viina-softaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Goldberger kirjoitti: ... Sen mitä oon lukenu niin paska lähtee pois et periaatteessa puhtaampi vaihtoehto koneelle mitä oon ymmärtäny mutta jos bensaa ja viinaa muuten vertaa niin onko koneen kestävyyden yms kannalta mitään merkitystä? ...

Tuossahan vastasit itse jo omaan kysymykseesi ...

Siis jos ajat bensalla niin siitä seuraa koneen karstoittumista josta taas seuraa koneen käyttötuntien väheneminen ...

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Automaattivaihteilla (ainakin OG-kolkissa) alaväännön eron huomaaminen on vaikeaa johtuen vaihteiston vääntörajoituksista ykösellä ja kakosella.Ero on helpoin huomata kaupunkiajossa liikennevalolähdöissä ym. tilanteissa, joissa on aina pienimmät vaihteet päällä. Itse kun ajoin pitkään stage 1 -softalla viinalla ja vaihdoin bensaan ja vakio-ohjelmaan, en huomannut näiden kahden välillä oikein mitään eroa nurkkapyörittelyssä. Vääntöeroa teoriassa kuitenkin jotain 80 Nm ja tehoissa 75 hv.

Ero tuli esille vasta maantienopeuksissa ohitustilanteissa tai ramppikiihdyttelyissä, joissa mennään sitten jo kolmosvaihteella. Tällöin ei enää alaväännöistä kyllä puhuta, vaan se ero minkä huomaa on siellä missä yleensä puhutaan tehosta (vaikka se teho väännön lisäyksellä tosiasiassa tehdäänkin).

Lankomiehen stage1/viinamanuaalikolkkia kun olen ajanut, niin kaasujalkaa saa käyttää ihan eri varovaisuudella liikennevaloista lähtiessä kuin automaatissa.

Noita automaattivaihteiston vääntörajoja on softaajat myös puukottaneet, jolloin pääsee nauttimaan niistä alaväännöistä paremmin. Riippuu sitten kai softaajasta onko ohjelmassa nämä muutokset aina vakiona vai tarjoaako niitä aktiivisesti taikka vain erikseen haluaville.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Raser kirjoitti:Tuskimpa tota eroa oikeesti kukaan sokkotestissä huomaisi!?! Se on sama efekti kuin ralliratin asennus, meinaan kun tankkaa etanoliseosta, heti tuntuu siltä että tuli ainaki viiskyt heppaa tai nyyttöniä lisää :lol:
Törmäsinpä muuten tällaiseen tutkimuspaperiin:

Fuel Economy and Emissions of the Ethanol-Optimized Saab 9-5 Biopower

Paperi keskittyy lähinnä päästöihin, mutta tuosta about puolivälistä löytyy 40-70mph sekä 0-60mph kiihdytyskuvaaja bensa vs. etanoli.

Pari otetta tekstistä:
For a third gear wide-open-throttle (WOT) acceleration run, the vehicle is 2 seconds faster from 40 to 70 mph (64 to 113 km/h), as shown in Figure 8. This performance difference equates to over 1.5 car lengths over a 500 foot (152 m) acceleration.
CONCLUSIONS
...
• The vehicle does produce more power on E85 than on gasoline, accelerating to 60 mph about 1 second faster on E85. The added power also leads to much lower CO emissions on the aggressive US06 driving cycle with E85 fuel.
Eli sekunnin nopeammin 0 - 60 mph (0 - 96.5 km/h) ja peräti kaksi sekuntia nopeammin kolmosvaihteella 40 - 70 mph (64 - 113 km/h).

Autona 9-5 Biopower 2.0t
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja löytyy se selityskin suoritusarvoihin. Bensalla testatessa on kaikki 150hp käytettävissä kun taas etanolille adaptoituneena 180hp. Logitettu on myös se että sytkäennakkoa on etanolilla enemmän ja samoin ahtopaine mitataan 0,5 bar bensalla ja 0,6 bar etanolilla.

Eli lisätehoilla suorituskykylukemat paranee. Kyseessä on siis vakiosofta, virisoftilla bensallakin saadaan tietenkin parempiakin lukemia kuin nämä vakiosoftan etanoliluvut.

Mutta teknologisessa mielessä on mieluisaa luettavaa että saabin biopower voimapaketti on melkolailla omaa luokkaansa jenkkimarkkinoiden yleiskuvaa vastaan. Jenkkien flexfuelmoottorit on pääasiassa yli 5 litraisia vapaastihengittäviä ja niihin nähden saabin tuotteen hyötysuhde on molemmilla polttoaineilla parempi, etanolilla selvästi parempi. Testeissä vahvistettu litramääräinen kulutuslisä bensiiniin nähden on 25-30% toistettuna.

Lisäksi, koska kyseessä on eurospeksien mukaan hyväksytty moottori on testaajien mielestä yllättävää että se läpäisee kirkkaasti jenkkimarkkinoiden E85 päästötestit. Vastaavia testejä kun euroopassa ei ainakaan tuolloin tunnettu eikä moottoreilta vaadittu.
Sääli että downsizing buumi taisi tulla hieman liian myöhään, tällä koneella olisi ollut hyvät mahdollisuudet laajempaakin käyttöön.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Pitäs varmaan tutustua tohon e85 tarkemmin ja lukea siitä. Vois olla vaihtoehtona et laittaski itelle, ainoo vaan et tuntuu et jos alan nyt muutteleen koneesta jotain niin toi mun hirschiä ei enään voi sanoa hirschiksi.

Noh ehkä sen öljypohjan kattomisen jälkeen vois pohdiskella asiaa tarkemmin.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Goldberger kirjoitti:Noh ehkä sen öljypohjan kattomisen jälkeen vois pohdiskella asiaa tarkemmin.
Ensin pari tankillista viinalla ja sitten öljypohja auki.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Helposti kuulee myös moottorin saundista onko E85 vai bensaa tankissa. Mahoton murina lähtee viinalla.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Raser kirjoitti: Heh, no mun äänet menee taas nimimerkille suapas.

Tuskimpa tota eroa oikeesti kukaan sokkotestissä huomaisi!?! Se on sama efekti kuin ralliratin asennus, meinaan kun tankkaa etanoliseosta, heti tuntuu siltä että tuli ainaki viiskyt heppaa tai nyyttöniä lisää :lol:
Joko sun Aero on rikki, tai sitten trollailet jostain syystä.

Samanlaisella Aerolla (-06 sedan manuaali) kun itse ajelen, niin tiedän kyllä jo kevyen vedätyksen käyntiäänestä, että onko tankissa 10 vai 80 prosenttia etanolia.

Puhumattakaan tilanteesta, jossa tumppaan viitosvaihteella lapun lattiaan 80km/h - nopeudesta. 98E5 sopeutus päällä tuossa tilanteessa laittaa tukan harmaantumaan, kun maisema vaihtuu niiin perhanan verkkaisesti :lol:

Sigun femmat on piristetty aikalailla samoilla palikoilla, samoihin teho/vääntölukemiin.
Ainoa käytännön ero on viinasofta, -98 wanhuksessa poltetaan vain bensaa.
Vaikka wanhus on karvalakkivarusteilla Aeroa kevyempi, eikä siinä ole edes ilmastointia (ei kompuraa eikä kennoa keulalla), niin silti Aero etanolilla tankattuna liikkuu selkeästi ripeämmin normaaleissa ajotilanteissa.

Edit: Lisäsin Aeron ripeyteen "normaalin ajotilanteen", eipä ole ollut mahdollisuutta polkea noita vekottimia rinta-rinnan, tai edes kelloa vastaan. Vahvalla MuTulla siis mennään :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Raser »

Termos kirjoitti:
Raser kirjoitti: Heh, no mun äänet menee taas nimimerkille suapas.

Tuskimpa tota eroa oikeesti kukaan sokkotestissä huomaisi!?! Se on sama efekti kuin ralliratin asennus, meinaan kun tankkaa etanoliseosta, heti tuntuu siltä että tuli ainaki viiskyt heppaa tai nyyttöniä lisää :lol:
Joko sun Aero on rikki, tai sitten trollailet jostain syystä.

Samanlaisella Aerolla (-06 sedan manuaali) kun itse ajelen, niin tiedän kyllä jo kevyen vedätyksen käyntiäänestä, että onko tankissa 10 vai 80 prosenttia etanolia.

Puhumattakaan tilanteesta, jossa tumppaan viitosvaihteella lapun lattiaan 80km/h - nopeudesta. 98E5 sopeutus päällä tuossa tilanteessa laittaa tukan harmaantumaan, kun maisema vaihtuu niiin perhanan verkkaisesti :lol: :roll:
Rikki mun Aeron täytyy olla, en kyllä uskaltaisi nimittäin lyödä vetoa esim. kymppitonnia siitä, että osaisin varmasti heti sanoa kumpaa polttoainetta (RE85 vs. 98E5) tankkiin on laitettu, jollen sitä etukäteen tietäisi.

Käyntiäänikään ei mielestäni muutu eri seoksilla!?! Pitäisikö siitä kuulua selkeästi joku "wrooooom" (?) kun on etanolia tankissa?

Väännön pitäisi ääripäässään muuttua noin 420 Nm --> 450 Nm kun polttoneste vaihdetaan 98E5 --> RE85

Eroa on siis seitsemisen prosenttia (7 %). Eli 420 x 0,07 = 29,4 ja 420 + 29,4 = 449,4.

Se on melko pieni ero, pystyykö sellaista muutosta selkeästi aistein havaitsemaan. Meinaan jos kahvikuppiin laittaa 3 palaa sokeria tai 3,2 palaa sokeria, pystyykö noin pienen (7 %) eron huomaamaan?

Kyllä tämä homma täytyy saada pelittämään niin, että se etanolilla kasvanut vääntö tuntuu myös minun Saabissa niin, että "alkaa tukka harmaantumaan" ja ei ole epäselvyyttä mitä on tankannut.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Jonenii kirjoitti:Lisääntynyt alavääntö...
Itse itseäni lainaten. Vääntökäyrähän etanolilla nousee jyrkästi ja paljon alempana kuin bensalla. Kyllähän tuolla aerolla tulee viitoselle vaihdettua jo kuudenkympin jälkeen. Kyllä eron toimivassa autossa huomaa kun mun vaimokin huomasi...
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja Raser »

Jonenii kirjoitti:
Jonenii kirjoitti:Lisääntynyt alavääntö...
Itse itseäni lainaten. Vääntökäyrähän etanolilla nousee jyrkästi ja paljon alempana kuin bensalla. Kyllähän tuolla aerolla tulee viitoselle vaihdettua jo kuudenkympin jälkeen. Kyllä eron toimivassa autossa huomaa kun mun vaimokin huomasi...
Paljonko tuo ero väännössä (bensa vs. etanoli) on tai pitäisi olla jossain 2000 kierroksen kohdalla?

Ilmeisesti huomattavasti suurempi kuin maksimivääntöhuippujen ero (noin 7 %)?

(Olisiko käppyrää...)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kun sulla on manuaalilaatikko, niin tee helppo testi. Ajat tasaista mittarinopeutta 80 km/h viitosvaihteella ja lyö lappu lattiaan. Toista tarpeeksi monta kertaa jotta saat kuvan suorituskyvystä. Sitten vaihda polttoainetta ja toista. Ero pitäisi olla kyllä selkeästi huomattavissa. Anna kuitenkin adaptaation valmistua ennen vetoa (eli että Amul on jotain muuta kuin 0).
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Joskus tuli värkättyä noita teho/vääntö-käyriä ihan viripajojen käyräkuvia apinoimalla. En muista mistä tämä data oli peräisin, mutta jokin näistä tutuista Saab viripajoista, jonka sivuilla on käyriä ollut jossain vaiheessa tarjolla.

Huom. Tässä E85 versio on vakiosuuttimilla eli n. 3500 rpm jälkeen leikkaa rajusti vääntöjä, kun raja tulee vastaan. Myös bensaversio on stage 1 tasoinen, joten maksimiteho ja -vääntö on samalla tasolla. E85 väännöt tulevat vain hieman alempaa. Katkoviivalla näkyy vakio 04-05 Aeron käyrä.

Täytyy sanoa, että itsekin kyllä selkeästi huomaan kumpaa tavaraa on tankissa. Ihan persedynolla sekä moottorin rouheammasta käyntiäänestä <2500 rpm.

1000-6000 rpm
Kuva

1000-3000 rpm zoomailtuna
Kuva
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Dynokäyrä ei kerro aivan täyttä totuutta, E85:lla väännön parannus vrt. bensa tulee kasvaneesta hyötysuhteesta eli vaikuttaa heti eikä vasta turbolagin jälkeen ahtojen noustua. Dynokäyrä ei ota turbolagia huomioon koska kaasu on ollut pohjassa jo vedon alusta asti.

Murisevampi käyntiääni E85:lla johtuu korkeammasta sylinteripaineesta joka puolestaan indikoi parempaa hyötysuhdetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: viina-softaa

Viesti Kirjoittaja HEV »

jcarlson kirjoitti:Murisevampi käyntiääni E85:lla johtuu korkeammasta sylinteripaineesta joka puolestaan indikoi parempaa hyötysuhdetta.
Tämä melkein huolestutti aikanaan, kun 5 vuotta sitten etanolinpolttoon siirryin. Mielessä vaivasi kaikenlaisia "männäntappi löysällä" -ajatuksia alakierroksilla vedättäessä ja yhdistyneenä vielä vähän kovaääniseen vesipumppuun (ajoin kyllä vielä 80 tkm sillä, kun ei vuotanut eikä ääni muuttunut). Viime kesänä, kun peräkärryssä oli ylikuormaa enkä uskaltanut enää yrittää etanolitankille, tankkasin bensaa ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen ja hämmästelin käynnin pehmeyttä - ero oli kyllä huomattava, varmaan osittain myös isosta kuormasta johtuen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin