9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
reino.saapas
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 14:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja reino.saapas »

justus5 kirjoitti:Kokeilitko jo tuolla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=16026 mainitut toimenpiteet, eli esim.sen imuilman lämoötila-anturin putsauksen?

Onko OpenSID käytössä (paina + ja - SIDissä)?
Taisi tulla väärä linkki tuohon?

OpenSID ei aktivoidu, tosin mulla ei ole + ja - -nappeja ollenkaan. Netistä löysin vinkin, millä napeilla ratista pitäisi OpenSID käynnistyä, mutta siis ei...

Ja se ilmuilman lämpötila-anturi taas... YV:nä lähettämäsi kuva http://farm3.static.flickr.com/2218/184 ... a61595.jpg ei mätsää mun autoon ollenkaan, ei siitä tuollaista anturia ainakaan tuosta paikasta löydy. Enkä löytänyt muualtakaan. :( Ainoa anturi noilla paikkeilla, jonka löysin, oli osanumeron perusteella googlattuna MAP-sensori.

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 753
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Öö tota ei ainakaan mulle ole koskaan tullut sellaista yksilöä vastaan missä ei ole + ja - nappeja.
Clear, Set, - ja + napit sieltä löytyy.
900 -88
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

reino.saapas
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 14:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja reino.saapas »

Jonenii kirjoitti:Öö tota ei ainakaan mulle ole koskaan tullut sellaista yksilöä vastaan missä ei ole + ja - nappeja.
Clear, Set, - ja + napit sieltä löytyy.
Piti oikein käydä ottamassa kuva. Tosin huono sellainen.

http://kuvapilvi.fi/k/yibk.jpg

Mulla ei siis SID:n ohjailuun ole muita nappeja kuin nuo mitkä ratista löytyvät. Vasemmalla puolella "nuoli ylös/alas" -keinukytkin, Set ja Clr. Oikealla "nuoli oikealle" ja Src, sekä VOL +/- -keinukytkin, josta ei samanaikaisesti voi painaa + ja -. Youtubesta löysin videon, jossa OpenSID käynnistyy noita oikeanpuoleisia "nuoli oikealle" ja Src-nappeja painamalla, mulla siis ei.

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3336
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

vm.06-> ei ole mitään + ja - -nappeja. Ko. napit löytyvät vanhemmista malleista.
9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -10 (KA), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Ach so, vuosimalli oli mennyt ohi silmien. Korjasin samalla linkin tuohon alkuperäiseen viestiin. Puhelimella kun yrittää sorvata niin huteja tulee.

Ei ole WISiä käden ulottuvilla, niin en tiedä onko se imuilman anturi vaihtanut vuosimallien välillä paikkaa. Varmista nyt kuitenkin, että olet etsinyt oikeasta suunnasta. Tästä http://img43.imageshack.us/img43/6321/pipee.jpg kuvasta näkee paremmin; anturi on heti punaisella ympyröidyn kohdan alapuolella, kello viiden suunnassa.

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 753
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

sorry. Puusilmä kun olen niin vuosimalli jotenkin meni ohi multakin.
900 -88
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

reino.saapas
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 14:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja reino.saapas »

justus5 kirjoitti: Ei ole WISiä käden ulottuvilla, niin en tiedä onko se imuilman anturi vaihtanut vuosimallien välillä paikkaa. Varmista nyt kuitenkin, että olet etsinyt oikeasta suunnasta. Tästä http://img43.imageshack.us/img43/6321/pipee.jpg kuvasta näkee paremmin; anturi on heti punaisella ympyröidyn kohdan alapuolella, kello viiden suunnassa.
Kyllä mä mielestäni ihan oikeaa rööriä oon tutkaillut, tosin ei olis ensimmäinen kerta kun rööristä erehdyn. ;)

Kuvia siitä tienoilta:
http://kuvapilvi.fi/k/yibK.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/yib7.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/yibR.jpg

Tuossa röörissä on mutkan tienoilla siis MAP-anturi (google kertoi), sen alla on joku vaakaputki jonnekin ;) eikä siihen näytä menevän mitään sähköpiuhoja, joten tuskin sen sisälläkään on mitään anturia, ja alempana ei ole mitään antureita eikä liittimiä, ilmeisesti välijäähdyttimelle menee se rööri. Tai siis tulee sieltä.

justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Jossain vaiheessa kehityskaarta anturi on näemmä siirtynyt/muuttunut ja on siis nimenomaan tuossa sun ensimmäisessä kuvassa näkyvä "MAP-anturi" - tai "paine- ja lämpötila-anturi" WIS:n mukaan.

reino.saapas
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 14:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja reino.saapas »

justus5 kirjoitti:Jossain vaiheessa kehityskaarta anturi on näemmä siirtynyt/muuttunut ja on siis nimenomaan tuossa sun ensimmäisessä kuvassa näkyvä "MAP-anturi" - tai "paine- ja lämpötila-anturi" WIS:n mukaan.
Okei, mun googlauksien perusteella missään ei puhuta lämpötila-anturista vaan paineenmittaukseen viittaavasta - "absolute pressure sensor". Voiko toi likaantua / onko puhdistamistarvetta tms.?

justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Samalla tavalla se voi likaantua kuin vanhemmassakin vuosimallissa. Ei se putsaus ole kuin 5min homma, vaikka ei vikaan tällä erää auttaisikaan.

reino.saapas
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 14:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja reino.saapas »

No niin. MAP-sensori putsattu. Ensimmäiset parisataa kilsaa putsauksen jälkeen kone tuntuikin toimivan moitteetta, mutta sitten vaiva palasi.
Kun irroitin sensorin, huomasin että sen kuminen tiivisterengas oli vioittunut. Oliskohan yritetty vähän väärässä asennossa tunkea paikalleen. Sellainen pieni riekale tiivisteestä irronnut noin kolmasosa matkalta. Aiheuttaiskohan tuo mahdollisesti vuotoa?

Kannattaiskohan sensori vaihtaa? Ja mistä sais orkkisosan edullisesti?

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1413
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja 3J »

#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

Gomeri
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2014 23:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gomeri »

Haettiin ilmeisesti MAP:a, ei MAF:a ;) Joka tapauksessa uutta kannattaa kysellä tuolta-> http://www.pro-carservice.com/
#6308
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98

reino.saapas
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 14:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja reino.saapas »

No niin, päädyin vaihtamaan sen MAP-sensorin. Nelisensataa kilsaa ajettu sen jälkeen, eikä ole hyytymistä ilmennyt. Ollaan nyt Saabin kanssa samaa mieltä siitä, mitä pitäisi tapahtua silloin kun kaasua painetaan. Jotenkin tuntuu, että muillakin kierrosalueilla kaasupolkimeen reagointi muuttui herkemmäksi. Ei oo riemulla rajaa, kun turbo-Saabilla ajaa. ;)

Mun mielestä auto on hengenvaarallinen, jos voimantuotantoon ei voi luottaa esim. ohituksiin lähdettäessä, joten hengenpelastusdiplomi kaikille auttaneille! ;)

900S
"Hölösuu"
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 Aero, turbopaine ei nouse lämpimänä

Viesti Kirjoittaja 900S »

reino.saapas kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2015 16:49
No niin, päädyin vaihtamaan sen MAP-sensorin. Nelisensataa kilsaa ajettu sen jälkeen, eikä ole hyytymistä ilmennyt. Ollaan nyt Saabin kanssa samaa mieltä siitä, mitä pitäisi tapahtua silloin kun kaasua painetaan. Jotenkin tuntuu, että muillakin kierrosalueilla kaasupolkimeen reagointi muuttui herkemmäksi. Ei oo riemulla rajaa, kun turbo-Saabilla ajaa. ;)

Mun mielestä auto on hengenvaarallinen, jos voimantuotantoon ei voi luottaa esim. ohituksiin lähdettäessä, joten hengenpelastusdiplomi kaikille auttaneille! ;)
Vähän vanha aihe, mutta ajankohtainen omalla kohdalla :(
Missä viirussa sijaitsee tämä MAP -anturi? Aika vähän löytyy mitään tietoa/kuvia ym. googlenkaan avulla.. Entä mistä sellaisen voi ostaa (muualta kuin marmorilta mielellään), kun esim. Maptunilta ei tunnu löytyvän femmaan MAP sensoria.
9-5 2,3t Wagon `06

Vastaa Viestiin