Automaatin Sport-ohjelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Femman 5-lovinen automaatti tuntuu miellyttävämmältä ajaa Sport-asennossa, vastaa kaasuun aika paljon herkemmin. Mielestäni toiminta on niin hyvää, että saisi tuo Sport-asento olla jopa oletuksena vaihteistossa. Voihan sitä nappia aina painaa, mutta voiko tuo aiheuttaa jotain ongelmia pitkässä juoksussa? Rasittaako vaihteistoa tai moottoria enemmän kun ajelee Sportilla? Saisikohan tuota Sporttia ohjelmoimalla niin että se olisi aina päällä?

Ei tämä nyt mikään iso asia kylläkään ole, yllätti vaan kuinka paljon tuo Sportti vaikuttaa vaihtamiseen ja ajotuntumaan. Kolkin nelilovisessa laatikossa en havaitse näin isoa eroa vaihto-ohjelmien välillä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Luulisi onnistuvan. S ja D erohan on käsittääkseni vain kaasun vasteessa kaasupolkimen asentoon. Viisaammat korjatkoon jo olen käsittänyt väärina asian. Omassa autossa S on niin äkkipikainen, että ei sillä viitsisi koko ajan ajaa. Kaupungissa hyökkää jos painaa hitusenkin yli pintakaasun, joten käytännölisyys kärsisi aika lailla.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Vaikuttaa se S myös vaihteiston toimintaan, loota käyttää usein pienempää vaihdetta kuin normaalitilassa. Tästä johtuen kulutus tietysti nousee. Muistelen, että joku on väittänyt myös, että moottoriin ajettaisiin rikkaampaa seosta, mutta en tiedä, onko tuossa mitään perää.

Kyllä sen sporttiasennon kanssa saa normiliikenteessä olla tarkkana, ettei naarmuta etupuskuria..
akema
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 08:45
Paikkakunta: Ii

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja akema »

Omat kokemukset on sellaisia että vakiosoftalla (150hv/180hv) tuo S-asento oli jotensakin
käyttökelpoinen mutta Stage 1 softan vaihdon jälkeen jäi turhaksi kun vääntöä ja voimaa
piisaa muutenkin. Ja se kaasupolkimen herkkyys S-asennossa on tuolla Stage 1:llä minun makuun hieman liian herkkä. Mutta makuasioitahan nämä on :-)
-----------------------------
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Stage 1 se tässäkin on, ja voimaahan toki piisaa ihan normiasennossakin... mutta S-asento tuo sellaista mukavaa herkkyyttä ajamiseen, voi päästellä enempi pintakaasulla. Toisaalta voihan se olla sitten paikoin liiankin ärhäkkä, ei oo pahemmin tullut ihan kaupunkiajoa jossa tuo saattaisi olla haitaksi.

Lähinnä mietin sitä, että voiko runsas Sportilla ajaminen aiheuttaa jotain ongelmia? Että onko se ikäänkuin tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen käyttöön? Tosin jos näin olisi, niin kai siitä olisi mainittu käyttöohjeessa...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tuskinpa tuosta muuta haittaa on kuin lisääntynyt kulutus. Nii ja ajolupa on löyhemmässä... :D
Ainakin oma,en tiedä mikä stage, hyökkää aika nopiaan laittomille luvuille...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kumpikaan ei ole nelilovisessa hyvä.Stagetuksen jälkeen vaihtaa aina liian pientä sisään, sportilla tai ilman.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräät automaattiautoilijat väittävät että aski jopa kestäisi paremmin sport-moodissa ajettuna, koska aski ei luistata niin paljoa. 5-vaihteisissa on jossain versiopäivityksessä kuulemma tullut ohjelmaankin muutoksia ja vanhemmissa vain kaasu herkempi. 9-5:ssä tuo sport-ohjelma on ihan ajettava kaupungissakin, vaikka onhan se kieltämättä hyökkäilevämpi käytökseltään. Lisäksi pitää pienempää pykälää isommille kierroksille saakka päällä. Maantiellä taas tuntuu ettei mitään huimaa eroa ole. 9-3:ssa taasen sport-moodi oli biopower-softauksen (ja pienen tehojen noston) myötä likimain käyttökelvoton liian herkän kaasun takia. Pyysin softagurua puukottamaan kaasupolkimen karttaa lievemmäksi sport-moodista ja se auttoikin. Hyökkäilevä käytös jäi pois, mutta aski vetää herkemmin pientä pesään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Joo.. Ahtaa ihan raivolla heti pintakaasulla ja on oikeastaa sama tyrkkääkö kaasun pohjaan vai hipaseeko sitä :D Pitänee siis vähän muokkailla ehkä softaa jossainvaiheessa
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Touko 05, 2015 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä sitä kolkin sporttiasentoa oppii kevyellä kaasujalalla käyttämään, kun on pari kertaa joutunut hakemaan niskatuen lasaretista viikoksi lainaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja 009baas »

