Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

On outo jottu että meidän femma pakkasella käynnistyy hienosti, mutta nollakeli/plussakeli ja jos tuulee kovaa, niin startin jälkeen noin 5-7 sekunttia käy ikäänkuin kolmella, eli helkkarin epätasaisesti, ja sitten tasoittuu.

Mikä helvetti tätä vaivaa, en vieläkään ole löytänyt, koska tämä ilmenee tietyllä lämpöalueella. Tämä on vaivanut autoa jo muutaman vuoden, enkä ole vieläkään löytänyt mitään selitystä.

Bensaa tankissa (98), jcarlsonin etanolisofta (TD04 nyt, ennen GT17). Tulpat BCPR7ES-11 (alle 10tkm). Kasetti noin 2v vanha, orkkis uusin versio. Maf noin 3 vuotta vanha. Evap tulpattu imusarjan puolelta. Ilma-, bensasuodattimet sekä bensapumppu 2 vuotta vanhoja. Akku 3 vuotta ja pitäisi olla ok kuntoinen.

Nyt oikeasti, kokeilaan löytää vian yhdessä, tämä on jo naurettavaa ja jatkunut liian pitkään.

Olen havainnut tässä muutama päivä sitten savupilven auton takana, mutta tämä tapahtui vain kerran. Seuraavat päivät siitä, vain ns. höyryä.

Nyt jos yhdistää ilmakosteuden ja tuulen, niin miten se voi liittyä aiheeseen?
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, La Maalis 07, 2015 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Ilmankosteus -> sähköjuttuja (?)

Halpa kokeilu uusilla tulpilla
Kokeilu toisella sytkäkassulla
Johdotuksia tutkailemaan
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

mienkoiv kirjoitti:Ilmankosteus -> sähköjuttuja (?)

Halpa kokeilu uusilla tulpilla
Kokeilu toisella sytkäkassulla
Johdotuksia tutkailemaan
No joo, mutta koska olen käynyt liittimet aikoinaan läpi Oxide Cleanilla sekä Contact Protectilla, sekä osan maadoituksista, niin epäilen. Toisaalta who knows.

Joskus hyppäsi esille vikakoodi joka viittaa Nokka-akselin asentovirheeseen. Tämän ymmärtääkseni haistelee kasetti ja jos se ei meinaa osua oikeaan kulmaan niin jotenkin valittaa asiaa.

Ja tulppia olen vaihdellut tuon ongelman takia liiankin usein. Jonkin aikaa juu, todella hyvin toimii mutta aika lyhyen ajan. Silti jotenkin parantaa asia tuoreet tulpat. Tai sitten keli kerkiä muuttua. :D

Voisi varmaan puristukset mittailla tuosta joskus, jos siinä näkis jotain outoja juttuja. Pitäisi hakea mittari jostan. Muita ideoita?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mites ois kampiakselin asentoanturi
Jos sen vaihtais,laukeaa se kohta kuiteskin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Niin, voiko se oireilla mitenkään? Nevahörd..?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

No se perinteinenhän on että lämpinä ei käynnisty mutta viilettyään lähtee.
Mutta siis ajatustasolla vaan epäilen...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No tuon kuulin kyllä, tosin ei mitään ongelmaa lämpimänä. Käynnistyy kuin palmun alta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Omassa femmassa on ollut samantapaista ongelmaa. Alkuvuoden aikana on nyt uusittu di-kasetti, kampuran asentoanturi ja bensapumppu. Ei ole niiden vaihdon jälkeen ongelmaa esiintynyt, mutta se on muutenkin esiintynyt niin satunnaisesti, etten 100% varmuudella tiedä onko korjaantunut.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Etanolilla tuo lienee enemmän sääntö kuin poikkeus. Oliko joskus jotain juttua, että tuo olisi etanolisoftan ominaisuus vai muistanko väärin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sulo
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 16, 2013 07:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Sulo »

Itsellä vastaava etenkin kosteilla keleillä nollan tuntumassa silloin kun etanolia tankissa. Viisaammat kertoneet kyseessä olevan ominaisuus. Lyhytkin esilämmitys poistaa "ongelman" lähes kokonaan.
#6057
9-5 Aero -09
ex: 9-5 Aero -06, 9-5 Aero -02, 9-3 TTiD Aero SC -08, 9-5 2.0t -05, 9-3 2.0t -99
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Näin on ! Jos etanolilla ajaa esilämmitys niin pikään kun eber toimii eli noin +5c.
Muuten kyllä käy huonosti kylmänä ja vaikka lämmittääkin niin 1/2 min tyhjäkäynnillä
ensin. 98:lla kyllä pitäisi toimia paremmin.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Omassa Aerossa ei oo ollu mitään ongelmia/rötäämisiä käynnistettäessä, oli keli mikä vaan ja oliko lohkolömpöö käytetty tai ei. Etanolilla ajetaan.
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja suapas »

Shadow_Fi kirjoitti: Bensaa tankissa (98)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Mites läppäkotelo?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Märkä nollakeli - Käynnistyessä ikäänkuin käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No en tiedä, miten sille kuuluu kun se ei puhu. Mutta kaitpahan sille läppäkotelolle kuuluu hyvää kun auto pelaa hienosti. Tänään sama juttu, ruma tyhjäkäynti ja savua jonkun verran takana. Tuntuu että jostakin männille ilmestyy öljyä. Tässä on 3 vaihtoehtoa minusta. 1. Huohotus 2. Venttiilikumet 3. Renkaat? Tuota tosin en ymmärrä, miten se sinne paskoo juuri heti kun starttaa.

Mäntähuuhtelu tulossa heti kun viitsin öljyt vaihtaa (ja kunnon siihen tarkoitetulla myrkyllä - Lavr ML202).

Huohotuksen päivitystä tässä kovasti harkitsen, ihan vain mielirauhan vuoksi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin