Mistä lähtee etsimään vikaa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Kun öljyä kuluu noin 1.3l/1000 km? Turbo tarkistettu ja todettu välyksettömäksi eikä ollut ahtoputkissakaan öljyä.

Savuttaa selkeästi kylmänä sinistä ja haisee myös öljy pakokaasuissa.

Männänrenkaat jumissa? Kuinka hyvin on porukka saanut lioteltua onnistuneesti männänrenkaat pitäviksi?

Venttiilivarren kumit? Kuinka yleistä on, että femmassa hapertuu nämä? kilometrejä takana 291000.
Minkälainen operaatio on vaihtaa nuo venttiilivarren kumit, pitääkö purkaa kansi vai onnistuuko jollain muulla konstilla? Millä todeta venttiilivarren kumit savutuksen aiheuttajaksi?

Joku muu syy, mutta mikä?

Olisin kiitollinen vastauksista tähän pulmaan, niin saisi rajattua öljyn kulutuksen aiheuttajan ja saisi taas Saabin toimivana tien päälle :)
Saab 95 2.3t autom.-06
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Männät tai männänrenkaat. Kuoleentuneita männänrenkaita ei elvytetä mitenkään, kun jousivoima on mennyt niin se on mennyt. En usko liuotuksella saavutettavan parannusta. Minulla kului 0,5l/1000km öljyä ja kone meni remonttiin, syyllinen oli väljät männät 167tkm mittarissa oli tuolloin. Uusi vaihtomoottori jos vielä jostain saa tai sitten kone paloiksi ja uusilla osilla kasaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Voisihan tuo viitata venttilinkumeihin kertä kylmänä savuttaa. Pariin kanteen olen vaihtanut kumita, suunilleen noilla kilometreille, ja kyllä ne on ollut kovia koppuroita ja reikä noin tuplasti suurempi verrattuna uusiin. Lisäksi jos vielä männärenkaiden urat on täynnä karstaa voi öljynkulutus olla kovakin.

Joskun og900:n kanssa meni jotain toista litraa/1000km öljyä. Se korjautui uusilla kumeilla.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Väittäisin että menee työ ja raha hukkaan jos vaihtaa T7-kanteen venttiilivarrenkumit. Siulla on männänrenkaat vaihtokunnossa. Mie olen parikin konetta jo rengastanut tylysti ilman hoonausta tms. säätöä ja öljynkulutus on loppunut täysin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Mertmi kirjoitti:Väittäisin että menee työ ja raha hukkaan jos vaihtaa T7-kanteen venttiilivarrenkumit. Siulla on männänrenkaat vaihtokunnossa. Mie olen parikin konetta jo rengastanut tylysti ilman hoonausta tms. säätöä ja öljynkulutus on loppunut täysin.

Onko tohon jotain helpohkoa keinoa todeta männät/männänrenkaat syypääksi öljynkulutukseen? Auttaisiko esim.puristusten mittaus sylintereistä?

Oliko iso homma vaihtaa noi männänrenkaat Mertmi tollasella "puolivillaisella" kaavalla ja mitä tuli kustantamaan?
Saab 95 2.3t autom.-06
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä ne renkaat voi vaihtaa jopa että moottori on autossa kiinni. Eikä edes ihan pahin homma tehdä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Onnistuuko alakautta ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kansi ja öljypohja irti. alakautta ei tule ulos.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

henkkaw10 kirjoitti:

Onko tohon jotain helpohkoa keinoa todeta männät/männänrenkaat syypääksi öljynkulutukseen? Auttaisiko esim.puristusten mittaus sylintereistä?

Oliko iso homma vaihtaa noi männänrenkaat Mertmi tollasella "puolivillaisella" kaavalla ja mitä tuli kustantamaan?
Ei puristustesti kerro mitään, koska ongelma on öljyrenkaiden tukkeutuminen(pikeytyminen) ja sen vuoksi ne eivät kaavi öljyä enää tehokkaasti sylinterien seinämistä. Näin ollen öljy menee sylinteriin männänrenkaiden ohi.

Kansi ja öljypohja pitää irroittaa. Eli kyllä se moottori paikallaan onnistuu. Omaan 9-3:een tein venttiilien kunnostuksen ja jakopää/tp-ketjurempan, vaihdoin mitsuahtimen, uusin vesipumpun, männänrenkaat, kk-laakerit. Irroitin koko voimapaketin rempan takia mukavuussyistä. Tuo ei ollut mikään halpa remppa, mutta autolla on tarkoitus ajaa vuosia.

Tuleehan sille savotalle hintaa ihan suopeimmillaankin tehtynä alkaen 350€. Tuskinpa tuon alle saa tehtyä mitään järkevää. Yläpään tiivisteet maksaa jo satasen. Siihen öljypohjaan tiivisteet ja liima. Männänrenkaat ja kiertokangen laakerit kun pistää tohon, ne maksaa jotakin 150-200€.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jaskaaa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2014 00:17

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja jaskaaa »

Moro.

Itellä kans sinertävää savutusta. Ventiilikopanpillit, huohotus ja turbo tarkastettu eli vika tod.näk niissä öljy/männänrenkaissa. kysyin saabiantilta hinta arviota rempalle ja näin vastasivat ---->Terve,

Mikäli moottori savuttaa silloin kun moottori on kylmä, niin olen melkein 99% varma, että vika on kuluneissa männänrenkaissa. Valitettavasti pelkän männänrenkaiden vaihto ei lopetaa savutusta. Ongelman ratkaisemiseksi täytyy sylinteripinnoille lisäksi tehdä hoonaus. Koko moottorin korjaus ottaa noin viikon ja tulee maksamaan noin 2200-2300€ (työt ja varaosat yhteensä) + lisätyöt mikäli niitä tulee.
Ystävällisin terveisin,
Priit Linde
Autotarvete Oy (23 years of SAAB maintenance experience)
Service: Telliskivi 51B, 10611 Tallinn.
GSM: +372 50 16399
Tel.: +372 6 088 481
www.saabianti.ee/fin
www.facebook.com/SaabiAnti


Sattuisko kellään foorumilaisella olemaan kiinostusta tehä tuota remonttia tuolla ns.puolivillasella tavalla?? Ite asun vantaalla ja ei ole mahdollista tehä ite oikestaan mitään..

Saab 9-5 aero vm -00
n.290000 km
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tottahan se on että oikeaoppisesti pitäisi hoonata sylinterit. Käytäntö on osoittanut että hyvä siitä tulee ilmankin hoonia. Syy on varmaan siinä, että renkaat menee niin huonoiksi, että väärin tehtynäkin tulee paljon tiiviimpi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sylinterien hoonaus onnistuu auttavasti esim. biltemasta ostetulla porakonehoonilla.

On käynyt mielessä, että jumiutuneita renkaita voisi saada liikkeelle esim. mr. muscle uuninpuhdistusvaahto käsittelyllä, jos polttoöljy tai pitkäaikainen atf käsittely ei auta. Tepsii ainakin juuttuneisiin VNT ahtimien siipiin, mutta sitä kautta se menee pelkästään ahtimen pakopesään ja pakoputkeen.

Toinen asia sitten taas, mitä se tökötti tekee männille ja muille alumiiniosille moottorin syövereissä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pikainen netistä haeskelu toi semmosta esille, että se uuninpuhdistusaine voisi sisältää esim. lipeää (NaOH). Se on erityisesti alumiinille tuhoisaa tavaraa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

jaskaaa kirjoitti:Moro.

Itellä kans sinertävää savutusta. Ventiilikopanpillit, huohotus ja turbo tarkastettu eli vika tod.näk niissä öljy/männänrenkaissa. kysyin saabiantilta hinta arviota rempalle ja näin vastasivat ---->Terve,

Mikäli moottori savuttaa silloin kun moottori on kylmä, niin olen melkein 99% varma, että vika on kuluneissa männänrenkaissa. Valitettavasti pelkän männänrenkaiden vaihto ei lopetaa savutusta. Ongelman ratkaisemiseksi täytyy sylinteripinnoille lisäksi tehdä hoonaus. Koko moottorin korjaus ottaa noin viikon ja tulee maksamaan noin 2200-2300€ (työt ja varaosat yhteensä) + lisätyöt mikäli niitä tulee.
Ystävällisin terveisin,
Priit Linde
Autotarvete Oy (23 years of SAAB maintenance experience)
Service: Telliskivi 51B, 10611 Tallinn.
GSM: +372 50 16399
Tel.: +372 6 088 481
http://www.saabianti.ee/fin
http://www.facebook.com/SaabiAnti


Sattuisko kellään foorumilaisella olemaan kiinostusta tehä tuota remonttia tuolla ns.puolivillasella tavalla?? Ite asun vantaalla ja ei ole mahdollista tehä ite oikestaan mitään..

Saab 9-5 aero vm -00
n.290000 km
Eikös Saabi-Antilla ollut myöskin kunnostettuja moottoreita myynnissä alkaen 1280€ sisältäen uudet männänrenkaat, alapään laakerit, jakopäänrojut ja muuta uutta osaa, ilman apulaitteita. Asennus autoon oli alkaen 600€. Aattelin vaan, että eikös noilla hinnoilla kannata jo vaihtaa kunnostettu moottori paikoilleen, jos/kun laittaa rahaa 2200€ remonttiin, niin ei mun mielestä kannata teettää männän-ja öljyrenkaiden vaihtoa hoonauksineen enään...
Saab 95 2.3t autom.-06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan se ehkä joidenkin mielestä huonolta kuulostava vaihtoehto olemassa, että ostaa vaan sitä halpahallin öljyä moottoriin ja muistaa tsekata öljytikun aina kun tankkaa. Jos se muuten toimii, niin ajaa vaan. Omien kanssa puuhaillessa litra tonnille alkoi olla kipurajalla. Jos öljyä joutuu lisäämään joka tankkauksen välillä, sit vasta toimenpiteisiin. Näin tehtynäkin saattaa mennä vielä vuosia. Etenkin jos vaihtoehdoksi tulee moottorin vaihto, niin eikö silloin ole ihan sama ajaa entinen "loppuun"? Parikin tuttua tosin eri merkkisten autojen kanssa on tehnyt näin ja mitään ongelmia ei katsastuksissa ole ollut eikä muutenkaan. Savuttaahan ne, mutta kumpainenkin tuttava on ajanut autoillaan vuosia ja nyt jo eka hemmo vaihtoi autoa ja toinenkin näistä on vaihtamassa lähiaikoina. Itseasiassa onhan tätä öljypönikkähommaa Saabienkin kanssa tehty. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin