Hei,
Mistähän mahtaisi johtua, että bensapumpun sulaketta polttaa ajoittain. Reilu vuosi sitten vaihdettu AEM 320lph e85 pumppu hiljattain alkanut tekemään sellaista, että ajon jälkeen yrittää käynnistää uudestaan, polttaa heti bensapumpun sulakkeen. Ensimmäisellä kerralla kävi niin, että lähti pelaamaan uuden sulakkeen vaihdolla. Nyt ei enää sekään auta. Ihmeellistä tässä on se, että jos tunnin päästä kokeilee uudestaan, ei polta enää sulaketta.
Bensan paineet tukilta on tarkistettu ja vian ollessa päällä paineet nollattu ja siltikin polttaa sulaketta. Jotenkin tuntuu, että jossakin olisi tukos ja pumppu yrittää pumpata tukosta vastaan. Mutta polttaisiko se välittömästi sulakkeen? Oliko ämpäriin menevissä putkissa takaiskut, että voisiko ne jotenkin jumitella? Suodattimen olen vaihtanut ihan hiljattain. Epäilen vähän tuota pumppuakin, mutta miksi se lähtisi jonkin ajan kuluttua sitten toimimaan. Mikähän tätä vaivaa? Kertaakaan ei ole ajosta polttanut vaan aina pienen seisomisen jälkeen startatessa. Lisäksi vika on rajattu pumppuun, kun vian ollessa päällä pumpun liittimen irroitettua ei sulake enää pala.
Kiitos avusta.
Bensapumpumppu polttaa sulaketta
Re: Bensapumpumppu polttaa sulaketta
Ohan niissä bensalinjoissa ainakin yksi takaiskuventtiili. Luulisi sen oireilevan kokoajan. Pumppusi taitaa kuumua ja lämpölekkaa jumiin. Jäähtyessään taas vapautuu. Suosittelen uutta pumppua. Saattaa jättää siut jonnekin kesken matkan. Tokihan sitä voisi mitata miten virrankulutus kasvaa pumpun käynnistyksestä kylmänä vs. kuumana esim. sen sulakepaikan tilalle kytketyllä virtamittarilla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpumppu polttaa sulaketta
Pumppu vaihdettu toiseen samanlaiseen, hieman käytettyyn ja taas käy ja kukkuu. Kestihän tuo vanha peräti 24000km. Jospä tämä hieman pidempään... Jos tämä yksilö antautuu piakkoin, voi todeta, että 320lph tuottoinen pumppu on liian suurituottoinen viitosen ehkäpä liian pienille putkille. Tietty jos jotenkin helposti saisi mitattua paineen heti pumpun jälkeen näkisi, kuinka koville tuo joutuu...
Näyttää ottavan 13A tietämillä virtaa, joten jos siitä jotain voi päätellä olisi kutakuinkin tuolle pumpulle annettujen speksien arvoissa..
Näyttää ottavan 13A tietämillä virtaa, joten jos siitä jotain voi päätellä olisi kutakuinkin tuolle pumpulle annettujen speksien arvoissa..