AZP kirjoitti:Kyllä sitä kolkin sporttiasentoa oppii kevyellä kaasujalalla käyttämään, kun on pari kertaa joutunut hakemaan niskatuen lasaretista viikoksi lainaan :mrgreen:
Se on vähän niinkuin nainen, vaikka koittaa varovasti polkea, niin aina lähtee käsistä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

... Ja sillon kun tiivisteet vuotaa niin kannata edes miettiä polkemista. Täh?

Ite rullailen kokoajan sportilla, se tuntuu istuvab omaan ajotyyliin mutta tuo normaali moodi tuntuu aivan liian mummolta :o kukin tavallaan siis. Käsittääkseni näitä pystyy kyllä osaava kaveri muokkaamaan kokolailla laajasti, eli kyllähän niistä säätämällä saa just sellaset kun haluaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Samaten täällä on aina se S päällä. Hyvä että tuo vaihtoehto löytyy.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Itse on tullut pohdittua täysin samaa tässä viime viikkoina. Normiasennossa varmasti kulutus maltillisempi, mutta ajoon lähtiessä tulee jo huomaamattakin painettua sport-nappi pohjaan.

Itse olisin mieluummin Aerossa nähnyt tuon Sportin oletukseksi (sopii paremmin auton henkeen) ja normi-D sitten napin taakse jos haluaa rauhoittaa ajoa. Onkohan kukaan tuollaista onnistunut kikkaamaan?

Lisäksi myös tuo manuskapuoli tietysti, onkohan tuossa mahdollista millään säätää tuota kierroslukemaa, missä suostuu lyömään isompaa vaihdetta silmään. D:llä kun tuntuu jo aika pieniltäkin kiekoilta tarjoavan isompaa, mutta M:llä saa vielä melkein 60 kmh vauhdissakin kolmosella rullailla :roll: Kävisi järkeen että nimenomaan manuaalipuoli tarjoaisi käyttäjälle vapaammat kädet vaihtaa vaihteita...
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaatin Sport-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaasupolkimen herkkyyttä voi täysin vapaasti muokata Trionic (7)-softasta. Eli moottorin käytöksen saa halutessaan jatkuvasti sellaiseksi kuin Sportissa ilman että Sport-nappi on päällä. Laatikon puolella se tosiaan vaikuttaa tämän lisäksi vaihtokohtiin.
Tavallisesti olen itse stage-softauksen yhteydessä hieman piristänyt polkimeen reagointia, samaan tyyliin kuin se on tehtaalta jo tehty 06-> mallisten 9-5 Aerojen vakiosoftassa. Toiveiden mukaan olen myös joskus tehnyt normiasennon melkein samaksi kuin Sportissa, tai vastaavasti Sportista miedomman.
Polkimen mappaus muuten muuttuu myös Sentronic manuaaliasennossa, ei aivan yhtä kireäksi kuin Sport päällä. Tuo poljinherkkyys on myöskin ajonopeuden funktio, korkeissa vauhdeissa ei tarvitse paljoa painaa kun on jo kaikki pelissä, tällä pyritään pitämään kokemus kaasunvasteesta samanlaisena vaikka tehoreserviä on käytössä vähemmän enää.
Yksi mukava muutos juuri noissa uudemman Aeron softissa jonka olen yleensä siirtänyt virisoftiinkin on manuaalivaihteisissa se, että pintakaasulla annetaan 0km/h-nopeudesta jo aika hyvin tehoa jolloin auto lähtee herkästi liikkeelle eikä sitä saa varomattomallakaan kytkimen käytöllä kovinkaan helposti sammutettua. Vakiona on monesti matalapaineisissa aivan liian löysä jolla tulee tunne että tyhjäkäyntivääntöä ei olisi. Automaatissa on parempi jättää tuo muutos tekemättä ettei käytöksestä tule parkkipaikoilla hyökkäävää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin