Aero meni paskaksi!!
Aero meni paskaksi!!
Voihan p***e sentään...
Elikkäs äsken ajelin saabilla ihan normisti n. Viittäkymppiä ja tossa Nesteentiellä Raisiossa sellaisen "töyssyn" jälkeen alkoi kuulumaan sellainen ihmeen kolina tai jokin vastaava... Se kuului vaikka olin pysähtyneenä liikennevaloissakin. Sitten syttyi kolmio ja akun kuva palamaan kojetauluun. Samalla myös ohjaus muuttui todella raskaaksi. Ajoin auton kuitenki kotiin asti n. Kilsan matka. Täällä kun avasin konepellin niin jäähdytysnesteet nyt ainaki oli lentäny pitkin konehuonetta.
Muuta en silmämääräisesti huomannu.
Eli mitä perkelettä tapahtui?
Elikkäs äsken ajelin saabilla ihan normisti n. Viittäkymppiä ja tossa Nesteentiellä Raisiossa sellaisen "töyssyn" jälkeen alkoi kuulumaan sellainen ihmeen kolina tai jokin vastaava... Se kuului vaikka olin pysähtyneenä liikennevaloissakin. Sitten syttyi kolmio ja akun kuva palamaan kojetauluun. Samalla myös ohjaus muuttui todella raskaaksi. Ajoin auton kuitenki kotiin asti n. Kilsan matka. Täällä kun avasin konepellin niin jäähdytysnesteet nyt ainaki oli lentäny pitkin konehuonetta.
Muuta en silmämääräisesti huomannu.
Eli mitä perkelettä tapahtui?
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Aero meni paskaksi!!
Oisko moniuraremmi poikki
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Aero meni paskaksi!!
Remmin katkaisee kiinnileikannut taittopyörä. Meille kävi vanhemman pojan kolkille juuri samalla tavalla ja se taittopyörä oli leikannut ja hukkunut ties minne tai ainakin sen pinta. Vaikka nesteet olivat myös lentäneet aika runsaasti, ei se ollut aiheuttanut muuta vauriota. Jäähdytyshän ei koneessa toimi, kun vesipumppu saa voimansa samasta hihnasta. Uusi hihna ja ehdottomasti uudet kiristin ja taittopyörä ja taas mennään. Pikkuisen ahtaat paikat, mutta onnistuu kotikonstein. Se kolina tulee siitä rispaantuneesta remmista ja niitä riekalaeita on aika monessa paikassa.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Aero meni paskaksi!!
omassa aikanaan meni vesipumppu jumiin,ensin kolinaa ja jurinaa ja sitten pamahti remmi.
Joku kipotin.
Re: Aero meni paskaksi!!
Huh... Toivottavasti saan itse rempattua tuon. On meinaa mennyt täs viimeisen parin kuukauden aikana paljon rahaa tohon koslaan.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Uusi hihna ja ehdottomasti uudet kiristin ja taittopyörä ja taas mennään. Pikkuisen ahtaat paikat, mutta onnistuu kotikonstein. Se kolina tulee siitä rispaantuneesta remmista ja niitä riekalaeita on aika monessa paikassa.
Löytyykös jostain ohjeita tuohon hommaan?
Viimeksi muokannut Saab04, To Kesä 18, 2015 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Aero meni paskaksi!!
WIS antoi ohjeet pojan auton remppaa varten. Illan remontti se oli, ei sen isompi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Aero meni paskaksi!!
http://photo.platonoff.com/Auto/2004092 ... tine_belt/Saab04 kirjoitti:Huh... Toivottavasti saan itse rempattua tuon. On meinaa mennyt täs viimeisen parin kuukauden aikana paljon rahaa tohon koskaan.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Uusi hihna ja ehdottomasti uudet kiristin ja taittopyörä ja taas mennään. Pikkuisen ahtaat paikat, mutta onnistuu kotikonstein. Se kolina tulee siitä rispaantuneesta remmista ja niitä riekalaeita on aika monessa paikassa.
Löytyykös jostain ohjeita tuohon hommaan?
Tuossa ihan valokuvia
Tosiaan helpohko homma,kiristäjän hihnapyörän pultin irroitukseen vinkki että ottakaa koko kiristin pois ja pöydällä vaihdatte rullan
Itse hihnan pujottelussakin sain itse menemään aikaa mutta kyllä se siitä!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Aero meni paskaksi!!
Jos vesipumppu porsinut, kannattaa varmistaa, ettei vipattava hihnapyörä oo kairannu reikää jakopäänkoppaan.
Yksi tuollainen tullut vastaan ja oireet oli muistaakseni kohtuu samanlaiset.
Jakopäänkopan vaihto on moottori irti autosta luokan homma...
Yksi tuollainen tullut vastaan ja oireet oli muistaakseni kohtuu samanlaiset.
Jakopäänkopan vaihto on moottori irti autosta luokan homma...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Aero meni paskaksi!!
Voisko olla jäähdytinnesteet lentäneet jostain ulos kun kuumentunut ja paine noussut?Saab04 kirjoitti:Täällä kun avasin konepellin niin jäähdytysnesteet nyt ainaki oli lentäny pitkin konehuonetta.
Tuskin mitään suurempaa. Itsellä meni aikanaan kolkilla pari kertaa hihna poikki ajossa, kun molemmilla kerroilla joku rullista sylttas. Jotain 300 se aina maksoi eli saman mitä normaali vaihtokin. Itellä vaan aina talvella mennyt, niin ei ole ollut suurta vaaraa lämpöjen kanssa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Aero meni paskaksi!!
Joo tietäis vaan että mistä ne on lentänyt pihalle, ite en löytäny mitään vuotokohtaa.
Jos vaan mahdollista niin koitan kyl ite tehdä ton rempan. Harmi kun ei ole sitä WISsiä...
Mistäs sen näkee että onko se vesipumppu menny paskaks?
Entäs paljonkohan nuo kaikki osat tulis maksamaan jos kuvitellaan ettei vesipumppu ole hajonnut?
Jos vaan mahdollista niin koitan kyl ite tehdä ton rempan. Harmi kun ei ole sitä WISsiä...
Mistäs sen näkee että onko se vesipumppu menny paskaks?
Entäs paljonkohan nuo kaikki osat tulis maksamaan jos kuvitellaan ettei vesipumppu ole hajonnut?
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Re: Aero meni paskaksi!!
Kunhan saat purettua sen verta että vesipumppuun pääset kunnolla käsiksi niin käsin pyörittelemällä/heiluttelemalla kyllä huomaat onko vika siellä. Jos pyörii helposti ja välyksettömästi on kunnossa. Jos rikki niin tunnet kyllä käteen laakerivian. Ja pidempiaikainen nestevuotokin näkyy selvästi kun saat pumpun irti ja tutkittavaksi.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Aero meni paskaksi!!
Menee kyllä valitettavasti ens viikon puolelle ennen kuin pääsen edes purkamaan osia autosta ku ei ole himas räikkäsarjaa. Tarviikos tossa muuten jotain erikoistyökaluja?
Kattelin Motonetist noit hihnoja ni oisko tämä oikea, http://m.motonet.fi/fi/tuote/306615?ajo ... malli=2004 ?
Yritin vähän katsella niitä kiristimiä ja rullia, mistäs niistä tietää että mitä pitää ostaa uusia?
Nyt muutama kk. sitten kun auto oli pajalla pakosarjan halkeamisen johdosta ni ne korjaajat katteli just tota hihnaa siel ja sanoivat että siel olis yks ylimääräinen rulla ollut, siis joku sellane mikä ei niitten mielest olis kuulunu olla siel...
Kattelin Motonetist noit hihnoja ni oisko tämä oikea, http://m.motonet.fi/fi/tuote/306615?ajo ... malli=2004 ?
Yritin vähän katsella niitä kiristimiä ja rullia, mistäs niistä tietää että mitä pitää ostaa uusia?
Nyt muutama kk. sitten kun auto oli pajalla pakosarjan halkeamisen johdosta ni ne korjaajat katteli just tota hihnaa siel ja sanoivat että siel olis yks ylimääräinen rulla ollut, siis joku sellane mikä ei niitten mielest olis kuulunu olla siel...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Aero meni paskaksi!!
Muistaakseni pcs:ltä kun tilasin hihnasarjan rullineen kiristimineen vesipumppuineen niin tais jäädä hinnaks about kolmisensataa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Aero meni paskaksi!!
Jos siellä on ylimääräinen rulla, niin olisko joskus ollut pidemmällä hihnalla varustettu
Itse meinasin aikoinaan laittaa sen "ylimääräisen" rullan ja pitemmän hihnan ku sanovat että sellainen olis hiljaisempi vaihtoehto. Oli vaan se rullan paikka niin paskamaisessa paikassa, niin jäi laittamatta
Itse meinasin aikoinaan laittaa sen "ylimääräisen" rullan ja pitemmän hihnan ku sanovat että sellainen olis hiljaisempi vaihtoehto. Oli vaan se rullan paikka niin paskamaisessa paikassa, niin jäi laittamatta
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Aero meni paskaksi!!
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/bel ... p?nsteps=3Saab04 kirjoitti:Menee kyllä valitettavasti ens viikon puolelle ennen kuin pääsen edes purkamaan osia autosta ku ei ole himas räikkäsarjaa. Tarviikos tossa muuten jotain erikoistyökaluja?
Kattelin Motonetist noit hihnoja ni oisko tämä oikea, http://m.motonet.fi/fi/tuote/306615?ajo ... malli=2004 ?
Yritin vähän katsella niitä kiristimiä ja rullia, mistäs niistä tietää että mitä pitää ostaa uusia?
Nyt muutama kk. sitten kun auto oli pajalla pakosarjan halkeamisen johdosta ni ne korjaajat katteli just tota hihnaa siel ja sanoivat että siel olis yks ylimääräinen rulla ollut, siis joku sellane mikä ei niitten mielest olis kuulunu olla siel...
Toisessa linkissä oli työkaluja listattu aikakivasti
Ei ole amerikkaa remminvaihto, pyörää irti jne ei vaadi wissiä.
Erikoisia työkaluja tais olla lyhennetty kuusiokolo ja ite tehty kiristimen löysääjä (johon käy siis pitkäjatko)
Procarin rullat ja remmi reilu satanen (pitkä remmi).
Jos vesipumpussa jos on laakeri tms mennyt niin siihen varaa vähän lisäaikaa