viina-softaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Oman autoni ostin valmiiksi stage 1 softattuna, ostohetkellä bensaa tankissa. Suhtauduin äärimmäisen skeptisesti e85 tuomaan tehonlisäykseen. Totuus oli se, että ensimmäisen etanolitankkauksen jälkeen asemalta lähtiessä jo ensimmäisistä liikennevaloista kiihdyttäessä huuli pyöristyi. Kyllä sitä autossa on jotain mätää oltava jos eroa ei huomaa. Varsinkin kun nykyisessä softassa aineiden välinen ero on n. 50nm ja 7hp, kulkee aivan erilailla etanolilla. Huomaa myös pidon selvästä heikkenemisestä.
T7 vm. 2001 9-3
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Voiko kukaan sanoa mitään negatiivista tosta viinasoftasta? :D Meinaa kyl siinä pakko jotain vikaa olla ku muutenhan se olis paljon yleisemmin käytössä.

Minua kyl toi viina periaatteessa kiehtois mutta ku väännöt on nyt sitäluokkaa että tarvii jos lisää laittaa esim se e85 lisäis vääntöä niin alkaa toi automaattilaatikko huutaan vielä hoosiannaa :(

Työkaveri kerto et se tuntee jollai on ollu uudesta asti biopower niin olikos sil ajettu jotain 240tkm et ei se etanoli kyl mitään konetta hajota ainakaan hirveen nopeesti :D Sano et maantieajossa kuulemma sillä etanolilla säästää enemmän kuin suhteessa seutu/kaupunkiajoon. Pitääkö toi paikkansa?
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3354
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Joko toisilla on autoissa vikaa, pers dyno syystä tai toisesta tunnoton tai sitten osa softaajista ei hyödynnä (alakierroksilla) etanolin tuomaa väännönlisäystä.

Goldberger: Viinasoftat ovat hyvin yleisesti käytössä. Itselleni ei tule yhtään hyvää olla laittamatta viinasoftaa. Kohtuullisen hyvä syy olla laittamatta on osa ensimmäisestä femmoista, joissa softa ei toimi ilman pientä johtojumppaa. Toinen syy, tosin aika huono sellainen, on se, että autossa on jotain vikaa eikä viina-adaptaatio mene lähellekään kohdallaan. Tähän ratkaisuna on käyttää vakiosoftaa tai bensaviriä (yleensä nykii, pätkii tai tekee jotain muita temppuja) tai laittaa viinasofta ja käyttää pelkästään viinaa tankissa ennen vian korjaamista. Tämä ei kuitenkaan ole softan vika.

Jos oikein etsimällä pitää etsiä jotakin huonoa niin koskee kaikkia uudempia softia. Alipaineletkujen vuodoista, sytkäkasetin huonoudesta yms. johtuvat vikakoodit ilmestyvät herkemmin. Tämäkään ei ole softan vika, jos autossa on häikkää mikä ei vanhemmalla softalla tule esille.
9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -10 (KA), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Pitää vissiin laittaa korvan taakse toi viinasofta jos sen ehkä hommais joskus jos siitä ei tosiaan mitään erikoisen negatiivista voi sanoa ja voihan sitä tankata ihan 98 bensaa jos siltä tuntuu sen viinasoftan jälkeen :D

Yks työkaveri kyl väitti että ei missään nimessä e85 ku hajottaa koneet ja ei kuulemma pala niin tehokkaasti ku 98 tai esim shellin v-power. Sano kyl et toi shellin V-power puhdistas mun tapauksessa vähän koneetta et kannattis sitä tankata joskus.

Mulle kyl sanottiin et jos nyt tohon mun 280hv/400nm autoon laittas etanolilla toimiin niin hevosvoimat tippuis ku kuulemma sitä viinaa virtais enemmän suhteessa bensaan niin suuttimet ei riitä siihen. Varmaan saabille saa isommat suuttimet että voi säilyttää ne hepat esim ennallaan esim ja senjälkeenhän kaikki on vaan softasta kiinni mitkä arvot siihen tulee?

Outoo vaan et niin kehutaan tota e85 mut silti se on vain melkein ainoastaan saabeissa käytössä mitä kuullu, jotenki haiskahtaa oudolta ku luulis että jos on hyvä systeemi niin miks ihmeessä toi ei oo enemmän käytössä?
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2137
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Raser kirjoitti: Rikki mun Aeron täytyy olla, en kyllä uskaltaisi nimittäin lyödä vetoa esim. kymppitonnia siitä, että osaisin varmasti heti sanoa kumpaa polttoainetta (RE85 vs. 98E5) tankkiin on laitettu, jollen sitä etukäteen tietäisi.
Muistelin sun vuodatuksia tuossa ketjussa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1#p1054061

Siltäkin pohjalta tuumailen, että sun autossa ei ole kaikki kunnossa.

