Ilmastoinnin höyrystin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Vm. 2003 ysivitonen. Nyt kun merkkilliikkeessä on vaihdettu kenno, kuivain, putkea, yms. niin vuorossa olisi höyrystimen vaihto. Onko tietoa mistä kannattaisi ostaa? Merkkiliikkeessä osa 500€ + vaihto. Toki ei paha, kun tähän asti jo 1000€ mennyt "valohoitoon".
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Nytkö on varma?
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Onhan tuohon jo vaihdettu osaa. Ihan Stetson-Harrison menetelmälläkö on lähdetty vikaa korjaamaan merkkihuollossa.. Mikä merkkihuolto teki näin?

Ebayn kautta saksasta tilasin oman höyrystin kennon, taisi olla jotain 120€ kotiovelle. Samalla otin tietty kuivaimen. Vaihto olisi tarkoitus tehdä tässä lomalla kun kerkeis, tosin suomen kesä on näyttänyt taas, että hirveästi sille ilmastoinnille ei ole tarvetta :lol:

Ja tuon pitäisi mennä kiinni purkamatta koko kojelautaa, vanhan joutuu tietty leikkelemään irti (putket).

Sen verran pitää kyllä :saab: automaagi ilmastoinnista sanoa, että (toimiessaan) toimii mielestäni erittäin hyvin verrattuna muihin merkkeihin. Talvella ja kesällä, varsinkin talvella.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Toivottavasti nyt on varma. Autoeekoo on touhunnut nyt 4 eri huoltokertaa ilmastoinnin kimpussa. Eka oli täyttö, vuoti aineet 5km ajon aikana. Toisella kerralla vika paikallistettiin korkeapaineputkeen. Kolmannella kerralla vaihdettiin korkeapaineputki (kuivainkin oli tarkoitus vaihtaa), mutta kuivain oli niin tiukassa kennossa kiinni, että ei saanut ehjänä irti. Neljännelle kerralla vaihdettiin sitten kenno ja kuivain, jonka jälkeen todettiin, että vika on höyrystimessä. Onhan tuossa sitten vielä kompressori jäljellä, jos ei höyrystimen vaihdolla tule kuntoon.

Lisäksi viimeisen huollon jälkeen akkukotelo oli hävinnyt konehuoneesta, jakohihnan ylin rulla hinkkasi kaasuläppäkotelon takaa lähtevän letkun melkein puhki, ja viimeinen niitti oli, kun auto alkoi käymään todella huonosti: snorkkeliputki immun jälkeen oli kokonaan irti. Syynä se, että molemmat klemmarit oli unohtunut huollossa kiristää. Siinä vaiheessa soitin palautteen merkkiliikkeeseen, että ei voi tällä tuntitaksalla tehdä tällaista jälkeä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kuulostaa siltä, että höyrystin vaihdetaan jossain toisaalla... :roll:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Aika erikoiselta kuulostaa korjaamon toiminta. Jos aineet vuotaa 5 km aikana ulos, niin luulisi suhinan käyvän jo täyttövaiheessa ja väriaine kertoisi vuotokohdann jos ei sitä muuten silmällä havaitse. Nisseniltä saa ainakin kennoja tarvikkeena.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

Cona kirjoitti:Aika erikoiselta kuulostaa korjaamon toiminta. Jos aineet vuotaa 5 km aikana ulos, niin luulisi suhinan käyvän jo täyttövaiheessa ja väriaine kertoisi vuotokohdann jos ei sitä muuten silmällä havaitse. Nisseniltä saa ainakin kennoja tarvikkeena.
Jokainen itseään kunnioittava ilmastointihuolto koeponnistaa systeemin aina jos on vuotoepäily. Pikahuollot eivät niin tee, siksi kannattaakin suosia ilmastointikorjaamoja. Säästää kukkaroa ja ympäristöä. Kylmäaine kun on myrkkyä, eikä järjestelmää edes saa täyttää jos on epäily vuodosta.
Hämeen seudulta suosittelen jäähdytinpalvelu M.Vuorista.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Totta. Lyhyt alipaineistus ei silti välttämättä aina paljasta vuotoa, jos ei vuoda ihan horona läpi. Olet oikeassa siinä, että turha niitä myrkkyjä on turhaan panna järjestelmään, jos ne eivät edes jonkin aikaa siellä pysy ja näin saisi väriaineilla paikannettua vuodon.

Itse vaihdoin aikanaan kennon, joka oli päällisin puolin priima, mutta pukkasi ripojen välistä kamat pihalle. Sitten taas tosi rujonkin näköinen kenno voi pitää kamat sisällä. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja jus »

Koeponnistus = paineistetaan järjestelmä 20 bar typellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Cona »

OK, eli koeponnistus on sitten eri asia kuin alipaineistus, joka on yleensä ilmastointihuoltolaitteen toiminto vuotokohtien etsimiseksi. Aina oppii uutta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Alipaineistus ei ole vuotojen etsimistä varten, järjestelmä alipaineistetaan jotta järjestelmässä oleva mahdollinen kosteus kiehuu pois.
Alipaineistuksen jälkeen on ns. vuototesti. Eli kone odottaa määrätyn ajan (esim.5min) ja tarkkailee karkaako järjestelmään imetty alipaine.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Joo ensimmäisellä kerralla ei tehty tuota typpitestiä, vaan alipainetesti ja sen mukaan ei vuotoa pitänyt olla. Typpitestillä sitten selvisi vuoto putkessa ja sitten alkoi osien vaihtorumba.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä sanoi nyt viimeinen typpipaineistus kaikkien toistaiseksi vaihdettujen osien (lauhduttimen, kuivaimen ja putken) vaihtamisen jälkeen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Keulalla oleva etummainen kenno,ilmastoinnin kenno siis vai mikä höyrystin liene oikealta nimeltään,on mulla paskana ja uusi tartteis saada tai hyvä käytetty,onko vuosimallikohtaisia eroja näissä vai passaako kaikki 98 → 09 väliltä bensakoneisiin?
Joku kipotin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin höyrystin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Lähtökohtaisesti en laittaisi käytettyä kennoa keulille vaan uuden tarvikekennon. Esim. Nissenin kennot on ymmärtääkseni laadukkaita. Ostin kerran käytetyn kennon purkaamolta joka oli päältä ehjä ja siisti, mutta puhalsi päädystä paineet pihalle. Lisäksi kuivain tulee ymmärtääkseni uuden kennon mukana, käytetty on varmasti saanut kosteutta ja epäpuhtauksia säilytyksessä, jos päädyt on olleet auki.

En nyt lyö päätäni pantiksi, mutta ymmärtääkseni bensakoneisten lauhduttimet on samanlaisia MY02 alkaen, jäähdyttimissä on eroa vaihteistotyypistä riippuen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin