Automaatin Sport-ohjelma
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Automaatin Sport-ohjelma
Femman 5-lovinen automaatti tuntuu miellyttävämmältä ajaa Sport-asennossa, vastaa kaasuun aika paljon herkemmin. Mielestäni toiminta on niin hyvää, että saisi tuo Sport-asento olla jopa oletuksena vaihteistossa. Voihan sitä nappia aina painaa, mutta voiko tuo aiheuttaa jotain ongelmia pitkässä juoksussa? Rasittaako vaihteistoa tai moottoria enemmän kun ajelee Sportilla? Saisikohan tuota Sporttia ohjelmoimalla niin että se olisi aina päällä?
Ei tämä nyt mikään iso asia kylläkään ole, yllätti vaan kuinka paljon tuo Sportti vaikuttaa vaihtamiseen ja ajotuntumaan. Kolkin nelilovisessa laatikossa en havaitse näin isoa eroa vaihto-ohjelmien välillä.
Ei tämä nyt mikään iso asia kylläkään ole, yllätti vaan kuinka paljon tuo Sportti vaikuttaa vaihtamiseen ja ajotuntumaan. Kolkin nelilovisessa laatikossa en havaitse näin isoa eroa vaihto-ohjelmien välillä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Luulisi onnistuvan. S ja D erohan on käsittääkseni vain kaasun vasteessa kaasupolkimen asentoon. Viisaammat korjatkoon jo olen käsittänyt väärina asian. Omassa autossa S on niin äkkipikainen, että ei sillä viitsisi koko ajan ajaa. Kaupungissa hyökkää jos painaa hitusenkin yli pintakaasun, joten käytännölisyys kärsisi aika lailla.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Vaikuttaa se S myös vaihteiston toimintaan, loota käyttää usein pienempää vaihdetta kuin normaalitilassa. Tästä johtuen kulutus tietysti nousee. Muistelen, että joku on väittänyt myös, että moottoriin ajettaisiin rikkaampaa seosta, mutta en tiedä, onko tuossa mitään perää.
Kyllä sen sporttiasennon kanssa saa normiliikenteessä olla tarkkana, ettei naarmuta etupuskuria..
Kyllä sen sporttiasennon kanssa saa normiliikenteessä olla tarkkana, ettei naarmuta etupuskuria..
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Omat kokemukset on sellaisia että vakiosoftalla (150hv/180hv) tuo S-asento oli jotensakin
käyttökelpoinen mutta Stage 1 softan vaihdon jälkeen jäi turhaksi kun vääntöä ja voimaa
piisaa muutenkin. Ja se kaasupolkimen herkkyys S-asennossa on tuolla Stage 1:llä minun makuun hieman liian herkkä. Mutta makuasioitahan nämä on
käyttökelpoinen mutta Stage 1 softan vaihdon jälkeen jäi turhaksi kun vääntöä ja voimaa
piisaa muutenkin. Ja se kaasupolkimen herkkyys S-asennossa on tuolla Stage 1:llä minun makuun hieman liian herkkä. Mutta makuasioitahan nämä on
-----------------------------
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Stage 1 se tässäkin on, ja voimaahan toki piisaa ihan normiasennossakin... mutta S-asento tuo sellaista mukavaa herkkyyttä ajamiseen, voi päästellä enempi pintakaasulla. Toisaalta voihan se olla sitten paikoin liiankin ärhäkkä, ei oo pahemmin tullut ihan kaupunkiajoa jossa tuo saattaisi olla haitaksi.
Lähinnä mietin sitä, että voiko runsas Sportilla ajaminen aiheuttaa jotain ongelmia? Että onko se ikäänkuin tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen käyttöön? Tosin jos näin olisi, niin kai siitä olisi mainittu käyttöohjeessa...
Lähinnä mietin sitä, että voiko runsas Sportilla ajaminen aiheuttaa jotain ongelmia? Että onko se ikäänkuin tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen käyttöön? Tosin jos näin olisi, niin kai siitä olisi mainittu käyttöohjeessa...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Tuskinpa tuosta muuta haittaa on kuin lisääntynyt kulutus. Nii ja ajolupa on löyhemmässä...
Ainakin oma,en tiedä mikä stage, hyökkää aika nopiaan laittomille luvuille...
Ainakin oma,en tiedä mikä stage, hyökkää aika nopiaan laittomille luvuille...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Kumpikaan ei ole nelilovisessa hyvä.Stagetuksen jälkeen vaihtaa aina liian pientä sisään, sportilla tai ilman.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Eräät automaattiautoilijat väittävät että aski jopa kestäisi paremmin sport-moodissa ajettuna, koska aski ei luistata niin paljoa. 5-vaihteisissa on jossain versiopäivityksessä kuulemma tullut ohjelmaankin muutoksia ja vanhemmissa vain kaasu herkempi. 9-5:ssä tuo sport-ohjelma on ihan ajettava kaupungissakin, vaikka onhan se kieltämättä hyökkäilevämpi käytökseltään. Lisäksi pitää pienempää pykälää isommille kierroksille saakka päällä. Maantiellä taas tuntuu ettei mitään huimaa eroa ole. 9-3:ssa taasen sport-moodi oli biopower-softauksen (ja pienen tehojen noston) myötä likimain käyttökelvoton liian herkän kaasun takia. Pyysin softagurua puukottamaan kaasupolkimen karttaa lievemmäksi sport-moodista ja se auttoikin. Hyökkäilevä käytös jäi pois, mutta aski vetää herkemmin pientä pesään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Joo.. Ahtaa ihan raivolla heti pintakaasulla ja on oikeastaa sama tyrkkääkö kaasun pohjaan vai hipaseeko sitä Pitänee siis vähän muokkailla ehkä softaa jossainvaiheessa
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Touko 05, 2015 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Kyllä sitä kolkin sporttiasentoa oppii kevyellä kaasujalalla käyttämään, kun on pari kertaa joutunut hakemaan niskatuen lasaretista viikoksi lainaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Se on vähän niinkuin nainen, vaikka koittaa varovasti polkea, niin aina lähtee käsistä.AZP kirjoitti:Kyllä sitä kolkin sporttiasentoa oppii kevyellä kaasujalalla käyttämään, kun on pari kertaa joutunut hakemaan niskatuen lasaretista viikoksi lainaan
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Automaatin Sport-ohjelma
... Ja sillon kun tiivisteet vuotaa niin kannata edes miettiä polkemista. Täh?
Ite rullailen kokoajan sportilla, se tuntuu istuvab omaan ajotyyliin mutta tuo normaali moodi tuntuu aivan liian mummolta kukin tavallaan siis. Käsittääkseni näitä pystyy kyllä osaava kaveri muokkaamaan kokolailla laajasti, eli kyllähän niistä säätämällä saa just sellaset kun haluaa.
Ite rullailen kokoajan sportilla, se tuntuu istuvab omaan ajotyyliin mutta tuo normaali moodi tuntuu aivan liian mummolta kukin tavallaan siis. Käsittääkseni näitä pystyy kyllä osaava kaveri muokkaamaan kokolailla laajasti, eli kyllähän niistä säätämällä saa just sellaset kun haluaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Samaten täällä on aina se S päällä. Hyvä että tuo vaihtoehto löytyy.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Itse on tullut pohdittua täysin samaa tässä viime viikkoina. Normiasennossa varmasti kulutus maltillisempi, mutta ajoon lähtiessä tulee jo huomaamattakin painettua sport-nappi pohjaan.
Itse olisin mieluummin Aerossa nähnyt tuon Sportin oletukseksi (sopii paremmin auton henkeen) ja normi-D sitten napin taakse jos haluaa rauhoittaa ajoa. Onkohan kukaan tuollaista onnistunut kikkaamaan?
Lisäksi myös tuo manuskapuoli tietysti, onkohan tuossa mahdollista millään säätää tuota kierroslukemaa, missä suostuu lyömään isompaa vaihdetta silmään. D:llä kun tuntuu jo aika pieniltäkin kiekoilta tarjoavan isompaa, mutta M:llä saa vielä melkein 60 kmh vauhdissakin kolmosella rullailla Kävisi järkeen että nimenomaan manuaalipuoli tarjoaisi käyttäjälle vapaammat kädet vaihtaa vaihteita...
Itse olisin mieluummin Aerossa nähnyt tuon Sportin oletukseksi (sopii paremmin auton henkeen) ja normi-D sitten napin taakse jos haluaa rauhoittaa ajoa. Onkohan kukaan tuollaista onnistunut kikkaamaan?
Lisäksi myös tuo manuskapuoli tietysti, onkohan tuossa mahdollista millään säätää tuota kierroslukemaa, missä suostuu lyömään isompaa vaihdetta silmään. D:llä kun tuntuu jo aika pieniltäkin kiekoilta tarjoavan isompaa, mutta M:llä saa vielä melkein 60 kmh vauhdissakin kolmosella rullailla Kävisi järkeen että nimenomaan manuaalipuoli tarjoaisi käyttäjälle vapaammat kädet vaihtaa vaihteita...
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Automaatin Sport-ohjelma
Kaasupolkimen herkkyyttä voi täysin vapaasti muokata Trionic (7)-softasta. Eli moottorin käytöksen saa halutessaan jatkuvasti sellaiseksi kuin Sportissa ilman että Sport-nappi on päällä. Laatikon puolella se tosiaan vaikuttaa tämän lisäksi vaihtokohtiin.
Tavallisesti olen itse stage-softauksen yhteydessä hieman piristänyt polkimeen reagointia, samaan tyyliin kuin se on tehtaalta jo tehty 06-> mallisten 9-5 Aerojen vakiosoftassa. Toiveiden mukaan olen myös joskus tehnyt normiasennon melkein samaksi kuin Sportissa, tai vastaavasti Sportista miedomman.
Polkimen mappaus muuten muuttuu myös Sentronic manuaaliasennossa, ei aivan yhtä kireäksi kuin Sport päällä. Tuo poljinherkkyys on myöskin ajonopeuden funktio, korkeissa vauhdeissa ei tarvitse paljoa painaa kun on jo kaikki pelissä, tällä pyritään pitämään kokemus kaasunvasteesta samanlaisena vaikka tehoreserviä on käytössä vähemmän enää.
Yksi mukava muutos juuri noissa uudemman Aeron softissa jonka olen yleensä siirtänyt virisoftiinkin on manuaalivaihteisissa se, että pintakaasulla annetaan 0km/h-nopeudesta jo aika hyvin tehoa jolloin auto lähtee herkästi liikkeelle eikä sitä saa varomattomallakaan kytkimen käytöllä kovinkaan helposti sammutettua. Vakiona on monesti matalapaineisissa aivan liian löysä jolla tulee tunne että tyhjäkäyntivääntöä ei olisi. Automaatissa on parempi jättää tuo muutos tekemättä ettei käytöksestä tule parkkipaikoilla hyökkäävää.
Tavallisesti olen itse stage-softauksen yhteydessä hieman piristänyt polkimeen reagointia, samaan tyyliin kuin se on tehtaalta jo tehty 06-> mallisten 9-5 Aerojen vakiosoftassa. Toiveiden mukaan olen myös joskus tehnyt normiasennon melkein samaksi kuin Sportissa, tai vastaavasti Sportista miedomman.
Polkimen mappaus muuten muuttuu myös Sentronic manuaaliasennossa, ei aivan yhtä kireäksi kuin Sport päällä. Tuo poljinherkkyys on myöskin ajonopeuden funktio, korkeissa vauhdeissa ei tarvitse paljoa painaa kun on jo kaikki pelissä, tällä pyritään pitämään kokemus kaasunvasteesta samanlaisena vaikka tehoreserviä on käytössä vähemmän enää.
Yksi mukava muutos juuri noissa uudemman Aeron softissa jonka olen yleensä siirtänyt virisoftiinkin on manuaalivaihteisissa se, että pintakaasulla annetaan 0km/h-nopeudesta jo aika hyvin tehoa jolloin auto lähtee herkästi liikkeelle eikä sitä saa varomattomallakaan kytkimen käytöllä kovinkaan helposti sammutettua. Vakiona on monesti matalapaineisissa aivan liian löysä jolla tulee tunne että tyhjäkäyntivääntöä ei olisi. Automaatissa on parempi jättää tuo muutos tekemättä ettei käytöksestä tule parkkipaikoilla hyökkäävää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com