Moottori-valo palaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
evi-53
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 07, 2015 20:26

Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja evi-53 »

Saabin kojelaudassa palaa moottori-valo. Ohjekirja sanoo, että pitäisi ajaa heti Saab-huoltoon :D. Mitkä mahtaa olla vaihtoehdot? Moottorin käynnissä ei korvakuulolta huomaa mitään eroa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaihtoehtoja on niin paljon että ilman vikakoodia on ihan arpapeliä..

Mutta arvailisin ensimmäisenä niin että tarkistaisin kaikki alipaineletkut.. Eteenkin sen joka lähtee ByPass:ilta kohti rintapeltiä että onko kiinni.. Jos ei niin sitten letkujen uusinta.

Vikakoodien luku on kuitenkin se ensimmäinen askel kun vikavalo palaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Itsellä myös moottorin toimintavalo syttyi. Diagnoosina lambda ja ilmamassamittari. Nyt auto pölläyttelee sinistä savua välillä. Toivottavasti johtuu noista vioista, eikä enempää vikoja ilmene. Osat hakuun ja uudestaan korjaamolle. Ilmeisesti nuo aika helppo vaihtaa.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Sininen savu merkitsee kyllä perinteisemmin sitä, että turbon elikaaritunnellissa alkaa valo häämöttää...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Joo, mutta tuo savutus ilmeni juuri samaan aikaan, kun nämä viat ilmenivät. Toivottavasti se turbo ei nyt taas ole mennyt? Tietääkö kukaan, voiko pöllytys johtua lambdan tai ilmamassamittarin hajoamisesta?
9-5 2.0 sedan vm.2002
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se oikeastaan voi. Kumpikaan vika ei vaikuta siihen, että palaako moottoriöljyä. T7:n suurimmat öljynkulutuksen aiheuttajat ovat turbo ja kuoleentunet männänrenkaat. Ilmamäärämittari vika on voinut johtaa siihen vikaan että on alkanut pölläytellä jos on ahtanut liikaa ja moottori on ottanut itseensä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Voiko siis ilmamäärämittarin hajoominen johtaa männänrenkaiden kuoleentumiseen?
9-5 2.0 sedan vm.2002
Cessos
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 11:57
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Cessos »

Pahimmillaan mäntärikko. Näin kokemuksesta pariviikkoa sitten levähti ykköspytyn mäntä ja samalla meni käytännössä koko kone. Varoitteli aluksi pölläyttelemällä valkoisia pilviä ja seuraava vaihe olikin konerikko.
Saab 9-5 Aero -00 BioPower Stage 1
Saab 9-3 SC Vector -08 BioPower Stage 1
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Kannattaako hinauttaa korjaamolle? Matkaa 40km. Kyllä tää niin paska auto on, että varmaan taas kaikkein pahin vika. Seuraava autoni ei taida olla saab. Kyllä luottamus näihin alkaa oleen aika nolla. Edellisestä meni kone paskaksi. Tässä on tämän yhden vuoden aikana vaihdettu turbo ja kannentiiviste. Kannentiiviste remontin aikaan tehtiin iso huolto, jossa vaihdettiin muunmuassa männänrenkaat. Hiukkasen ottaa päähän, jos ne on nyt paskana ja kone täytyy jälleen avata. Vieläkun ei itse osaa korjata, vaan joutuu käyttän kalllita korjaamoja.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Hinautin auton korjaamolle ja turbohan se oli hajonnut ilmamassamittarin ja lambdan lisäksi. Miten ne kaikki voi hajota lähes yhtäaikaa. Onko jokin yhteys?
9-5 2.0 sedan vm.2002
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No hyvä puolihan tässä on se että kun siellä korjaamolla on vaihdettu uusi turbo vuoden sisään niin sen takuu on 3 vuotta jos oli alkuperäinen osa ja yleensä 1 vuosi jos tarvike. Sitten kyselemään kuka maksaa toisen kerran vaihtokustannukset.
(jos vaihdettiin käytetty niin takuukeskustelut voi unohtaa ja miettiä mitä seuraavaksi laitetaan)

Ilmamassamittari olisi ollut hyvä saada diagnosoitua jo aiemmin mutta jos sitä ei ole vaihdettu aitoon alkuperäiseen mittariin viimeisen 5 vuoden aikana niin nyt on erittäin terveellistä se tehdä. Lambdavikakoodikin voi poistua immun vaihdolla, riippuen mikä lambdaan liittyvä koodi oli kyseessä. Mutta nämähän osaa asiansa osaavat korjaamot erotella toisistaan.

Vanhentunut immu johtaa pikkeuksetta järjestelmän liialliseen ahtopaineeseen joka lyhentää turbon elinikää, riippuen softan tehotasosta ja käyttäjän kaasujalasta.
Hajonneita immuja (joista saa selvästi vikakoodin) on vastaan tullut tasan yksi noin 200 immun joukosta. Ilmamassan mittauskyvyn heikkeneminen on yleinen ilmiö kymmenen vuotta vanhentuneissa immuissa.

Mitä tulee edelliseen isoon huoltoon niin hyviä toimenpiteitä sieltä löytyy listalta ja jos männänrenkaat on vaihdettu asiallisesti niin ei se savutus niistä enää tulee pitkään aikaan. Toivottavasti jakopään osat oli jo vaihdettu täydellisenä sarjana aiemmin tai samassa yhteydessä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Silloin aiemmin vaihdomme turbon käytettyyn ehjään. Se ei näköjään kauaa kestänyt. Siinä isommassa kannentiiviste huollossa vaihdettiin jakoketju, poistettiin tp- ketju, vaihdetiin myös männän renkaat ja kiertonkangen laakerit. Täydellistä jakopään remonttia ei ole tehty.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Nyt auto haettu korjaamolta. Laitatin nyt mitsun turbon ja luultavasti selvittiin pelkän mafin vaihdolla. Lambda ei kaiketi ole sittenkään rikki. Laskua yht. 1400euroa.
9-5 2.0 sedan vm.2002
evi-53
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 07, 2015 20:26

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja evi-53 »

Hmmm... monenlaista kommenttia. :D Ostin vikakoodinlukijan, yhden virheen ilmoitti, muttei tuntenut tälle koodia. Melko pian valon syttymisen jälkeen tarkistin öljyn, vain tikun pää kastui. Arvelin, että koodi ilmestyi tämän takia. Nollasin vian. Auto ostettu hiljattain kesäautoksi, enkä ollut vielä tarkistanut öljyä. Moottori on 2.0t ecopower, ajettu 328.000 km, auton vuosimalli 2004. Mikä voi olla tälläisen öljynkulutus? Valon syttymisen jälkeen minusta myös tuntui kuin tehoa olisi hävinnyt, onko tämä mahdollista? Koeajoa en ole vielä suorittanut.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottori-valo palaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noilla kilsoilla öljynkulutuksen syy voi olla melkein missä vain moottorin sisuskaluissa. Yleisin syy 2.0t-koneessa on turbon tuleminen elinkaarensa päähän. Pölläyttääkö sinisen pilven pakoputkesta kylmäkäynnistyksen yhteydessä? Kohtuu helppo turbon tarkistusmetodi on irrottaa pakoputken downpipe turbosta (kiinni kolmella mutterilla, ei tiivistettä) ja sormella kokeilla turbon akselin välykset sekä pitkittäin että poikittain. Jos heiluu paljon, on turbo lopussa.

Auto ei kuitenkaan vuoda öljyä allensa?

Yleiset vikakoodinlukijat ei tunnista kaikkia Saabin koodeja. Vie auto tech2-merkkitesterille, niin saa varmuuden siitä mikä koodi sytyttää vikavalon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin