Turbon sopivuudet/erot.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Haulla en saanut kovin tyhjentävää vastausta, joten otetaan uusi aihe.
Eli auto on Saab 9-5 2.0t vm-98. 150Hp.
Mitkä turbot sopivat tähän. Suoraan sopivat, isommat muutossarjalla ja otetaan mukaan vielä Kiinanturbot.
Sopiiko muiden saabbien turbot? Esim. 9-3?
Saabillani on ajettu 340tkm ja ilmeisesti alkuperäinen turbo. Joten lastutus voi olla kohtalokas...
Myynnissä olevat stage1 kestävät turbot kiinnostaa. Saa tarjota.
Kiitos!
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kaikki T7 (B2x5) turbo sopii, GT17 ja TD04.
Jos GT17 -> TD04 niin joutaa vesi/öljtlinjat vaihtaa ellei lähe ranettelee.
Jos TD04 '06-> Niin joutaa imucobran vaihtaa "King Cobra" malliin koska ahdin on lyhyt kaulainen.

Muutenkin jos vaihdat TD04:seen niin kannattais vaihtaa se '98 mehupilli cobra siihen vähän avarempaan versioon mikä löytyy OG9-3 01-02 ja OG9-5 00->
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Mehupillikobra löytyy vielä vm. 2000 2.3t ja 2.0 t
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

nugge kirjoitti:Kaikki T7 (B2x5) turbo sopii, GT17 ja TD04.
Jos GT17 -> TD04 niin joutaa vesi/öljtlinjat vaihtaa ellei lähe ranettelee.
Jos TD04 '06-> Niin joutaa imucobran vaihtaa "King Cobra" malliin koska ahdin on lyhyt kaulainen.

Muutenkin jos vaihdat TD04:seen niin kannattais vaihtaa se '98 mehupilli cobra siihen vähän avarempaan versioon mikä löytyy OG9-3 01-02 ja OG9-5 00->
Ranettelee?

TD04 vaatii ilmeisesti myös muutakin? King Cobra ainakin mutta mitä muuta?
Siksi kyselen, koska haluan tarkan listan tarvikkeista. Jotta ei sitten puutu jotain kun alkais turbon vaihto.
Uskon tämän auttavan muitakin, koska en ole googlettamalla löytänyt nippelitietoa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ranettelee = hankit uudet alkuperäistä pienemmät banjopultit vesiputkiin ja vääntelet niitä alkuperäisiä putkia jonkin verran, koska TD04:ssä niiden kiinnityspisteet on hieman eri paikoissa kuin GT17:ssä. Ei ole mikään kovin vaikea homma, itse säästin aikanaan sen satasen enkä investoinut TD04:n putkiin (ns. muutossarja), vaan ranettelin. Ja jos nyt tekisin vaihdon, niin ranettelisin taas.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

ja jos sinulla vielä alkup. vihreät pikkusuuttimet autossa niin ei isommasta turbosta ole hyötyä,
jos tässä siis lisää tehoa ollaan hakemassa.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

SeenFinn kirjoitti:ja jos sinulla vielä alkup. vihreät pikkusuuttimet autossa niin ei isommasta turbosta ole hyötyä,
jos tässä siis lisää tehoa ollaan hakemassa.
On varmaan alkuperäiset. Lähinnä turbon kestävyys noilla kilometreillä arveluttaa. Ei arvaa softaa laittaa, ennenkuin turbo olis kestävämpi. Virossa autolle on tehty huoltoja ja jossain kohdassa mainitaan turbosta. Turbo toiminta, viroa osaava kaveri suomensi. Ei kuitenkaan vaihdosta puhuttu mitään.
Sais nyt ensin luotettavamman turbon jonka jälkeen voi miettiä muita virejä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kestää se GT17 aikansa viriäkin. Vaihtaa sit ku alkaa savuttamaan. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Mertmi kirjoitti:Kestää se GT17 aikansa viriäkin. Vaihtaa sit ku alkaa savuttamaan. :lol:
Mulla kesti n. 5 kpl täyskaasuvetoa tuo vanha ( huoltokirjan mukaan 50 000 km ajettu) Gt17 Stage 1:llä ( RE 85) .... Ja 10 kpl täyskaasuvetoa vanhalla bensapumpulla.. :wink:

Ei savuttanut muuten hajotessaan edes yhtään mutta akselin välys sätteittäin noin 1-2 cm. Vihelsi pirusti muttei yllättäen mitään tapahtunutkaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaiken saa rikki ku oikein yrittää.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Jzo »

nalleolut kirjoitti:kaiken saa rikki ku oikein yrittää.
Kyllä.

Kytkin 2,3 L perusturbo ( ei Aero) kesti n. 1 kk ajossa Stage 1 ( RE85) kun alkoi luistamaan.
Ei näillä peruspalikoilla mennä siis kauaa. Varsinkaan jos olemassa olevilla ajettu jo pidempään.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kytkin tuskin oli uusi kun stagetit...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Jzo »

nugge kirjoitti:Kytkin tuskin oli uusi kun stagetit...
Käytetty kytkin kyllä joo.
Vääntöpyyntien ollessa n. 420 nm oli tuolle liikaa vaikkei kaasu auki ajaisikaan. Ja oli odotettavissa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Turbon sopivuudet/erot.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Muistuttakaas hyvä herrat, mikä oli se isoin cobra minkä saa kiinni pitkäkaulaiseen TD04:seen? Pitäisi varmaan joskus toi mehupilli vaihtaa poies.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin