Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

Päivää arvon Saabistit.

Vuosimallin -99 Sedani alkoi oikuttelemaan, ajossa tasakaasulla nykii epämääräisin aikavälein (270km matkalla nykäisi ensimmäisen 30km matkalla kaksi kertaa, kolmannen kerran n. 230km jälkeen) täydellä hanalla saattaa yhtäkkiä pätkäistä hetkellisesti (tunne aivan kuin jäisi yksi sytytys pois tai hetkellinen ruiskutuksen puute) lämpimänä ei välttämättä lähde käyntiin sammutuksen jälkeen lähimpään tuntiin tai kahteen.

Tulpat vaihdettu kirjoitus päivän aamuna, samalla havaittu että puola asetelman 3 ja 4 sylinterin tulpan hattujen välissä halkeama, olisiko siis tuossa selkeä vian aiheuttaja?

Kiitoksia jo etukäteen avustanne. :)
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja pjy »

Mitähän vikakoodeja löytyy? Vaida vaikka sytytyskasetti jos alkuperäinen.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja Termos »

Oberleutnant kirjoitti: lämpimänä ei välttämättä lähde käyntiin sammutuksen jälkeen lähimpään tuntiin tai kahteen.
Kampiakselin asentotunnistin, oireilee just yleensä kuumana.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... otunnistin
Tulpat vaihdettu kirjoitus päivän aamuna
NGK BCPR7ES-11 tulpat?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

Oletan tukin olevan alkuperäinen. Vikakoodeista taasen en tiedä sanoa, onko jotain antanut. Tulpat juurikin kyseistä lajia.
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

Tosiaan, tänään Motonetistä hakemaan uusi puolakasetti, jos sekään ei asiaan auta, niin sitten alettava soittelemaan pajoille, joutaisivatko vaihtamaan sen kampiakselinasento tunnistimen. Onneksi vapaata vielä ensi viikko niin joutaa auto olemaan poissa liikenteestä.
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja willbst »

Kampiakselin asentotunnistin, satavarmasti.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja PVI »

Meillä oli vastaavia ongelmia tuossa uudemmassa Aerossa. Sytkäkasetilla ei toipunut. Jätti välille maanantaina. Kävin Länsiautosta hakemassa uuden kampiakselin asentotunnistimen (alennuksella 120€).
Vaihdoin tuon keskiviikko iltana. Hommahan ei ole vaikea, mutta minun kädessä ei ainakaan ollut riittävästi niveliä, tai sitten ei vain ollut oikeita työkaluja.

Tuossa ohjeet anturin vaihtoon:
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-crank ... r-cps-648/

Itse irrotin vielä lambda-anturin, jotta sain lisää tilaa.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja Termos »

PVI kirjoitti:Hommahan ei ole vaikea, mutta minun kädessä ei ainakaan ollut riittävästi niveliä, tai sitten ei vain ollut oikeita työkaluja.
Alakautta helppo vaihtaa, eniten kului aikaa sen liittimen pujottelemisessa paikoilleen. Tuosta näkee, miltä systeemi näyttää altapäin:
https://www.youtube.com/watch?v=D5jHZSLbS2s
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Viime viikolla vaimoni käytössä olevalla autolla samantyyppisiä oireita (huono starttaamaan, jätti liikennevaloihin ei startannut kuin hetken päästä). Kampiakselin asentotunnistin sökönä
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Re: Saab 9-5 Käynnistys ja nykimis vikaa.

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Kasetti vauihtui, ongelma pysyi, joten eilen varattu aika JMT:lle ja tiistaina toivottavasti auto entistä ehommassa kunnossa takaisin liikenteeseen. Valitettavaa että näitä tulee, mutta taitaa olla kuluva osa tuokin tunnistin. Tosin jos on alkuperäinen niin yllättävän hyvin kestänyt kun autossa alkaa olemaan se 410 000km mittarissa.
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Vastaa Viestiin