Ajele kesällä tänne vaasaan, täällä on Saabien päälle ymmärtävä dynofirma. Jos saatais vielä jcarlson mukaan tutkimaan tuloksia, niin tulen mielelläni mukaan testaamaan oman Aeron :D
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1013
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Raser »

Termos kirjoitti:
Raser kirjoitti: Rikki mun Aeron täytyy olla, en kyllä uskaltaisi nimittäin lyödä vetoa esim. kymppitonnia siitä, että osaisin varmasti heti sanoa kumpaa polttoainetta (RE85 vs. 98E5) tankkiin on laitettu, jollen sitä etukäteen tietäisi.
Muistelin sun vuodatuksia tuossa ketjussa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1#p1054061

Siltäkin pohjalta tuumailen, että sun autossa ei ole kaikki kunnossa.
Tuo viittaamasi ketjun ongelma on edelleen olemassa ja tiedossa, mutta lähipäivinä sen osalta tapahtunee paljon muutoksia. Osittain (tai täysin) siitä johtuen on tietyiltä osin ollutkin mahdotonta (?) testata noita etanoli/bensa-eroavaisuuksia tai siis havaita niitä myös.

Tänään päätin irroittaa uusista (alle tuhat kilsaa ajetuista) HKPL8 renkaistani kaikki nastat ja tein 98E5 bensiinillä erilaisia kiihdytystestejä.

Edelleen, en ole etanolilla ajaessa kokenut mitään "nyt tää lähtee käsistä" ilmiötä ja tuo pienillä kierroksilla kakkosella lähtö (manuaali) on kuin etana kiihdyttäisi ylämäkeen polttoaineseoksesta riippumatta. Paitsi sitten jos on vauhtia ja kierroksia alla, niin tulee se äkkipysäys, mutta ei mennä siihen nyt koska se ongelma tulee poistumaan ihan just.

Äänien eroavaisuuksia (98E5 vs C2H6O) en ole myöskään huomannut. En voinut uskoa että olette tosissanne??? Mossemies :hen 3" putkisto pitää kivaa pörinää siitä huolimatta!

Tässä ketjussa on tullut muutama erittäin hyvä asia esiin, joten kiitos kaikille!!! :D
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10760
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Goldberger kirjoitti:Outoo vaan et niin kehutaan tota e85 mut silti se on vain melkein ainoastaan saabeissa käytössä mitä kuullu, jotenki haiskahtaa oudolta ku luulis että jos on hyvä systeemi niin miks ihmeessä toi ei oo enemmän käytössä?
Jenkeissä flexifueleita näkyy paljon, tosin luulisin suurimman osan väestä tankkaavan niihin lähinnä bensaa. Ovat suurimmaksi osaksi isoja vaparikoneita, joissa ei sitä etanolin hyötyä saada samalla lailla ulosmitattua kuin ahdetuissa. Koska jenkeissä on flexeihin totuttu, ja sielläkin viimein aletaan ymmärtää ahdettujen neloskoneiden päälle, luulisi markkinan olevan otollinen downsizing-flexifuel-autoille.

Brasiliassahan viina-ajeluun siirtyminen oli onnistunut poliittinen tavoite 80-luvulla.

Euroopassa suurimmassa osassa maita taitaa etanolin saatavuus olla surkea. Siksi ei autotkaan kiinnosta. Eikä kiinnosta siten isoja autovalmistajia, eikä sen vuoksi bensakauppiaitakaan. Suomessa Anttonen on ollut riittävän hullu panostaakseen refuelin valmistamiseen ja jakeluun, mutta autoilijat ja autokauppiaat eivät ole olleet yhtä innostuneita.

Perimmäinen syys lienee siis vanhassa kunnon konservatismissa. Bensa ja diesel on ikivanhoja ratkaisuja, joten 99 % ihmisistä ja alan firmoista tyytyy niihin. Sähköautokin olisi nykytekniikalla monelle suomalaiselle jo ihan mielekäs ratkaisu, mutta kyllä auton pitää pöristä ja siinä pitää olla vähintään 1,6 litraa :lol:
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1013
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Raser »

AZP kirjoitti: Perimmäinen syys lienee siis vanhassa kunnon konservatismissa. Bensa ja diesel on ikivanhoja ratkaisuja, joten 99 % ihmisistä ja alan firmoista tyytyy niihin. Sähköautokin olisi nykytekniikalla monelle suomalaiselle jo ihan mielekäs ratkaisu, mutta kyllä auton pitää pöristä ja siinä pitää olla vähintään 1,6 litraa :lol:
Eikös öljy-yhtiöt ole tunnetusti ostaneet noita sähköautoiluun ja muihin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin liittyviä patentteja itselleen ja estäneet kehitystä siltä osin niin paljon kuin vain ovat voineet...
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Ite ihmettelin aikoinaan et miks helvetissä ei hybridi autoissa toimi sähkö + bensamoottori yhtäaikaa, noh topgearia katottua niin nyt on tullu sellasia autoja missä ne toimii ja yllätys ne on niitä helvetin kalliita urheiluautoja jotka maksaa maltaita mutta ne tehot mitä ne saa sillä OIKEALLA hybrdillä ulos on ihan helvetin kovat.

Meinasin et ajan mun entisellä autolla niin kauan ku tulee kuluttajille sellanen aito hybridi eikä mikään naurettava toyota prius joka on ihan läppä. Mut tollasilla kestää niin helvetin kauan ja sitten ostin ekan saabin niin voin sanoa ettei hybridii tee mieli enää :D Viina kiinnostaa ja pitää vähän kattoa mitä sen kans tekee. Ellei sit vois virittää saabiin sähkö/viinamoottoria :)
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

btw tuli mieleen viinasoftasta niin muistelisin et toi 1500 HV camaro oli just viinalla

-> https://www.youtube.com/watch?v=6fEkiW-cFKI
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4530
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla oli vastaavia ongelmia havaita ero bensan ja etanolin välillä reilu vuosi takaperin. Syyksi paljastui se, että softassa oli kiinteät ilmamassalimitterit + jotain muuta joka esti täysien ilmamassojen toteutumisen E85:ttä käytettäessä. Mutta bensalla näitä limittereitä ei ollut joten näistä syistä auto tuntui yhtä tehokkaalta oli tankissa kumpaa polttoainetta tahansa.

Kun nämä softaongelmat saatiin ratkaistua, mukaanlukien ESP murheet.. niin ero tällähetkellä on todella selvä. Ei tarvitse paljoa arvailla että pystyy sanomaan kumpaa ainetta tankissa on ero on niin selvä.

Softa päivitykseen ja sitten testilenkille..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1425
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Goldberger kirjoitti:Ite ihmettelin aikoinaan et miks helvetissä ei hybridi autoissa toimi sähkö + bensamoottori yhtäaikaa...
Siis hetkinen... Noinhan ne juuri toimii? Käypä kojestamassa vaikka Golf GTE, GTI suorituskyky hybridissä ja samaan hintaan kuin GTI. Ei paha ollenkaan. 50km pelkällä sähköllä, talvella puolet, ja töpselistä täyteen. Toinen hieman hintavampi olisi Volvo V60 plug-in hybridi. Muutama kymppi sähköllä ja loput dieselillä. Ja töpselistä täyteen. Kyllä tuossa alkaa jo olla ihan varteenotettavia hybridejä.

Viinasta taas sen verran että tuntuu että Saab on ainoa joka osasi tehdä kunnollisen fleksisoftan. Nuo Fordin ja Volkkarit kötöstykset on aika hirveitä ja ovat omiaan synnyttämään mielikuvia että etanolilla ei tee mitään varsinkaan talvella. Saab se vaan porskuttaa, ei ole oman viinarallini aikaan eli pariin talveen sellaista pakkasta Oulun korkeudella näkynyt että olisi bensaa tarvittu. Toki kulutus on kova kun on alle -30, mutta pääasia että toimii ja lähtee käyntiin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9945
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Goldberger kirjoitti:Voiko kukaan sanoa mitään negatiivista tosta viinasoftasta? :D Meinaa kyl siinä pakko jotain vikaa olla ku muutenhan se olis paljon yleisemmin käytössä.
Kun ihan väenväkisin pitää keksiä pahaa sanottavaa, niin softapäivityksen jälkeen toi ex 9-5 vm -98 vaati pikkusen pidemmän starttauksen mitä ennen. Kuulemma nuissa vanhoissa T7-ohjelmissa oli joku esisuihkutus starttauksen parantamiseksi joka myöhemmistä on jätetty pois päästöjen vähentämiseksi. Alkuun tuo uusi ominaisuus ärsytti, koska olin jo ehtinyt tottumaan avainta hipaisemalla käynnistyvään moottoriin. Myöhemmin se ei enää tuntunut oudolta. Mie luulen että viinoitus on kyllä varsin suosittua, mitä katsoo esim. nettiautossa olevia myynti-ilmoituksia. Järestään on viinasoftaa tyrkätty ecuun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Joo eli mitä teidän juttujen perusteella taidan viinasoftan iskeä kii tohon autooni. T5 männät ajattelin vaihtaa. Mul on kyl nii iso lista asioita mitä tarkotus olis tehä ja nyt toi viinasofta päälle :) mut ei kyl kukaan muu ku ei saabisti oo haukkunu viinasoftaa.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja lukkis »

Bilsportissa (5/2015) oli Robert Uhrin haastattelua ja juttua muutenkin Saabeista. Kertoili että epäilijät jotka ovat kerran kokeilleet E85:ta ei vaihda takaisin. Ja kyllä omassa tuntee kumpaa ainetta on tankissa, jotenkin nuhaisempi oli bensalla. Tankin ajelin silloin tyhjäksi (ohjelmoinnin jälkeen) ja sen jälkeen R85:lla pelkästään, rapiat 10 000km vajaa 5 kk sisään. Muita ongelmia ollut kyllä, mutta ne ei taas suoraan johdu tuosta polttoaineesta :x Käyntiinlähdönkään kanssa ei ongelmia niillä pakkasilla mitä lopputalvena oli, ilman lohkoa.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
Vastaa Viestiin