Saab 9-5 Hirsch

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Hyvät kanssa saabistit.
Pitäis tuo oma ruotsintuonti hirssi saada suomeen rekisteröityä, ja katsastusmies sanoi että pitää trafilta hommata erikoislupa tehoille (306hv).. Tähän tarvii jonkun sortin viritysaste lapun, ja paikallisessa auto åströmissä ei osattu auttaa.. Mistähän moisen lappusen saisi nyt tähän hätään hommattua..? Alkaa hermo menemään pikkuhiljaa.
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Tämä ei auta sinua yhtään mutta haluan todeta että SAATANAN UMPIMÄTÄPASKA SUOMEN BYROKRATIA JA LAKI HAISTA v**tu JÄRJESTELMÄ. Huh. Helpotti.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Äläpä muuta sano.. katsastajakin tuumas kun sanoin että eikö se nyt riitä että se ruotsissa on jo näille hyväksytty niin tuumas vain että joo muttakun täällä suomessa on nämä hienot lait..
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Saksasta joku lappu jo tilattiin, 165€ maksoi, mutta ei kuulema riitä vaan tarvii jonkun viritysaste lapun :roll: . Tämä sitten pitää lähettää trafille jossa anotaan erikoislupaa tehoille?
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Saat varmaan täältä jonkun saabistin auton rek.no. jolla on rekisteröity ko.tehoinen Hirsch Suomeen niin voit viedä tälle sun katsurille sen auton tiedot että voi kopioda ne rekisteröinti todistukseen.

Jos tuokaan ei kelpaa niin kirjoita sun auton tiedot ja pyyntö saada Hirschiltä todistus hyväksytystä viristä.

Tänne kun kirjoitat niin homma alkaa etenemään. Auton valmistenumerolla saat tarvittavan paperin.
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... actRequest

Kun homma on ohi niin kirjoita tänne kats.konttorin nimi niin väki tietää kiertää ko. konttoria sillä noita 305 Hirschejä on Suomessa paljon rekisterissä ja maahantuojakin niitä teki kymmeniä.
Viimeksi muokannut valtteri, Pe Kesä 26, 2015 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Itse otin juurikin Hirschin pääkallopaikalle yhteyttä.
Arkena tuli parissa tunnissa pdf tiedosto spostiin siis sertifikaatti.
Laitat vaan sinne auton alkuperäsen rekisterinro tai VIN-koodin.

...se mitään maksanu
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

mienkoiv kirjoitti:Itse otin juurikin Hirschin pääkallopaikalle yhteyttä.
Arkena tuli parissa tunnissa pdf tiedosto spostiin siis sertifikaatti.
Laitat vaan sinne auton alkuperäsen rekisterinro tai VIN-koodin.

...se mitään maksanu
Jees, sinne laitoin viestiä menemään. Katellaan ensviikolla! Kiitos kaikille vastauksista.
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Moikka.

Elikkä homma junnaa paikallaan.. Hirchiltä ei runkonumeron perusteella löydy tietoja autosta, ja muutenkin hyvin asiattomasti ja hitaasti vastailevat maileihin..
Mites te muut, jotka olette näitä suomeen tuoneet, olisiko vielä jotain kikkaa mistä voisin saada kyseisen paperin? Ja pitääkö se olla runkonumerolla varustettu vai tä :roll:

Auto tosiaan ollut ruotsinmaalla 225kw ja huoltokirjassakin lukee Hirsch, sekä jarrut. alusta, putkisto, ja ecu on hirschin.. Jostain luin, että sveitsin tuonteja on helpommin saatu täällä rekisteröityä, joten voisko olla että ruotsiin on lähetetty jotain hirschin paketteja ja niitä on siellä sitten uusiin vehkeisiin asenneltu..?

Alkaa toivo loppumaan tässä hommassa, eikä viitsisi vakioksikaan alkaa laittamaan ja penkittämään... :x

EDIT: Jos siis "yleismallin" lappu käy, niin olisko jollain foorumilaisella lähettää/lainata sitä?
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Eikö auton ruotsalaisessa rekisteriotteessa ole mainintaa moottoritehosta? Mulle ei ollut mitään ongelmia tehojen kanssa, vaan kompastuskiveksi muodostui otteesta (Eesti) puuttuneet tyyppi- ja varianttitiedot. Ne kun selvisi, niin kilvet tipahti. Suurin jarru kuitenkin mun kohdalla oli tulli, jossa virkailijan vaihtuminen kummasti muutti tilannetta. Samaa lakia kai niiden pitäis tulkita... :?: :roll:

Multa voisi vielä löytyä hyvällä tuurilla työkoneelta tyyppihyväksyntäpapereita, joista teho käy ilmi. Ainoa vaan, että olen lomalla ja seuraavan kerran työkoneen äärellä elokuussa. Voin kyllä ajella töissä käymään tarkistamassa löytyiskö, jos ei meinaa muuten selvitä.

Onhan se varmistettu, että auto varmasti on aito Hirsch? Meinaan jos ei heiltä löydy kerran mitään tietoja ko. autosta.

edit: Niin ja kannattaa varmaan kääntyä Saab Parts Finlandin (Orio) puoleen, heiltä sain Sauli Naskilta erittäin paljon arvokasta apua.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Tyyppi- ja varianttitiedot puuttui multa kans, mutta ne saatiin kun saksasta tuli joku lappunen. Otteessa on merkintä 225kw, mutta ei riitä, kun menee kuulemma tietyn prosentin yli vakio aerosta (184kw). Mulla taas tullissa ei ollut mitään ongelmaa ja kaikki sujui hyvin.. On tämä s**tana työmaa.
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
repa62
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 21:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja repa62 »

katsooko katsuri niin tarkasti sitä tehoylitystä 20% tehokkaammasta virallisesti :) sen aikakauden saabista (184kw ) omassa juuri tuijotti tuota, ja mainitsi tuosta parin hepan ylityksestä. ei homma kuitenkaan tuohon tyssännyt.
#2304

Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja 3J »

Eikö tuo 20% sallittu tehonylitys koske ainoastaan vapareita? Ahdetun moottorin piristäminen katsotaan moottorinvaihdoksi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja kribe »

Laki sanoo näin:
Ahdetut moottorit

Ahdetun moottorin viritys katsotaan yleensä vastaavan moottorivaihtoa teholtaan isompaan moottoriin (§6 mom 4). Pelkästään välijäähdyttimen asennus vaatii lain mukaan muutoskatsastus. Tässä pätee sama ehto kuin ahtaattomissa autoissa eli omamassa/nettoteho on oltava suurempi kuin 7 kg/kW. Senlisäksi myös seuraavat ehdot:

Jarrujen, voimansiirron ja muut liikenne-turvallisuuteen vaikuttavat rakenteet täytyy vastata mallisarjaan kuuluvan teholtaan isommalla moottorilla varustettua vertailumallia (§5 mom 2 kohta a).
Moottorin tehoa saa lisätä enintään 20 % yli tehokkain moottorivaihtoehto.
Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty "vähäpäästöinen", eli käytännössä vm 90-> jolla on katalysaattori, on auto täytettävä samat päästörajat kuin ennen virittämistä .

Viimeisen ehdon täyttymiseen ei riitä katalysaattoriauton kohdalla pelkästään pakokaasutodistus vaan tarvitaan vastaava testi kuin tehdään myös uusille autoille. Silloin mitataan päästöt g/km. Käytännössä riittää yleensä että esittää lastutetun automallin todistus muuttuneista pakokaasupäästöistä (TÜV, VTT tai vastaava) (§8).

Tulkitsenko lakia oikein, että n. 1600kg femmasta saa ottaa 1600kg/7kg/kW= 228kW (=305hv) ilman muutoskatsastusta jos lähtökohtana on Aero (=mallisarjan tehokkain, parhaat jarrut yms). 20% tehonylityshän tuossa ei täyty (260hv + 20% = 312hv).

Tietenkin vastaan tulee ehto, että on täytettävä samat päästörajat kuin ennen virittämistä.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Hirsch

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

20% tehonlisäys täyttyy, koska aero viirua ei voi ottaa vertailuksi (260hv), kun tässä mennään vannhemman femman (250hv) mukaan. 250hv + 20% = 300hv. Eli viidellä kokonaisella hevosella paukkuu yli... Pitää käydä tänään möykkäämässä konttorilla että eihän tässä oikeasti ole mitään järkeä koko touhussa..

EDIT: Onnistuiskohan niin, että kävis tuonkanssa penkissä tuollai, kai sieltä nyt 190tkm aikana 5 pollea on hävinnyt :mrgreen: , muutenkin tuo 300 heppaa on vakiosuuttimilla ja bensalla hieman kyseenalainen.
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
Vastaa Viestiin