Boschin perusakku?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja torque »

Muilla kokemuksia Bosch S4 008 akusta?
Ollut käytössä alle 2v ja kolmesti joutunut lataaman akkulaturilla
kun startti juuri ja juuri pyörittänyt, tänään ei edes lähtenyt käyntiin vaikka lupaili.
5 tuntia latausta ja käynnistyi.

Vakioradio ym sähköja ei ranetettu. Lohkolämmitystä käytetty.

Jos auto seisoo 3-4 päivää niin startti hyvin laiska.

Akussa 2V takuu, onkohan näitä mennyt takuupalautuksina useampia?
Viimeksi muokannut torque, Ti Kesä 23, 2015 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

minkä verran ottaa lepovirtaa auto?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja torque »

Juuri kävin mittaamassa, + ja rungon välissä : 0,62mA
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
rallivatanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Kesä 20, 2015 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja rallivatanen »

Kokemusta on ainakin yhdestä 95ah 4000-srj. akusta ostin diesel volvoon jossa oli käytössä vuoden jonka jälkeen meni pyörittämään MF 4260 traktorin starttia jossa käytössä ollut pikkusta vaille kolme vuotta ilman ongelmia.
Saab 9-5 2.0t linear 2002 ka
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Toissa talvena ostelin tuon samaisen akun omaani, kun vanha orkkisakku oli väsähtänyt. Ei ole sen jälkeen ollut kyllä latauksen tarvetta, laiskoja startteja tai muutakaan ongelmaa.
SAAB 9-5 Aero -05
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Latausjännite kannattaa mitata. Pitäisi olla yli 14 volttia, muutoin akun lataus jäänee aina vähän vajaaksi.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja kribe »

Mulla oli femmassa S4007 akku. Ei vakuuttanut. Joutui tasaisin väliajoin latailla, että pysyi käyttökelpoisena. Autoon oli juuri ennen akun vaihtoa vaihdettu laturi, joka kyllä pelitti hyvin. Latausjännite pyöri siellä reilusti 14V paremmalla puolella.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja mikan »

torque kirjoitti:Juuri kävin mittaamassa, + ja rungon välissä : 0,62mA
:?:

Eikös tämä mitata niin, että laitetaan A-mittarin piuha akun napaan ja toinen piuha samassa navassa olevaan akkukaapeliin. Sitten akkukaapeli irti navasta ja mittari kertoo tuloksen.

En ymmärrä miten mittaat + ja rungon välistä?
0,62 mA on todella vähän!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja torque »

Sitä minäkin että onpa pieni virta.
Taisi olla väärä tapa mitata, unohtui perusasiat :oops: . Eli tehdäänpä uusiksi, sekä tuo
latausjännite varmaankin hyvä myös tsekata.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

mikan kirjoitti: Eikös tämä mitata niin, että laitetaan A-mittarin piuha akun napaan ja toinen piuha samassa navassa olevaan akkukaapeliin. Sitten akkukaapeli irti navasta ja mittari kertoo tuloksen.
Eli siis nimenomaan, että mittari on kiinni navassa ja kaapelissa, kun akkukenkä nykäistään irti? Tuleeko siinä jonkinlainen virtapiikki vai mikä ero on siihen, että ensin nykäistään se kaapeli irti ja sitten tuikataan mittari napaan ja akkukenkään?

Kuulostaa melko sormiakrobatiaa vaativalta hommalta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja kribe »

Eipä noissa mittaustavoissa ole muuta eroa kuin se, että mikan selittämällä tavalla autosta ei häviä välissä sähköt (=mankan ja ajotietokoneen asetukset ja lukemat säilyy). Voi sen tehdä jälkimmäiselläkin tavalla ja ehkä helpoinkin niin, ellei virtamittariin ole kunnon hauenleukoja.

Kolmas ja mielestäni paras tapa on mitata pihtimittarilla. Oma yleismittariin kiinnitettävä maksoi muistaakseni pari kymppiä. Samaan hintaan saa halvimmillaan erillisenkin pihtimittarin.

Tuosta esimerkiksi yleismallinen pihtimittari yleismittareihin: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... oodi=CP-09
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pihtimittarilla ei ilmeisesti tarvi ruveta kenkää irrottamaan navasta?

EDIT: Olen vakavissani ruvennut miettimään ECU memory saverin hommaamista. Voisi akkua tarvittaessa käyttää irti ilman, että kaikki asetukset menee nollille.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ennen mittausta pitää muistaa odottaa se reilu puoli tuntia että kaikki on varmasti stand-by tilassa. Ja jos on muistanut avata konepellin ennen sitä niin ei syty sisävalot ovea avatessa. ;)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja muistetaan sitten mitata se latausjännite akun navoista. Ei siis esimerkiksi akun kengistä tai kaapeleista. Näin saadaan todellinen jännite, joka päätyy akulle asti.

Jos haluaa sitten mittailla miten hyvin laturi puskee jännitettä, niin mitataan laturilta. Laturilta mitatun ja akun navoista mitatun jännitteen erotus on sitten kaapeleihin ja liitoksiin uppoava häviö. Ja tämä häviö riippuu sitten jossain määrin latausvirrasta, eli kun akku on tyhjä, on häviö suurempi, koska virtaa kulkee enemmän.

Itse ostin juuri torstaina Saabiin Boschin 85 Ah S5:n. Saas nähdä miten pelaa pidemmän päälle. Aikaisemmin on Boschin akusta vain yksi kokemus ja se oli edellisessä Saabissa. Mutta auto meni kaupaksi kun akku oli vasta muutaman kuukauden ikäinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Boschin perusakku?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

kribe kirjoitti:Kolmas ja mielestäni paras tapa on mitata pihtimittarilla. Oma yleismittariin kiinnitettävä maksoi muistaakseni pari kymppiä. Samaan hintaan saa halvimmillaan erillisenkin pihtimittarin.

Tuosta esimerkiksi yleismallinen pihtimittari yleismittareihin: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... oodi=CP-09
Tuolla ei kyllä autohommissa tee mitään, kun se mittaa vain vaihtovirtaa. Tasavirtaa mittaavat tahtovat olla huomattavasti kalliimpia.
Vastaa Viestiin