Moottori vaihtui B235E => B235R
Moottori vaihtui B235E => B235R
Terve kaikille,
Ensimmäinen viesti foorumilla ja ilman esileikkejä asiaan: 9-5 leikkasi kiinni. Autolla ajettu n. 180 tkm ja nelospytty kilahti. Auto hinurilla korjaamolle. Öljyt pois ja viiltävä analyysi: moottorissa mekaaninen vaurio. Just. Metallimujua joka paikka täynnä ja jurmut sylinterissä yms. Vähän v***tti.
Kiroilua, liiallista alkoholinkäyttöä, nettisurffailua mosaa etsien pari päivää...
Em. välivaiheiden jälkeen purkamolta B235R kiinni ja nyt olisi auto ajokunnossa muuten, mutta auto on 2008 9-5 2.3t Biopower (tehdas Biopower), alunperin B235E Garrettilla. Vaihtomoottori on 26tkm ajettu B235R vm. 2009 Mitsubishin turbolla. Kaikki apulaitteet vanhasta moottorista, suuttimet uudesta (taitaa olla samat).
Tuleeko ongelmia käytössä alkuperäisen B235E Biopower-ecun kanssa tuon uuden B235R moottorin kanssa? Jos niin mitä? Meneekö laihalle tms.?
Tarkoitus olisi ajella suurimmaksi osaksi E85:lla, onnistuuko ilman lisätoimenpiteitä?
Ensimmäinen viesti foorumilla ja ilman esileikkejä asiaan: 9-5 leikkasi kiinni. Autolla ajettu n. 180 tkm ja nelospytty kilahti. Auto hinurilla korjaamolle. Öljyt pois ja viiltävä analyysi: moottorissa mekaaninen vaurio. Just. Metallimujua joka paikka täynnä ja jurmut sylinterissä yms. Vähän v***tti.
Kiroilua, liiallista alkoholinkäyttöä, nettisurffailua mosaa etsien pari päivää...
Em. välivaiheiden jälkeen purkamolta B235R kiinni ja nyt olisi auto ajokunnossa muuten, mutta auto on 2008 9-5 2.3t Biopower (tehdas Biopower), alunperin B235E Garrettilla. Vaihtomoottori on 26tkm ajettu B235R vm. 2009 Mitsubishin turbolla. Kaikki apulaitteet vanhasta moottorista, suuttimet uudesta (taitaa olla samat).
Tuleeko ongelmia käytössä alkuperäisen B235E Biopower-ecun kanssa tuon uuden B235R moottorin kanssa? Jos niin mitä? Meneekö laihalle tms.?
Tarkoitus olisi ajella suurimmaksi osaksi E85:lla, onnistuuko ilman lisätoimenpiteitä?
9-5 Wagon -08 2.3t
9-3 SC -08 1.9 TIDS
9-3 SC -08 1.9 TIDS
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Taitaa olla hiukan erilainen softa mitsun vs carret...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Ei mene laihalle. Ja voit ajaa viinalla tulevaisuudessakin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Auto tulee toimimaan aivan kuin sillä entisellä B235E moottorilla. ( näin kävi Saabin testeissä. )Bio kirjoitti:Tuleeko ongelmia käytössä alkuperäisen B235E Biopower-ecun kanssa tuon uuden B235R moottorin kanssa? Jos niin mitä? Meneekö laihalle tms.?
Tarkoitus olisi ajella suurimmaksi osaksi E85:lla, onnistuuko ilman lisätoimenpiteitä?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Jos tehohyödyn haluat niin softa vaihtoon.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Kiitos vinkeistä kaikille. IMM tuli vielä tilattua ja ohjelma vaihtunee kohtapuoliin.
Alastarossa tuli käytyä viikonloppuna poikain kanssa eväsretkellä ja näköjään sitä muillakin moottorit paukkuu. Siellä ei kuitenkaan yhtään Saabia tiettävästi hajonnut.
Alastarossa tuli käytyä viikonloppuna poikain kanssa eväsretkellä ja näköjään sitä muillakin moottorit paukkuu. Siellä ei kuitenkaan yhtään Saabia tiettävästi hajonnut.
