Subin kytkentä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja petriky »

Mistä olisi helpoin ottaa input tulo ulkoiselle subille :?: Auto on siis MY 05 Aero wagon AS 2 navilla. Siis ilman tehtaan subia. Ostin eilen Hertzin sub + vahvistin boxin ja virtapiuhat vedin kynnyskoteloita pitkin akulle, mutta mistä otan sisääntulon subin vahvistimelle ja missä alkuperäinen vahvistin sijaitsee 8O
9-5 AERO -05
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja petriky »

petriky kirjoitti:Mistä olisi helpoin ottaa input tulo ulkoiselle subille :?: Auto on siis MY 05 Aero wagon AS 2 navilla. Siis ilman tehtaan subia. Ostin eilen Hertzin sub + vahvistin boxin ja virtapiuhat vedin kynnyskoteloita pitkin akulle, mutta mistä otan sisääntulon subin vahvistimelle ja missä alkuperäinen vahvistin sijaitsee 8O
Edit. Koitin etsiä foorumilta aihetta, mutta en löytänyt. Oliko vanhemmissa MY 02-04 vahvistin etupenkin alla , mutta tässä ei ainakaan ole.
9-5 AERO -05
muf
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 09:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja muf »

Vänkärin jalkatilan verhoilun takana, renkaan puolella pitäisi vahvistimen sijaita.
9-3 SS 2.0t BioPower Aero '09
9-3 Cab 2.0t '99
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja petriky »

Ok kiitos. Eli sieltä sitten sivu verhoilua irti, mutta mitenköhän otan sen signaalin subille 8O
Otanko "varastimella" jostain piuhoista kiinni, ja mistä niistä :?: Käsittääkseni taajuksia on suodatettu orggis vahvistimella eri kaiuttimille ja nyt tietenkin pitäisi saada signaali, mistä alataajuuksia ei ole suodatettu.
9-5 AERO -05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Soittimen ja orig. vahvistimen välillä kulkee ainoastaan kaksi linjatasoista (balansoitua) signaalia, etukaiuttimet (etuovet ja kojelauta), sekä takaovet (ja subbari(t) AS3 vehkeissä).

Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:

Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.

Vaihtoehto 2. Rosvoamalla pelkästään plussasignaalit RCA - jatkojohtoon, tällöin takakajarit säilyvät toiminnassa, mutta silloin lisävahvarin sisääntulosignaalin taso on heikompi. Toimivuus riippu lisävahvarin ominaisuuksista, eli joutuuko gainia säätämään niin, että subbari toistaa kaikki mahdolliset häiriötkin.

Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.

Johtojen värit vaihtuvat vuosimalleittain, joten niitä en ala arvailemaan, kun nyt justiinsa ei ole WISsiä saatavilla.

Tekipä kytkennät kummalla tavalla tahansa, niin oleellista on, ettei soittimelta lähteviä "miinuslinjoja" kytketä lisävahvistimen RCA - johtoon. Balansoidussa systeemissä niissä kulkee myös signaali (vastakkaisvaiheisena plussaan nähden), eli niitä ei ole maadoitettu.
Sähkömiehet voi täsmentää, ajatus takkuaa näin aamukolmelta :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja petriky »

Termos kirjoitti:Soittimen ja orig. vahvistimen välillä kulkee ainoastaan kaksi linjatasoista (balansoitua) signaalia, etukaiuttimet (etuovet ja kojelauta), sekä takaovet (ja subbari(t) AS3 vehkeissä).

Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:

Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.

Vaihtoehto 2. Rosvoamalla pelkästään plussasignaalit RCA - jatkojohtoon, tällöin takakajarit säilyvät toiminnassa, mutta silloin lisävahvarin sisääntulosignaalin taso on heikompi. Toimivuus riippu lisävahvarin ominaisuuksista, eli joutuuko gainia säätämään niin, että subbari toistaa kaikki mahdolliset häiriötkin.

Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.

Johtojen värit vaihtuvat vuosimalleittain, joten niitä en ala arvailemaan, kun nyt justiinsa ei ole WISsiä saatavilla.

Tekipä kytkennät kummalla tavalla tahansa, niin oleellista on, ettei soittimelta lähteviä "miinuslinjoja" kytketä lisävahvistimen RCA - johtoon. Balansoidussa systeemissä niissä kulkee myös signaali (vastakkaisvaiheisena plussaan nähden), eli niitä ei ole maadoitettu.
Sähkömiehet voi täsmentää, ajatus takkuaa näin aamukolmelta :lol:
Jos käyttää sitä vaihtoehtoa 1 , niin onkohan takakajarit vielä mahdollista saada toimimaan jotenkin järkevästi :?: Lisävahvarissa on RCA ulosotto, voikohan sitä käyttää takakajareille, vai soiko ne sitten järjettömän kovaa 8O
9-5 AERO -05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Asia riippuu lisävahvarin ominaisuuksista. Jos sen RCA-ulosoton lähtötasoa voi säätää, niin hyvä, ongelmaksi voi kuitenkin muodostua mahdolliset häiriöt.
Lisävahvarin RCA-ulosoton voi kytkeä normaalisti orkkisvahvarin katkottuihin sisäänmenopiuhoihin (balansointi menetetään, mutta kytkennän pitäisi toimia normaalisti), eli tinaat keskikarvat ja maat esim. RCA-naarasliittimiin:
http://www.hifitalo.fi/rca-liitin-naaras-punainen
Suosittelen käyttämään laadukkaita liittimiä ja kaapelia, jos tuohon kytkentään päädyt.

Aerossa alkuperäinen vahvari soittaa ainoastaan kojelaudan kaiuttimia. Lisävahvari soittaa subbaria ja etuovien midbassoja. Voit kuvitella nuo midbassot sun auton takakajareiksi, kun kerron säädöistä:

Vahvistimessa (Hertz HDP5) on subbarille oma tasonsäätö. Denson navisoittimesta voi säätää faderilla kojelaudan/etuovien soinnin balanssiin, subi sitten sillä säädöllä sopivaksi.

Jos välttämättä haluat takaovista ääntä, suosittelisin kuitenkin kokeilemaan rosvoliittimien napsauttamista soittimelta tuleviin plussakarvoihin => lisävahvarin RCA:n plussat.
Jos ei toimi, niin mitään alkuperäistä johdotusta et ole vielä turmellut 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Pee »

Termos kirjoitti:Soittimen ja orig. vahvistimen välillä kulkee ainoastaan kaksi linjatasoista (balansoitua) signaalia, etukaiuttimet (etuovet ja kojelauta), sekä takaovet (ja subbari(t) AS3 vehkeissä).

Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:

Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.

Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.
Saisko vähän tarkennusta tuosta maadoituksesta ja kytkennästä.
Kokeilin soittimen takaa kytkeä pelkät + signaalit ja tuloksena aivan järjettömät häiriöt vaikka soitin ei edes ole päällä. Plus komea paukonen kun vahvistin sammuu.

Soittimelta lähteviä - johtoja ei ole kytketty mihinkään, ja soittimen takaa lähtee rca-kaapelit jälkiasennus vahvistimelle.
Mihin väliin tuo maadoitus kannattaisi ottaa? Tuosta naaras rca:sta soittimen takaa?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Balansoitu tarkoittaa että molemmat sisäjohdot tarvitaan ja vaippa on auton kuoressa. Varmasti paukkuu jos vain toinen "kuumakarva" kytketään, silloin koko signaaliväylä roikkuu ilmassa. Balansoitu kytkentä balansoimattomaan vaatii aina komponentin väliin tekemään sovituksen. Mitähän Termos on käyttänyt?
RCA on balansoimaton liitin.

Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pee kirjoitti: Mihin väliin tuo maadoitus kannattaisi ottaa? Tuosta naaras rca:sta soittimen takaa?
Onko sulla nyt paikoillaan orkkisrammari, vai se jälkiasennussoitin, jonka mainitsit toisessa viestiketjussa?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Griffin99 kirjoitti:Varmasti paukkuu jos vain toinen "kuumakarva" kytketään, silloin koko signaaliväylä roikkuu ilmassa. Balansoitu kytkentä balansoimattomaan vaatii aina komponentin väliin tekemään sovituksen. Mitähän Termos on käyttänyt?
Hyvin tuntuu toimivan ilman mitään lisäpalikoita.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Pee »

Orkkismankkaa yritin kytkeä, hieman huonolla toteutuksella :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pee kirjoitti:Orkkismankkaa yritin kytkeä, hieman huonolla toteutuksella :)
Ok. Olen itse katkaissut originaalisoittimien linjatasoiset johdot alkuperäisen vahvistimen läheltä, vänkärin ovenpielestä.
Soittimelta tulevat takakanavien plussakarvat liitin laadukkaan RCA-jatkopiuhan keskinastaan, soittimen samat miinuskarvat kuumensin kutistesukalla eristykseen.

RCA - jatkopiuhan rungot olen maadoittanut originaalivahvarin suojaraudan kiinnityspultteihin, kontissa sijaitsevaan Hertz HDP5 - vahvistimeen kytkin RCA - jatkopiuhan ihan normaalisti.

Tämä "ranetus" toimii ilman häiriöitä -98 femman AS2 - systeemissä, kuin myös -06 femman Prestige 200 navisoittimen kanssa.

Vanha testipätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=h8i_EqLzpYA

Vielä vanhempi:
https://www.youtube.com/watch?v=RVNev_U ... e=youtu.be

Tarttiskohan vielä nauhoittaa äänet, kun soitin laitetaan päälle ja lisävahvari kytkee signaalin subiin ja etuovien midbassoihin :D Ei meinaan pauku, eikä pörise :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Subin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kiitos selvennyksestä, pitää kokeilla.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin