Talven kestänyt nykimisongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Wege »

Talvikausi 2014-2015 on ollut minun biosoftalla varustetulle 9-5 saabille myrkkyä.
Ongelma alkoi vaivata syyspuolella ja kyseessä on siis koko talven kestänyt ongelma koskien kylmällä moottorilla tapahtuvaa nykimistä. Aiemmin nykimistä aiheuttaneet ongelmat johtuivat Siemens deka 870cc suuttimista, vika poistui suuttimien vaihdolla,nyt paikoillaan on Bosch ev14 870cc suuttimet.
Ongelma on tämmöinen:
Kylmäkäynnistys talvikelillä ei tuota ongelmia, lähtee käyntiin moitteitta, ei pöpötä eikä sammuile, ei mitään ongelmaa, kaasupedaalia kone tottelee nöyrästi, polttoaineena E10.
Ongelmat alkavat heti kun lambda-anturi on hieman lämmennyt eli siis jolloin trionic siirtyy kylmäkäynnistyksen jälkeisestä openloop-tilasta closed looppiin ja alkaa säätämään seosta lambda-anturilla mitaten.
Laajakaistalambdasta käy ilmi että seos on siirtymävaiheessa hieman rikkaalla joka voi olla normaalia.
Nyt kuitenkin ajoon lähtiessä ensimmäinen vaihteenvaihto kakkosvaihteelle saa aikaiseksi pirunmoisen hyytymisen, seos menee kaasua lisättäessä laihalle oikein rutkasti, tätä käytöstä riittää kunnes moottori on lämmennyt n.40c jonka jälkeen nykiminen häviää pikkuhiljaa. Vaihtoehtoisesti jos ei lähde heti ajamaan vaan kaasuttelee konetta kylmänä nopeat kaasunpainallukset saavat aikaan pöpötystä, kierrosten nousun empimistä ja seoksen laihalle menoa.

Ensimmäiseksi aloin epäillä että suuttimissa olisi vikaa jolloin suuttimet testattiin Finjectorilla 1ms pulssilla ja kaikissa suuttimissa oli sama tuotto, kokeiltuani myös vakiosuuttimilla ongelma ei poistunut joten vikaa oli lähdettävä etsimään muualta. Vakio bensasoftalla vika ei poistunut.
Seuraavaksi kokeilin kolmella eri immulla ja kahdella eri lambdalla, ongelma jatkui.
Tämän jälkeen etsin mahdollista ilmavuotoa, imu/painetestit imujärjestelmään eikä vuotoa löytynyt.
Sitten sähköjärjestelmän kimppuun, vaihdoin ecun, johtosarjan/liittimien koplausta/mittausta ja vikaa ei löytynyt edelleenkään.
Tästä sitten softan kimppuun,afterstart ja transient-karttoja modaten openbinnillä lennosta kylmällä moottorilla, laskin jäähdytysnesteet pois ja laitoin vesijohtovesi-jäähdytyksen säädön ajaksi koneeseen eliminoimaan koneen lämpeämistä, tälläkään en saanut ongelmaa säädettyä pois.

Kun sähköpuolelta ei löytynyt vikaa alkoi kyteä ajatus koneessa itsessään olevasta viasta, tein seuraavaksi koneeseen ohivuotomittauksen ja nyt löytyi jotakin mielenkiintoista.
Sylinterit 1-3 ohivuoto luokkaa 10%, nelossylinteri n.20% eli vuotoa on ja luultavimmin pakoventtiileistä, en oikein usko että Wössnerit olisi vielä kaput muutaman kymppitonnin ajon jälkeen.
Oma teoria perustuen ohivuotoon on seuraava:
Kylmän koneen siirtyessä closed looppiin 4.sylinterin vuotavat pakoventtiilit aiheuttavat palamattoman seoksen karkaamista puristustahdin aikana pakokanavaan jolloin lambda näkee seoksen rikkaana ja pyrkii laihentamaan seoksen arvoon lambda 1. Tämän se tekeekin aiheuttaen sen että 3kpl sylintereistä käy hieman laihalla, 4.sylinteri ohivuotoineen jossa on siis matalammat puristukset käy edelleen rikkaalla. Tästä seuraa hieman täristävä tyhjäkäynti ja nyt kun kolme pyttyä on valmiiksi laihalla ei trionic:in transienttirikastukset enää piisaa jolloin seos menee kaasuttaessa laihalle.

Misfirejä tarkastellessa käy ilmi se että kun 1.sylinterissä on hienoisesti vähiten ohivuotoa eli tod.näk. korkeimmat puristukset tulee tähän sylinteriin eniten misfireä(laiha seos?). 4.sylinterissä joka on siis heikommassa kunnossa mifiä tulee seuraavaksi eniten. Nakutuksia ei juuri ole mutta kun kaverin autosta kun mitattiin ohivuodot niin heikoimmissa pytyissä oli vähiten nakutuksia, mifeistä ei pystynyt loogisesti päättelemään mitään, voi olla että johtuu suuttimista hänen eroavaisuutensa. Kaverillakin saab nykii kylmänä ja on matala ad85 bensalla.

Sanottakoon vielä että kone lämpimänä aero toimii muuten hyvin paitsi että AD85 on alkanut pikku hiljaa ongelman pahetessa lähestyä nollaa aiemmasta 80-120 arvosta E10 bensalla eli vuoto pakoventtiileissä = rikas seos luultavasti alentaa viinalukemaa.

Toukokuun puolella otan saabista sylinterinkannen irti jolloin kansi lähtee koneistukseen, uutta hilua tulee ja toivottavasti vikana on todellakin vuotavat pakoventtiliit eivätkä männät.
Tämän ongelman kanssa on talven aikana tavallaan tultu umpikujaan eli nyt näyttää ettei enää muuta vaihtoehtoa ongelman poistamiseksi ole kuin koneen avaaminen.
Tosiaan muutaman viikon päästä selviää oliko teoriani oikea, kalliiksi tämä tulee vaan eipä tuolla kengurulla oikein viitti paljoa ajella. Saab nähä.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vuotava pakovena kyllä sotkee lambdasäätöisen, se on koettu jo og900S:n kanssa. Se meni ihan ajokelvottomaksi kun yhdestä venttiilistä puuttui pala. Kaasari 99 vaan haisi bensalle, mutta kuitenkin kulki haljenneella pakovenalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Wege »

Kansi koneistettu mutta nykimisvika ei poistunut täysin.
Jotakin outoa tässä tässä on eli nyt pahin nyykähtely kaasuttaessa oli kun moottorin lämpötila saavutti 35-40 astetta. Olen softasta laittanut tuolle alueelle lisää rikastusta ja nyt toimii aika hyvin eli ei kenguruita enää, silti hieman kaivertaa etten tätä yhtäkkiä tullutta vikaa onnistunut täysin selättämään. Viimeisin epäily viasta versio nro:167 on turbon kompressorin ja laakeripesän o-rengas
jonka vielä vaihdan kun kerkeän. Vika on siis lämpötilariippuvainen niinkuin olette huomanneet.

OT:
Samalla kun kansi oli koneistuksessa oli aikaa värkätä niinpä tein uuden pakosarjan tilaten laipat netistä ja putkenmutkat ostin lvi-liikkeestä. Jigin tein vakiosarjasta, hitsauksen jälkeen jännityksenpoistohehkutus, laippojen koneistus hiomalla suoraksi ja lopuksi hiekkapuhallus ja black satin pintaan. Samaan syssyyn tilasin jäykemmät venttiilinjouset ruattista.

Ennen remonttia ongelmana oli myöskin karmea rötääminen esim. täyskaasukiihdytys jolloin viidessä tonnissa alkoi pörinä ja P1300 misfireä, tätä teki melkein jokaisella kunnon kiihdytyksellä.
Vaan eipä tee enää :wink:
Siis joku näistä tai yhdessä:
* Uudet venttiilit ja r-seeti koneistus istukoihin
* Paremmin virtaava pakosarja-> vähemmän pakopainetta
* Jäykemmät venttiilinjouset
tekevät sen että rötääminen on historiaa vanhoilla tulpillakin.
Nyt tuli myös laitettua uusi catback ja voi sanoa että nämä kaikki muutokset yhdessä tekivät aikamoisen vaikutuksen koneeseen, spoolaus on heti paljon nopeampaa 19T turbolla ja tuntui että bensalla kulki lähes samalla tavalla kuin viinalla..paitsi kun nyt sain viinaa tankkiin tuntuu ettei mulla ole koskaan ollut näin äkäistä autoa :twisted:

Tuosta alkuperäisestä viasta vielä..tosiaan ajossa huomaa tasakaasullakin jotain aivan pientä arpomista koneen lämpötilan ollessa 35-40c välillä, neljäkymmentä ja yli lämmöissä kaikki toimii niinkuin pitää. Eipä ole vielä kukaan tullut sanomaan että vika on tuossa..
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kaasuläppä mitä ilmeisemmin testailtu ja todettu toimivaksi tai toisella kokeiltu?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Wege »

Kyllä vain on kokeiltu toisella läppäkotelolla. Jotenkin tuntuu että jostain sähköjutusta tässä on kuitenkin kyse..
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Muutama vuosi sitten omassa 9-5:ssa oli samanlaista ongelmaa. Kylmänä nykimistä, kun lambda lähti peliin. Juuri kuvailemalla tavalla nykiminen hävisi, kun kone lämpeni puolilämpöiseksi. Tästä autosta tuli sitten siirrettyä turbo ja ilmamassamittari toiseen autoon, ja vika siirtyi mukana. Ilmamassamittari oli kohtuu uusi silloin, samoin turbo. Vika jäi selvittämättömäksi, vaikka myin auton kaverille. Ei ole ilmeisesti suuremmin häirinnyt, kun ei ole valittanut siitä vaikka mainitsin asiasta.

Itse kone taas meni kolmanteen autoon, eikä nykimisongelma periytynyt enää siihen.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Lähes saman oloinen vaiva, lähden liikkeelle aamulla aina täsmälleen samassa kohti hieman lämmettyään auto kyykähtää täysin vaihtaessa 1->2, nykäisee muutaman kerran voimakkaasti, kiihtyy hieman epäröiden ja sen jälkeen toimii kuin ei mitään.

En ole vielä jaksanut stressata, ajetaan vika ulos.

EDIT Täällä myös ad85 painunut 0%, tosin 98 tankissa, mutta ennen nousi 3-5%
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lähes saman oloinen vaiva, lähden liikkeelle aamulla aina täsmälleen samassa kohti hieman lämmettyään auto kyykähtää täysin vaihtaessa 1->2, nykäisee muutaman kerran voimakkaasti, kiihtyy hieman epäröiden ja sen jälkeen toimii kuin ei mitään.
Meidänki femma tekee just noin jos E85 tankissa. Tai jos parkissa kaasuttelee heti startin jälkeen niin prötää (vaihdettu DI, tulpat, bpumppu, IMMU, kansi rempattu jne.).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mulla ongelma kisakasilla(98e5). Ei taida tointaa puuttua, kun auto toimii muuten hienosti.
Nyt ad85 palannut normaalitasolle bensalla ja näyttää 2.5%.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kappas, täälläkin kyykähti tänään normaalina kesäpäivänä (+6C ja märkää) kylmäkäynnistyksen jälkeen kakkoselle vaihtaessa! Ei nyt aivan sammunut, mutta kovasti olisi haluttanut.

Noh, ilmeisesti tästä ongelmasta ei tarvitse yksin kärsiä. Pitääpä seurailla Saabin käytöksen lisäksi myös tätä ketjua.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Talven kestänyt nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä omaakin -07 femmaa saa käytellä minuutin aamulla ennen liikenteeseen lähtemistä ettei kyykkää. Ärsyttävä "ominaisuus".
Vastaa Viestiin