Pakko on kommentoida kun itse toit esille ostoksesi kunnon. Melkoinen pommi verrattuna siihen entiseen. Mitä tuon kanssa järkevästi voi tehdä: paikkamaalaa päälisin puolin ja sit osta vaseliinia tuubi. Sitä sipaset tasaisin väliajoin nuihin oven liimauksiin. Niihin ruosteisiin imeytyy rasvaa ja ruostuminen hidastuu. Menee vielä useamman vuoden silleen ettei tarvitse hävetä parkkipaikoilla. Nuo liimauksien väliin menevät ruosteet on ikäviä saada pysymään kurissa muuten kuin vaihtamalla ehjät luukut tilalle. Taisi tosiaan vauhtisokeus iskeä. Vaan en miekään sen kummempi auton ostaja ollut. Meidänkin femma on telakalla. Automaatin venttiilipesä on saanut shift kitin (tänään valmistui, huomenna asennus askiin) ja ruosteita pitää fiksata ja alusta öljytä + massata. Tämäkin vasta vähän päälle 220tkm mittarissa...Jonni Peura kirjoitti:Tuskin kannatti. Mutta tuossa pihassa se nyt seisoo, joten tällä mennään. Kerron kyllä tänne sitten, että mitä tehtiin ja paljonko maksoi.valtteri kirjoitti:Kun kirjoitit että edullisesti sait, niin jos lasket +1000 € ruosteiden korjaukseen ja maalaukseen niin kannattiko ostaa ??Jonni Peura kirjoitti: Auto on muuten todella hyvä ja sain edullisesti, joten en noiden takia jättänyt ostamatta. Nyt varmaan kerrotte että olisi kannattanut.
Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Heh, jonkunhan nämä pommitkin pitää ostaa. Joo se edellinen olikin tosi siisti. Mutta oli se myös huomattavasti kalliimpi. Ja jos nuo ruosteet saa jotenkin fiksailtua (tai edes välttämään leviäminen), niin uskoisin että käyttöautona toimii monta vuotta eteenpäin. Koneella ja ahtimella ajettu vasta 40 tkm, ja nyt jäi rahaa laittaa (laitattaa) se alustakin kuntoon puslineen päivineen. Ja siis kyllähän noi ruosteet vituttaa, en mä sitä sano mutta ei se nyt auta itkeä.Mertmi kirjoitti:Pakko on kommentoida kun itse toit esille ostoksesi kunnon. Melkoinen pommi verrattuna siihen entiseen.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Korjaus/kustannusarvio saatu. Takaaret+ovet+kyljessä oleva pieni ruostetäplä, sekä samalla hapettuneiden peilikolmioiden maalaus sekä ajovalojen kiillotus\myllytys. Hinta-arvio 500 e koko urakalle. Heinäkuun puolivälissä menee työn alle.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Nyt on ruostefiksaukset sun muut tehtynä, hain auton tänään korjaamolta. 450 e jäi hinnaksi, kun olin purkanut helmat valmiiksi. Jälki on hyvää, takakaarista ei erota hyvällä tahdollakaan että ne on maalattu. Samoin peilikolmiot on hyvin tehty, ei pysty sanomaan onko uudet tehtaalta vai maalattu. Tai ainakaan minä en pysty. Ovet ei ole täydelliset, mutta ei ne nyt mitenkään silmille hyppää. Ei ainakaan näy enää ruostetta. Mertmi oli varmaan oikeassa sanoessaan, että ainoa kestävä ratkaisu on vaihtaa ovet ruosteettomiin. Ai niin, maalari suositteli ennen helmojen kiinnitystä vetämään kotelosuojan pintaan, ja sen teinkin.
Umpioiden kiillotus on ihan ok, mutta sopivassa kulmassa kun katsoo niin näkee edelleen himmentymää. En tiiä millä kiillottivat, mutta kuvittelisin että täysin kirkkaatkin noista voisi vielä saada. Kelpaavat mulle noinkin, ero lähtötilanteeseen on jo nyt huima.
Johan tämä rupeaa näyttämään autolta, kun oston jälkeen on:
Ruosteet fiksattu
Peilikolmiot maalattu
Umpiot kiillotettu
Toinen vilkku vaihdettu (oli aivan samea)
Merkit vaihdettu eteen ja taakse
Vetokoukku maalattu
Kaikki muoviosat kiillotettu
Vaihdettu Aeron helmat
Ja tekniikkapuolesta kaikki iskarit, jouset, apurungon puslat ja vaihteiston pusla vaihdettu.
Meneehän tähän rahaa, mutta toisaalta saa erittäin suuren tyydytyksen kun näkee kuinka auto "herää henkiin". Kiva katsella ennen ja jälkeen kuvia.
Ainakin takaspoilerin asennus on vielä edessä, hirsch tyylinen spoileri tuli hommattua.
Umpioiden kiillotus on ihan ok, mutta sopivassa kulmassa kun katsoo niin näkee edelleen himmentymää. En tiiä millä kiillottivat, mutta kuvittelisin että täysin kirkkaatkin noista voisi vielä saada. Kelpaavat mulle noinkin, ero lähtötilanteeseen on jo nyt huima.
Johan tämä rupeaa näyttämään autolta, kun oston jälkeen on:
Ruosteet fiksattu
Peilikolmiot maalattu
Umpiot kiillotettu
Toinen vilkku vaihdettu (oli aivan samea)
Merkit vaihdettu eteen ja taakse
Vetokoukku maalattu
Kaikki muoviosat kiillotettu
Vaihdettu Aeron helmat
Ja tekniikkapuolesta kaikki iskarit, jouset, apurungon puslat ja vaihteiston pusla vaihdettu.
Meneehän tähän rahaa, mutta toisaalta saa erittäin suuren tyydytyksen kun näkee kuinka auto "herää henkiin". Kiva katsella ennen ja jälkeen kuvia.
Ainakin takaspoilerin asennus on vielä edessä, hirsch tyylinen spoileri tuli hommattua.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Omassa femmassa ruoste puski juuri takakaarien alalaidasta joka korjattiin taannoin. Hyvä tuli. Vielä olisi kevyttä kuplintaa havaittavissa konepellin vasemmassa reunassa lampun yläpuolella. Onko muilla siihen tullut ruostetta? Epäilen valojenpesimen suihkun ulottuneen konepellin kumilistan ja pellin väliin muhimaan. Muuten kori hyvässä kunnossa.
- Saab 9000 2.0T, liikaa ranskalaisia, Saab 95 vector maptun biopower MY03
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Olen huomannut että peltisaumojen liimaukset on täysin hanurista. Joko liima ei toimi tai jotain likaa on jäänyt väliin. Samasta syystä esim fordin luukkuja ja ovia vaihdettiin urakalla. Uudehkoissa vag laitteissa näkee tätä myös jopa parin vuoden iässä. Huomaa kun tarkkaan katsoo miten mato etenee maalin alla kaikessa rauhassa. Talon toisessa kulkineessa 9-3ss 2010 huomasin että etulokareissa repsottaa jotain siellä takapäässä oven puoleisessa päädyssä. Mikäpä muu kuin kitti irti saumasta. Hyvän matkaa ruosteessa muttei vielä julkisivulla. Hankala huomata ja täysin turha sauma liimaus tuokin. Esim etuoven pintapelti on etuosassa pistehitsillä kiinni eikä ruostetta ollenkaan muttei ole kyllä liimaa saumassa. Ng 9-5 huomasin repsikan etuoven alaosassa kuprua. Missäpä muualla kuin liimasaumassa jossa pintapelti on käännetty sisäpuolelle.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Tänään tuli purettua muoviosat tulevaa ruosteenestokäsittelyä varten.
Pitäähän se ottaa huomioon, että auto on 10 vuotta vanha ja ajettu 120tkm, mutta ei onneksi mitään suuria yllätyksiä. Auto on heinäkuussa uitettu eteläruotsista. Laholm nimisen kylän suunnilla ollut käytössä koko ikänsä. Eli suunnilleen Göteborgin ja Malmön välissä ja vajaa 10km rannikosta.
Ollaan vielä suhteen alkutaipaleella ja pieni ruuvailusessio aina lähentää. Pakko todeta että muoviosat lähtee noin 10krt helpommalla kun tonnarista. Nämä femman ohuita muoveja huomattavasti mukavempi käsitellä. Takarenkaita ei edes tarvinnut irrottaa. Olin siihen kumminkin varautunut, mutta pelkkä ylös tunkkaaminen riitti. Oikealta puolelta otin renkaan irti, jotta näkisin vähän paremmin miltä muovin alla näyttää. Edessä otin renkaat irti, jotta pääsin pihdeillä estämään sen helmakiinnikkeen tyhjääpyörimisen.
Muutama niistä muovimuttereista katkaisi sen ruuvipinnan. Pari muovihelman alta ja pari pyöräkotelon yläosassa. Meinasin jos ranettaa ruostumattomista niittimuttereista uudet kiinnikkeet, vai kuinka olette tehneet?
http://www.ikh.fi/fi/search/NIITTIMUTTERI
Muovihelmojen alla oli siistiä, kuten myös takakaaren etuosa. En huomannut mitään sellaista, mistä tässä ketjussa on peloteltu, vai jäiköhän jotain huomaamatta?
Tuolla on lisää kuvia. Pitää koittaa ottaa vähän lisää vielä ennen ja jälkeen käsittelyn
http://s1095.photobucket.com/user/Mikae ... t=3&page=1
Pitäähän se ottaa huomioon, että auto on 10 vuotta vanha ja ajettu 120tkm, mutta ei onneksi mitään suuria yllätyksiä. Auto on heinäkuussa uitettu eteläruotsista. Laholm nimisen kylän suunnilla ollut käytössä koko ikänsä. Eli suunnilleen Göteborgin ja Malmön välissä ja vajaa 10km rannikosta.
Ollaan vielä suhteen alkutaipaleella ja pieni ruuvailusessio aina lähentää. Pakko todeta että muoviosat lähtee noin 10krt helpommalla kun tonnarista. Nämä femman ohuita muoveja huomattavasti mukavempi käsitellä. Takarenkaita ei edes tarvinnut irrottaa. Olin siihen kumminkin varautunut, mutta pelkkä ylös tunkkaaminen riitti. Oikealta puolelta otin renkaan irti, jotta näkisin vähän paremmin miltä muovin alla näyttää. Edessä otin renkaat irti, jotta pääsin pihdeillä estämään sen helmakiinnikkeen tyhjääpyörimisen.
Muutama niistä muovimuttereista katkaisi sen ruuvipinnan. Pari muovihelman alta ja pari pyöräkotelon yläosassa. Meinasin jos ranettaa ruostumattomista niittimuttereista uudet kiinnikkeet, vai kuinka olette tehneet?
http://www.ikh.fi/fi/search/NIITTIMUTTERI
Muovihelmojen alla oli siistiä, kuten myös takakaaren etuosa. En huomannut mitään sellaista, mistä tässä ketjussa on peloteltu, vai jäiköhän jotain huomaamatta?
Tuolla on lisää kuvia. Pitää koittaa ottaa vähän lisää vielä ennen ja jälkeen käsittelyn
http://s1095.photobucket.com/user/Mikae ... t=3&page=1
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Edit: Hupsis, väärä osio!
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Itsellä katkesi myöskin muutama pinnapultti helman alta muovimuttereita avatessa. Olisiko kenelläkään vinkkiä miten kannattaisi korjata?Muutama niistä muovimuttereista katkaisi sen ruuvipinnan. Pari muovihelman alta ja pari pyöräkotelon yläosassa. Meinasin jos ranettaa ruostumattomista niittimuttereista uudet kiinnikkeet, vai kuinka olette tehneet?
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Porakärkiruuvilla kii. Jos on peltiä..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Vanhojen jämien poistaminen ja Multispotilla uudet kierrepalat koriin olisi varmaan paras vaihtoehto? Niittimutterit vaikuttavat hyvältä vaihtoehdolta nekin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Näillä mennään. Kiitokset.Vanhojen jämien poistaminen ja Multispotilla uudet kierrepalat koriin olisi varmaan paras vaihtoehto?
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
uteliaana kysyn mikä hitto on multispot
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Elektron Multispot on pistehitsauslaite, sellainen mitä autopeltikorjauksissa käytetään.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?
Kyl mä pistehitsaus laitteen tiedän ja olen käyttänytkin .. mut nyt lienee.kyse.nykytekniikasta?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659