kuusioruuvilla. Sitä ei saa sorkkia.

Kitin ohjemoniste selventää koko prosessia jahka saan sen sähköiseksi. Laittamani kuvat on vain pintaraapaisu koko revohkasta. Muistelen käyttäneeni koko höskään neljä päivää 3-4h pätkissä tehtynä. Pelkästään venttiilipesän saamiseen pöydälle tärväytyi useampi tunti. Koppa ei mahdu pois ennenkuin purkaa akkutelineen, flektin moottorin muovisuojan, ahtoputken ja vääntelee jäähdytinletkun sivuun. Ei mikään "vaihdetaan pallonivel"-remppa. Tarkkuus ja puhtausvaatimukset paljon vaativampaa kuin esim. sylinterikansirempassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin, hain sitten pajalta tuon Shift Kitin mukana tulleen ohjemonisteen. Se on ladattavissa tästä. Monisteessa sivunumerointi menee hassusti. Sivu nro 4 on kahdesti ja sivua 5 ei ole. Kaikki sivut ovat kuitenkin skannattu siinä järjestyksessä, kuin ne oli.

Ehkäpä ohjeen lukaisu hieman valaisee venttiilipesän sisuskaluja ja operaation laajuuttakin. Ehkä jänskättävin juttu oli porata paketissa tulleella poralla, akkuporakonetta käyttäen ohjeen mukaisesti yksi välipellin reikä isommaksi. Lisäksi tarkkaavaisuutta koeteltiin ylimääräisillä tiivisteillä, joita ei tarvinnut asentaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sen näköinen operaatio, että saattaisi itsellä jäädä tekemättä.

Hatunnoston arvoinen suoritus, Mertmi!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onkohan Vector tai Aero -solenoidit vielä työläämmät purkaa ;)

Näyttää kohtuu yksinkertaiselta toi venttiilipesä, jos vertaa pitkittäiskoneiseen zf:n tuotteeseen, siinä pesä on n. 4kertas tuon kokoinen ja solenoideja 9.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Solenoidit kyllä purkaa kätevästi. Samoin tuo venttiilipesä purkautui suorastaan itsestään. Hommassa olikin yksi mutta, se piti myös koota. Vieläpä niin että se toimii. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja suapas »

Oletko muuten ollu tyytyväinen laatikkoremppaan?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin