Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aksu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 08:37

Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja aksu »

Terve.

Olen ymmärtänyt että jos asennan uuden vilkkuviiksen jossa on vakkarisäädin niin se alkaa heti toimimaan. Eli vakkari on jo autoon asennettu mutta kytkimet puuttuu.

Meneekö penkinlämmittimet samalla logiikalla? Siis penkeissä on jo valmius ja piuhat on, ja kun ostan napit ja asennan ne niin kappas, autossani on penkinlämmittimet? Toihan olis huikeeta!

Mutta onko se sittenkään ihan näin helppoa??

Kertokaa. Saab on v. 2006 ysivitonen ilman tällaisia hienouksia.

Aksu
- - 9-5 2006 wagon tdi 1.9 - -
rallivatanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Kesä 20, 2015 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja rallivatanen »

Vaihdoin viiksen -02 9-5 eilen ja alkoi tosiaan toimiin pelkällä viiksen vaihdolla.
Saab 9-5 2.0t linear 2002 ka
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Sape
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 03, 2015 20:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Sape »

Alkaako -98 9-5 myös pelaamaan vakionopeudensäädin pelkällä viiksen vaihdolla? Entä penkinlämmittimet pelkkien kytkimien lisäämisellä?
aksu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 08:37

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja aksu »

oma viiksenvaihto ei mennytkään ihan putkeen kun vaihdoin liian vanhaan viikseen. siinä oli rahtusen verran eroa niin että se ottaa kiinni rattiin kun laittaa kaukovalot päälle. ei hyvä.

ja se itse vakionopeuden säädin - ei lähtenyt ainakaan tuolla vanhemmalla viiksellä heti pelittämään.

tuo penkinlämmitinasia edelleen askarruttaa.

aksu
- - 9-5 2006 wagon tdi 1.9 - -
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Suomik »

No eipä taida penkinlämmittimiä ilmestyä vain napit asentamalla, kyllä sinne tarvitaan elementit myös ja näissä tuoreemmissa ei kaikkien johdotustenkaan olemassaolo ole itsestään selvyys. Kokonaisuus on vähän eri kuin vakionopeudensäätimessä, jossa ainoa rauta on tuo viiksi, eli ei siihen autoon ole vakkaria asennettu.

Viirussahan penkinlämmittimien katkaisijat kuuluvat ACC-paneeliin... Kaikki on tietysti mahdollista, mutta helpointa lieneisi vaihtaa "penkinlämmityksetön ACC" lämmitykselliseen, sen päälle tietysti kaikki muu asennustyö. Mistä maasta tuo auto on tuotu?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
aksu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 08:37

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja aksu »

mun auto on tuotu saksasta viime vuonna, en tuonut itse.
- - 9-5 2006 wagon tdi 1.9 - -
Sape
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 03, 2015 20:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Sape »

Suomik kirjoitti:No eipä taida penkinlämmittimiä ilmestyä vain napit asentamalla, kyllä sinne tarvitaan elementit myös ja näissä tuoreemmissa ei kaikkien johdotustenkaan olemassaolo ole itsestään selvyys. Kokonaisuus on vähän eri kuin vakionopeudensäätimessä, jossa ainoa rauta on tuo viiksi, eli ei siihen autoon ole vakkaria asennettu.

Viirussahan penkinlämmittimien katkaisijat kuuluvat ACC-paneeliin... Kaikki on tietysti mahdollista, mutta helpointa lieneisi vaihtaa "penkinlämmityksetön ACC" lämmitykselliseen, sen päälle tietysti kaikki muu asennustyö. Mistä maasta tuo auto on tuotu?
Espanjan tuonti on tuo minun pirssi. Nahkajakkarat kaipaisi kaveriksi lämmittimiä, mutta taitaa jäädä tekemättä..

Eräs viisas sanoi, että kaikissa Saabeissa on penkeissä vastukset, johdotukset ym valmiina, että vain katkaisijat puuttuvat :) Nytpähän sain epäilyilleni vahvistusta, ettei yllättäen olekaan aivan noin simppeli juttu.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Termos »

Suomik kirjoitti:Kokonaisuus on vähän eri kuin vakionopeudensäätimessä, jossa ainoa rauta on tuo viiksi, eli ei siihen autoon ole vakkaria asennettu.
Vakkari tarvii poljinkytkimet, eikä niitäkään ole kaikkiin femmoihin tehtaalla asennettu.
Omassa -98 femmassa riitti pelkän vakkariviiksen asennus, ei mitään muita toimenpiteitä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vakionopeudensäädin / penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kyllähän Saabissa aiemmin oli aika kattavasti ainakin johdotukset valmiina niin, että monia puuttuvia optioita pystyi vain tökkimään kiinni ja a-vot. Väyläkausi toi sitten tietysti mukanaan Techillä aktivoinnit joidenkin varusteiden kohdalla, mutta kuten tässäkin vitjassa on todettu, kaikissa kilkkeissä sitä ei tarvita.

Noihin perusauton "ylimääräisiin" johdotuksiin käytiin sitten käsiksi enenevissä määrin 90-luvun aikana ja etenkin 2000-luvulle tultaessa: kuparin huomattiin maksavan ja köyhälle Saabille + vielä persaukisemmalle GM:lle kaikki oli kallista. Ensitoimenpiteinä johtosarjoja lyhennettiin 90-luvulla ja sitten 9-5 ja 9-3 aikana lisävarusteiden johdotuksia alettiin jättää kokonaan vetämättä. Osan tästä "kehityksestä" voi ajoittaa faceliftien yhteyteen, mutta kyllä sitä karsimista tapahtui vuosimallien välillä ilman ulkoisiakin tuntomerkkejä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin