Femma puutui ja sytytti moottorivalon, nyt ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Femma puutui ja sytytti moottorivalon, nyt ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Elikkäs tänä aamuna huomasin töihin mennessä femman olevan jotenkin laiskan tuntuinen. Ei sytytellyt mitään jouluvaloja. No nyt iltapäivällä kotimatkalla ei aluksi ollut mitään häikkää ja vedotkin tallessa, mutta juuri ennen kotipihaa sytytti vikavalon ja auto tuntui todella laiskalta. Kävi kuitenkin ihan normaalisti.

Tsekkasin vikakoodit, jotka kertoivat seuraavaa: P0134, P0133, P1131

Mistäs lähdetään vikaa hakemaan?

Potilas siis -04 2.3t manuaalilla.

E: näköjään jotain lambdaan viittaavaa?
Viimeksi muokannut Jurkkis, Ti Syys 22, 2015 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Koodit kaikki lamdasta näköjään, ihankuin olisi johto poikki? Kunnon katkos, liitin irti tms? Ne vakiot liittimet on imusarjassa olevan bensapainesäätimen maastossa lähellä termarikoteloa. Kolme liitintä samassa pitimessä, moottorin asentoanturi, etulambda ja takalambda.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Jees. Annoin auton jäähtyä ja nollasin vikakoodit sekä kävin heittämässä pienen lenkin ja toimi ainakin tuolla reissulla normaalisti.. Pitäisikö opensidin Lambda-kohta näyttää jotain arvoja? Nyt näyttää pyöreää nollaa. Pitääpä katsoa tuo liitinhässäkkä.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Normaalisti siinä vilkkuu numerot ees taas. Se puutuminen voi johtua turvatoiminnoista, eli maksimi ilmamassamäärä pudotetaan turvallisesti johonkin 400 luokkaan, jolloin Saabikas kyllä on varsin laiska vekotin. Vikaantuneen lambdan kanssa meidän aiemmassa femmassa toimi kyllä vanhalla (vakio)softalla, mutta biopower-softatulla eculla ei.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Julle »

Sama homma, varsinkin helteellä.
9-5 Aero - 00
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Noniin, nyt sitten teki eilen sellaista, että lähti käyntiin, mutta heti rupesi kone röpöttämään ja kuulosti siltä kuin olisi tukehtumassa. Putkesta tuli ensin valkoista savua ja sitten muuttui mustaksi. Sammutin sitten siihen. Valaiskaas ummikkoa (kuvalla?) mistä tuon lambdan liittimen nyt sitten löydän?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Jees, kävin näpertelemässä noita, mutta en nyt osannut sanoa onko liitin viallinen vai ei. Aika kovasti heilui tuossa "hässäkässä" missä ovat kiinni. Alkaa olemaan keinot vähissä. Ilmeisesti vietävä pajalle alkuviikosta.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Ja lisätään nyt vielä että eipä lähde enään ollenkaan käyntiin.

Edit: ilmeisesti siellä nyt pytyt täynnä menovettä, sen takia ei lupaa edes... Onko tuo anturi vaikea vaihtaa itse? Entäpä onko tuo 1. -anturi nyt tuo mikä tuossa turbon vieressä on vai?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mikäli katsoit yllä olevan postaukseni, oli siinä linkki vaihto-ohjeisiin. Ei ole vaikea vaihtaa, jos on vain lambdaan käypänen avain.
Voi lähteä ihan lenkkiavaimella, mutta jos on tiukemmassa ja uusi osa valmiina vieressä, voit katkaista vanhasta johdon ja irroittaa sen esim. pitkällä hylsyllä. Tai sitten hommaat lambda hylsyn ja avaat sillä, jos haluat vanhan ehjänä irti.

Tässä vielä tämä linkki, siitä selviää myös sijainti: http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oxyge ... t-wis-662/

EDIT. Avainväli on lambdassa 22mm
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lambda-anturin vaihtoon olen käyttänyt rälläkällä lyhennettyä kiintoavainta. Surutta raaskii koputella vasaralla avainta kun avain on muutenkin jo valmiiksi rujo. ;-) Nykyään kun saa laadukkaita irtoavaimia huokeasti esim. Biltema: sta tai muista työkaluja myyvistä kaupoista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Joo, pitääpä huomenissa ottaa työn alle. Mitenkäs tuo kun ilmeisesti sylinterit täynnä bensaa, niin pitääkö tuo nyt huomioida jotenkin, kun käynnistelee?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voit tuulettaa koneen. Sytkäkasetti ja tulpat pois. Sitten starttaat konetta, niin tuulettuu varmasti. Saattaa tulla vikakoodi sytytyskasetista, mutta ei se haittaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Noniin, päivitellääs tilannetta... Kävin tänään hakemassa uuden anturin, tosin tarvikkeen, kun alkuperäistä ei ollut saatavilla edes ruotsista. Noh, tajusinpas siinä sitten kun olin vaihtanut sen, että akku on päässyt seisonnassa tyhjäksi. Kokeiltiin siinä sitten apuvirralla käynnistellä, mutta startti pyöritti todella laiskasti ja ei lähde käyntiin.. Pari kertaa vähän lupaili. Olikohan apuvirta-akku ja oma akku sitten niin huonoja ettei lähde niiden takia käyntiin, vai onkohan tässä nyt sitten jotain muutakin murhetta luvassa? :evil: Huomenna käytävä hakemassa motonetistä nyt uusi akku näin alkuun...

Edit: Olisikohan tässä jo aihetta soitella myyjäliikkeeseen...
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femma puutui ja sytytti moottorivalon, nyt ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Nyt on ostettu uusi szajderin 80ah akku 60Ah/480A Woima-merkkisen vapaa-ajan akun(!) tilalle... Jonkin aikaa sai kutitella niin hörähti käyntiin komean savupilven saattelemana. Alkuun kävi tosi epätasaisesti, mutta sitten käynti tasaantui. Nyt näyttäisi saabi taas toimivan :)
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Vastaa Viestiin