9-5 Wagon -08 2.3t
9-3 SC -08 1.9 TIDS
9-3 SC -08 1.9 TIDS
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Löytyikö koneen paukahtamiselle mitään järkevää syytä, öljynkierron estyminen tjms?Bio kirjoitti:Kiitos vinkeistä kaikille. IMM tuli vielä tilattua ja ohjelma vaihtunee kohtapuoliin.
Alastarossa tuli käytyä viikonloppuna poikain kanssa eväsretkellä ja näköjään sitä muillakin moottorit paukkuu. Siellä ei kuitenkaan yhtään Saabia tiettävästi hajonnut.
-----------------------------
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Eipä ole vielä tarkemmin tutkittu. Työt haittaa harrastusta.
Ilmoittelen jos joku selkeä syy löytyy.
Uusi ilmamassamittari paikoillaan. Ajoa silä noin 50km.
Nyt ensimmäisiä täyskaasukiihdytyksiä kolmosella kokeillessa huomasin, että 1300-4500rpm vedossa kiihtyvyys vaihtelee ja turbo-mittarin neula soutaa punaisen rajalta - n.4mm punaiselle. Mittarin heilahtelujen mukaan muuttuu myös auton menohalut.
Mikä auttaa? Uudet tulpat? Mitä muuta? Softa on edelleen B235E tehdas-biopowerin softa. Vaihtunee elokuussa.
Ilmoittelen jos joku selkeä syy löytyy.
Uusi ilmamassamittari paikoillaan. Ajoa silä noin 50km.
Nyt ensimmäisiä täyskaasukiihdytyksiä kolmosella kokeillessa huomasin, että 1300-4500rpm vedossa kiihtyvyys vaihtelee ja turbo-mittarin neula soutaa punaisen rajalta - n.4mm punaiselle. Mittarin heilahtelujen mukaan muuttuu myös auton menohalut.
Mikä auttaa? Uudet tulpat? Mitä muuta? Softa on edelleen B235E tehdas-biopowerin softa. Vaihtunee elokuussa.
9-5 Wagon -08 2.3t
9-3 SC -08 1.9 TIDS
9-3 SC -08 1.9 TIDS
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Oliko nyt RE85 tankissa?
Vaihdettiinko tohon 235r koneeseen tulppia? Jos ei niin olisiko siellä platinat paikallaan?
Jos on niin bcpr7es-11 tilalle.
Vaihdettiinko tohon 235r koneeseen tulppia? Jos ei niin olisiko siellä platinat paikallaan?
Jos on niin bcpr7es-11 tilalle.
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Eri ahdin...
Softa kuntoon.
Softa kuntoon.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Omassakin nykyisessä femmassa oli alunperin softa tehtynä gt17 vaikka olikin joskus vaihdettu mitsu( en tiennyt ostaessa vaan selvisi myöhemmin). Toki softa oli hirsch tekele, mutta ahdin kartat oli gt17.
Ei vaikuttanut vetoihin kuvaillulla tavalla. Eli toimi ihan normisti.
Ei vaikuttanut vetoihin kuvaillulla tavalla. Eli toimi ihan normisti.
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
Re: Moottori vaihtui B235E => B235R
Terve,
Päivitystä asiaan:
-Tulpat oli tosiaan alkuperäiset platinat => vaihtuivat BCPR7ES-11 tulppiin
-IMM vaihtui myös uuteen.
Vielä jonkun verran turbo-mittarin aaltoilua täyskaasulla...
-Softa vaihtui Kangasalla Vesan pajalla => aaltoilu kiihdytettäessä loppui kokonaan ja meno maistuu autolle (ja kuskille) aivan eri tavalla.
Kiitos vinkeistä!
Päivitystä asiaan:
-Tulpat oli tosiaan alkuperäiset platinat => vaihtuivat BCPR7ES-11 tulppiin
-IMM vaihtui myös uuteen.
Vielä jonkun verran turbo-mittarin aaltoilua täyskaasulla...
-Softa vaihtui Kangasalla Vesan pajalla => aaltoilu kiihdytettäessä loppui kokonaan ja meno maistuu autolle (ja kuskille) aivan eri tavalla.
Kiitos vinkeistä!
9-5 Wagon -08 2.3t
9-3 SC -08 1.9 TIDS
9-3 SC -08 1.9 TIDS