Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Työmatkajuhtana toimiva 2.0t RE85 (Stg1) on talven aikana kartuttanut ehjäämislistaa kiitettävällä tavalla.

Viikon ajan on istuintuntumalta tuntunut että kulkupuoli ei ole ihan kondiksessa ja OpenSID näyttäisi olevan samaa mieltä - 3-4 vaihteella kun laittaa oikean jalan suoraksi niin
- mReq/mAir nousee ainoastaan 600 asti. Ehkä vilahtaa hieman korkeammalla, mutta tippuu sitten tuohon
600 tienoille.
- Pinl ei nouse yli 1500 (muistelisin)

Lisähuomioina tasaisesti kertyvät nakulaskurilukemat joka pytylle (n. 300/muki) joita aiemmin ei RE85 ajossa tullut juuri lainkaan. Näiden kertyminen alkoi tosin jo aiemmin. Tulpat on vaihdettu n. 10tkm, samoin DI-kasetti.

Muuten auto tuntuisi toimivan normaalisti, ei ylimääräisiä ääniä tai varoitusvaloja. Nopeasti katsottuna kaikki letkut näyttäisi olevan myös konehuoneessa paikoillaan.

Mistähän kannattaisi ruveta tutkimaan?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli onkos EVAP pois pelistä? Ellei, kannattanee aloittaa siitä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... p+tulppaus
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

EVAP on tulpattu, tai kobralle menevä osuus poistettu.

Ongelmana on tuo ECUn (?) rajoittama mReq, joka ei siis nouse yli 600. Normaalistihan sen pitäisi olla 1000 hujakoilla kun mennään lappu lattiassa. Joku suojatoiminto siis, mutta syystä ei ole tietoa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Katti/putkisto tukossa. Testaa maksipaineen tuotto irrottamalla w-letku, kunhan olet juuri ensin nollannut vikatilan pois päältä sulakkeella 17.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... q#p1033138 näyttikin löytyvän vähän samanhenkistä tarinaa.

Testaan huomenna tuon hukkaportin letkun. Pitäisikö vikatila näkyä jossain, koska nerr/fcod/limp näyttävät kaikki nollaa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Testiä ei pysty toistamaan kovin pitkään ilman nollausta koska järjestelmä tajuaa että ahtokontrolli katosi, heittää limitterin päälle ja toi rajoitustila hoidetaan kaasuläpän kuristuksella. Sama juttu jos nappaa mankkuvenan johdon irti (ellei softaa ole sorkittu sallivammaksi). Eli jos huomaat että limitti menee päälle niin nollaus ja uusi testiyritys. Nerr ei näytä tosta rajoitustilaa mutta välillisesti jokin vikakoodi voi tukea analyysiä.
Sen kyllä nopeasti näkee tuleeko sitä spoolia reilusti vai ei.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Joskus voi olla niinkin arkisesta asiasta kyse, kuin hukkaportin tangon irtoamisesta ,joka itsellä kävi taannoin.Se rajottaa tehot alle peruspaineiden ja äänimaailmakin on omansalainen :lol:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mahdollista sekin mutta tuolla sanottiin että painetta löytyy muttei yli 0,5 bar. Hukkis levällään mennään tyypillisesti nippanappa ahdoilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Noniin, pikainen testilenkki kokeiltu hukkiksen letku irti mankkuvenalta. Painetta tuntuisi löytyvän 3. ja 4. vaihteen täyskaasukiihdytyksessä aina 1.2 - 1.3bar asti, jonka jälkeen iskee todnäk. Vesan mainitsema throttle/fuelcut. mReq ja mAir kipusivat myös sinne 1000 pintaan ja menivät aika lailla kimpassa.

Eli diagnoosina katti ja/tai putki tukossa? Takapönttö on jokunen vuosi sitten vaihdettu, muuten rööri on alkuperäinen.

EDIT: Niin, onkos tuo tukkeentuminen kovinkin yleistä ja mistä se voisi johtua?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei kuulosta tukokselta, silloin kyllä ahdot on jääneet selvästi vajaiksi tolla testillä. Kuulostaa myös että seokset on ok ja immu kunnossa Jos veti ilman nikottelua fuelcuttiin saakka.
Kyse voi olla myös ahtopaineen todellisesta kontrollivajauksesta tai siitä että jokin anturin näyttämä panee systeemin uskomaan sellaista., silloin liipaistaan turvasuoja päälle. Varmista nyt ettei mankkuvenan letku ole irti kompuran nipasta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Kiinni näytti olevan myös kompuran letku. Kertaalleen kävin vielä kaikki muutkin letkut ja johdot läpi, eikä silmiin osunut mitään epätavallista.

Joitain vastaavia tapauksia löytyi saabcentralin foorumilta ja siellä syypääksi leivottiin rikkinäistä mankkuvenaa? Testinä sama hukkaportin letkun irroitus.

Ja nyt kun ottaa silmät ja oikeat hakusanat käyttööön, niin kyllähän täältäkin näyttäisi löytyvän tarinaa mankkuvenan ongelmista.
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Itselläni kanssa 2.0t softattulla samoja ongelmia mutta vikaa ole löytynyt mistään..
jos vikapaikka löytyy niii kirjoita tänne ! :)
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
jone2.3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 11:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja jone2.3t »

Muistaakseni samanlaiset oireet oli edellisessä femmassa kun mankkuvena sanoi sopimuksen irti.
Uutta vaan tilalle niin lähti toimii.
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Magneettiventtiilin vaihto auttoi vaivaan, mReq nousee nyt normaalisti. Päivän hinta osalle Länsiautossa oli 72e ilman naama- tai klubialennuksia.
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdot hukassa, mreq ei nouse > 600

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Otetaanpa komento takaisin, näyttää siltä että oireilee edelleen, eli iomaamassapyynti jää 600 pintaan, ahdot 0.4bar. Ongelma tuntuisi ilmenevän lämpimällä koneella; 45min Kehä 1 rupeaman jälkeen auto alkaa olla selvästi puutunut. Lisäksi nakulaskurit kertyy tasaiseen tahtiin, ilman mitään rykäisyjä.

Viime aikoina (1v, < 10tkm) vaihdettu
- tulpat
- mankkuvena
- DI kasettii

Tankissa pääasiassa E85 mutta kokeiltu myös vpowerilla. Äh?
Vastaa Viestiin