Olis vissiin auton hankinta edessä ja kävin koeajamassa -03 2.2tid yksilöä. Ja koska entuudestaan ei niin tuttu merkki niin pitää alkuun kysellä tyhmiä että tulee tutuksi.
Kyseisen yksilön kylmästöinti tuntui jotenkin ponnettomalta. Vaikka sääti lämpötilan LO:ksi ei järin kylmää ilmaa puhaltanut, oma ilman kylmästöintilaitetta oleva paskatti puhalsi yhtä viileää ilmaa kun lähdin kotia...
Konehuoneen puolella toinen ilmatointilaitteen putkista oli huurteessa ja tuntui viileälle. Ei kuitenkaan ollut kuurasssa, pitäisikö? Ulkolämpötila parinkympin huiteilla. Oisko vain aine vähissä vai jotain muuta vikaa? Ja kun nämä saabin tietokone järjestelmät on ihan vieraita minulle niin onko tuolla tietokoneella mitään ymmärrystä tuon ilmastointilaitteen tilasta? Eli osaako esim ilmoitta jos se kylmästöintiaine on vähissä tai muita häiriöitä?
Toinen outous oli pyyhkijät jotka pysähtyivät ihan mihin kohtaa sattuu. Onko tämä oire vakavammasta tulevasta viasta, kuten koko pyyhkijöiden moottori hajoaa tms vai "ominaisuus"?
Auto oli varustettu eberillä ja koitin sitä manuaalisesti käynnistää ajon jälkeen mutta ei lähtenyt käyntin, syynä todennäköisesti saattoi olla että jäähdytysvesi oli jo niin lämmintä että ei sen takia käyynistynyt. Tosin ei kyllä puhaltanut kuumaa ilmaa vaikka puhallin lähti päälle. Jos oikein olen ymmärtänyt niin automatiikan pitäisi itse osata avata lämmityskennon hana/läppä jotta puhaltaisi lämmintä/kuumaa? Entä jos eberissä tulee jokin häiriö onko vikakoodi luettavissa auton näytöltä?
Ja sitten ihan vaan ihmettelynä täytyy todeta että 2000-luvun autoksi aika herkkiä ruostumaan ainakin nämä 2002-2003 9-5 farmari saabit mitä olen käynyt pari katsomassa. Ei vielä reikiä mutta ovien ja takaluukun ala reunat ruosteessa ja muutenkin ovien saumoissa punerrusta tunkee maalin läpi. Sekä kaarien ja kynnyskoteloiden yhtymäkohdissa maali alkaa kuplia ellei ole jo irronnut kuten 70- luvun japseissa konsanaan.
Muuten auto tuntui hyvältä ajaa. Ehkä aavistuksen laiskalta nykyiseen kulkimeen verrattuna mutta se saattaa johtua siitä että saab oli automaatti ja oma paskatti ei ja on viel jonkun tsi-miehen virittämä.
tehoton ilmastointi ja pari muuta vikaa..
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2015 22:12
Re: tehoton ilmastointi ja pari muuta vikaa..
Ilmastoinnissa voi olla kylmäainetta myös liikaa, joka aiheuttaa tota, ettei tule kylmää kunnolla. SID ei osaa näytää mitään ilmastointiin liittyviä ongelmia. Tech2 paljastaa helposti sellaiset viat jos esim. lämmön jakoläppä ei toimi.
Re: tehoton ilmastointi ja pari muuta vikaa..
Aineet siellä vissiin on vähissä, se että putket viilenee ei kerro hirveästi kylmästöinnin tilasta.
Tuo pyyhkijöiden pysähtely viittaa että moottori on antautumassa. Uusi maksaa n.200€rkkiä, mutta toimivia käytettyjä voi myös löytää.
Ite skippaisin tuon, viittaa vähän siihen ettei oo pidetty hirveän hyvää huolta.
Tuo pyyhkijöiden pysähtely viittaa että moottori on antautumassa. Uusi maksaa n.200€rkkiä, mutta toimivia käytettyjä voi myös löytää.
Ite skippaisin tuon, viittaa vähän siihen ettei oo pidetty hirveän hyvää huolta.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2015 22:12
Re: tehoton ilmastointi ja pari muuta vikaa..
Pääsi käymään ilmeisesti niin että kyseinen saabbi kelpasi jollekkin muulle joka sen tahtoi kiivaammin. Mutta katsellaan jos sattuisi lähitienoolle tarjolle jokin toinen yksilö. Eihän tämän hintaluokan autoissa voi olettaa että ne ovat täysin virheettömiä, eikä mitenkään harvinainen tapaus ole että edelleinen omistaja ei halua enää alkaa tekemään jotain kallista korjausta tai huoltoa. Kukapa sitä hyvästä ja toimivasta haluisi luopua. Eipä ole esim mitenkään erikoista että myytävän auton takapenkillä/peräkontissa odottaa jakopään hihna + hilppeet vaihtajaansa...
Vastaisuuden varalle kysyisin tuosta 9-5 saabin sisälämmön säätö järjestelmästä, onko siellä lämmityslaitteen kennolla hana vai säädelläänkö puhallettavan ilman lämpötilaa pelkästään läpällä joka säätää lämppärin kennon läpi virtaavan ilman määrää?
Vastaisuuden varalle kysyisin tuosta 9-5 saabin sisälämmön säätö järjestelmästä, onko siellä lämmityslaitteen kennolla hana vai säädelläänkö puhallettavan ilman lämpötilaa pelkästään läpällä joka säätää lämppärin kennon läpi virtaavan ilman määrää?