EI KÄYNNISTY AINA ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Peltola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 20:41
Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti:

EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Morjes!

Omassa femmassa ilmennyt käynnistymis vikaa ja olen foorumia selaillut ja eri vaihtoehtoja yrittänyt löytää mistävika saattaisi johtua.

Auto on 9-5 2.0t , automaatti ja vuosimallia 2001.

Nyt tarvittaisi vinkkiä miten ruveta toimimaan. Auto tekee yhä useammin niin että avaimesta kääntäessä mitään ei tapahdu. Virrat tulee päälle mutta startti ei pyörähdäkkään. Startin sulakkeelle tulee virta startatessa.

Eri vikavaihtoehtoja on , sen tiedän.

Mistä kannattaisi aloittaa , virtalukon pohjasta ? Vaihdelootan anturista ? Kampiakselin asentotunnistin ? Tai mikä muuu tahansa muista vaihtoehdoista....? Autosta on vikakoodi luettu useaan kertaan ja eri vehkeillä mutta vikaa ei muka ole.

Nyt asiantuntijat neuvoja tyhmemmälle , kiitos :D :D
Nykyinen saab 9-5 2.0t vm2001 , stage 1 / e85
Ex saab 9000 2.0t vm1995 , stage 2 / e85
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Asentotunnistinhan alkaa usein kai oireilla nimenomaan lämpimällä. Ja vikakoodia ei anna. Onko käynnistely ollut nyt kuumalla kelillä huonompaa?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

kokeile jostain toisesta autosta sitä virtalukon ympärillä olevaa avain antennia.. lähtee irti ku kääntää ja nostaa varovasti ylös.. itellä teki just tuota ja joskus autto ku koputteli ensin avaimella virtalukon kaulusta ennen ku laitto avaimen paikallee ja käänsi..
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

asentoanturivika jos on ni pyörittää mut ei käynnisty
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Peltola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 20:41
Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti:

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Kiitos vinkistä :) ! Käynnistymisongelmat pääosin kuumalla koneella :x
Nykyinen saab 9-5 2.0t vm2001 , stage 1 / e85
Ex saab 9000 2.0t vm1995 , stage 2 / e85
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Saabatti varmaan tarkoitti automaattilastikon asentotunnistinta. Se kenkkuilee juurikin mainitsemallasi tavalla lämpöisellä koneella. Virrat tulee päälle, mutta mitään ei tapahdu kun avaimesta kääntää. Automaattihan starttaa vain kun vaihteenvalitsin on P tai N asennossa. Tuo asentotunnistin kun kuluu niin sinne kertyy pashaa ja se taas aiheuttaa sen että tietomakone luulee vaihteenvalitsimen olevan jossain muussa kohdassa kuin P tai N ja siksi startti ei pyörähdä.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Peltola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 20:41
Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti:

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Onko kuinka iso työmaa ruveta ilman nosturia vaihtamaan lootassa olevaa tunnistinta ?
Nykyinen saab 9-5 2.0t vm2001 , stage 1 / e85
Ex saab 9000 2.0t vm1995 , stage 2 / e85
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja haja »

Mahdollisia vikoja starttimoottorin toimimattomuuteen:

Starttimoottori on taloudellisen käyttöikänsä päässä - uusittava. Virta-avainta starttipuolelle käännettäessä: Kuuluuko startin puolelta minkäänlaista mekaanista ääntä (solenoidi yrittäisi vetää)?

Pitkittäisvika (katkos) virtapiirissä
- akun navat (himmenevätkö ajovalot starttausta yritettäessä)?
, maadoitukset, startin päävirtapiirin kaikki liittimet - Akun maakaapeli irti ennekuin mennään säätämään startin kanssa ettei tule oikosulkua työkalusta plussan ja rungon välille. Metallinen kellonremmi on käyttäjälle vielä inhottavampi oikosulun aiheuttaja.

Startin solenoidipiiri - virtalukon pohja - automaattiaskin turvakytkin - ja kaikki liitokset akulta startille asti.

Se toinen sähkövika on poikittaisvika (oikosulku) mutta se polttaa sulakkeita, sulattelee metallia jne. joten siitä tässä tuskin on kyse.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Asentotunnistin sijaitsee akun alla vaihdelaatikon päällä. Akun ja akkutelineen kun irrottaa niin asentotunnistimen pääsee juuri näkemään. Nosturi olisi hyvä apu niin pääsisi välillä alapuoleltakin katsomaan. Onnistuu toki ilman nosturiakin. On semmoinen gynekologille sopiva käsikopelohomma.
Nimim. Coltti on noita ainakin vaihdellut jos et itse halua alkaa vaihtamaan.

Edit. Nythän olikin kyseessä femma. Ei ole kokemusta femman asentotunnistimen vaihdosta mutta luulisin olevan liki samanlaisen kuin kolkissa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Peltola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 20:41
Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti:

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Ei pidä minkäänlaista ääntä kun avaimesta yrittää startata. Valot ei himmene.

Tässä pähkäilen nyt että aloittaako virtalukon pohjasta vai laatikon tunnistajasta.. vikahan ei välttämättä ole kummassakaan :| :|
Nykyinen saab 9-5 2.0t vm2001 , stage 1 / e85
Ex saab 9000 2.0t vm1995 , stage 2 / e85
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja haja »

Solenoidin johdolta voi esim. yleismittarilla mitata, jotta tuleeko 12 V perille asti vai jääkö matkalle ...
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Asentotunnistin on helppo vaihtaa. Akku/akun teline irti ja asentotunnistin pois ja uus tilalle. Ei tarvi nosturia.

Vaihtuuko mittariston vaihdekaaviossa valotäppä, kun vaihteita vaihtaa?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Sabo kirjoitti:Vaihtuuko mittariston vaihdekaaviossa valotäppä, kun vaihteita vaihtaa?
Vaikka vaihdekaaviossa valo siirtyisikin voi vika silti olla tunnistimessa. Mulla kiukutteli asentotunnistin pitkään juurikin niin että valotäppä siirtyi keppiä siirrellessä. Vasta techillä vika paikallistui. Vaikka valotäppä siirtyi vaihteenvalitsimen mukaan luuli järkiboxi että valitsin on ykkösellä eikä siksi startannut.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Peltola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 20:41
Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti:

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Kyllä se valotäppä liikkuu kun vaihdetta siirtää !

Meikäläiselle noi kaikki soleinoidi sanaan liittyvä on aivan hepreaa :D (terveisin 20v toisen saabin omistaja :lol: )
Nykyinen saab 9-5 2.0t vm2001 , stage 1 / e85
Ex saab 9000 2.0t vm1995 , stage 2 / e85
Peltola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 20:41
Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti:

Re: EI KÄYNNISTY AINA ?

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Millähän nimellä vaihdelaatikon anturia kannattaa lähtä motonetistä kyselemään ?

Ja sitten vielä , voiko tosiaan maksaa virtalukon pohja 200e ???
Nykyinen saab 9-5 2.0t vm2001 , stage 1 / e85
Ex saab 9000 2.0t vm1995 , stage 2 / e85
Vastaa Viestiin