Moottoriremonttia 2.3

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
GO-Kone
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Loka 04, 2012 19:04

Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja GO-Kone »

Eli haettiin eilen -98 9-5 "aero" ja 1,5km ennen kotia moottori alkoi käymään 3 pytyllä :evil: . Puristuspaineet mitattiin 1=6, 2=0, 3=6, 4=9 eli onko jotain tyypillisiä hajoamisia esim. männänrenkaat näissä?

Joten olisi tarkoitus koko moottori samalla remontoida eli kun asia ajankohtaiseksi tulee mistä kannattaa osat hankkia?
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja Julle »

Siinä on tainnut perävalotakuu toteutua.
9-5 Aero - 00
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja erska »

Kannattaa hankkia jostain käytetty t5 kellari ja siitä lähteä rakentamaan. Osia partsforsaabs, neobrothers, pcs

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
GO-Kone
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Loka 04, 2012 19:04

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja GO-Kone »

Perävalotakuu toimi mutta myyjä toimi erittäin asiallisesti luvaten pienen hinnan alennuksen vielä jälkikäteen eli pisteet siitä hänelle vaikka ei kauheasti remonttikuluja kata.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ota hattu pois, ettei vaan olis pakoventtiili palanut?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikö toi vähän outoo ois jos alakerta menee niin häviää kaikista pytyistä puristukset? Eli oisko kuitenkin vena vika?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos puristukset on nollaa niin todennäköisimmin venttiilivika. Voi kyllä olla kannentiivistekin jos on useampi pytty noin matala.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
GO-Kone
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Loka 04, 2012 19:04

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja GO-Kone »

Tutkitaan kun saan tallin tyhjäksi.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja latinki »

Purettiin aeron konetta täälläkin: kolmosen kk laakeri skeidaa, ykkösen mäntä halki, jakopää niitin verran huti ja kiristin tapissa.

oliko sisuskaluissa eroa aeroon jos kone on 2.3 t7? (ahtimessa,softassa,cobrassahan on eroa). Joku juttu oli että ainut ero olisi pakonokka?

Edit:
Hook kirjoitti:Koneet samat lukuunottamatta pakovenoja sekä jompaa kumpaa nokka akselia.. Taisi olla Aerossa (235R:ssä) eri nokka akseli.
Eivät mitään radikaaleja eroja käytössä.
2.3t/T alakerta on sopiva kun lykkää aeron kannen :?:
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Kyllä se normaalilla T7 kannellakin menee. Itselle tulee tuohon 9-5 Aeroon hybridi, jossa 2.3 vaparin alakerta, normaali T7 kansi ja T5 turbon nokat.

Tuollaisen rikkimenneen koneen osia käyttäessä kannattaa muutenkin katsoa tarkkaan miten öljymuju on koneessa ja kannessa kiertänyt...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja latinki »

2.3vapari? T7 ? 8O

Eli femmaan 2.3 motin voi rakennella (kampura/veivit/männät) käyttämällä B235R / 235E tai 235L osia (= ko. osat samoja?)?

Onko 2.0 ja 2.3 kansissa mitä eroja (nokat ja venat ainakin) eli onko mahdollista / järkeä naittaa yhteen?
Ja oliko 2.0 ja 2.3 lohkot samat ?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja Keme »

latinki kirjoitti:2.3vapari? T7 ?
T5 B234i vaparikellari ilmeisesti. Ton kanssa vaan tarvii sitten käyttää T5 kansipahvia. Puristukset on sen jälkeen ~9.5.
latinki kirjoitti:Eli femmaan 2.3 motin voi rakennella (kampura/veivit/männät) käyttämällä B235R / 235E tai 235L osia (= ko. osat samoja?)?
Kyllä.
latinki kirjoitti:Onko 2.0 ja 2.3 kansissa mitä eroja (nokat ja venat ainakin) eli onko mahdollista / järkeä naittaa yhteen?
Ei niissä ole mitään käytännön eroja.
latinki kirjoitti:Ja oliko 2.0 ja 2.3 lohkot samat ?
On samat. Saabin koneessa iskutilavuuksien ero on tehty iskunpituudella.
jeeeeeee!
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jep, -95 tonnarista 2.3 vaparin alakerta, T5 pahvi ja T7 2.0 og-kolkista kansi, jakopään koppa + öljypohja.

Kampura on sama kaikissa 2.3-koneisissa 1994 -> , kanget käytännössä samat 153mm kuin esim. 2.3 T7 / 2.0 T5 ja männissä vähän eroa. Ohessa vertailussa 2.3 vaparin (vasen) ja 2.3 T7 männät (oikea):
https://lh3.googleusercontent.com/-WU6V ... G_1713.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-Se5X ... G_1714.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-Na8o ... G_1716.JPG

Jos meinaat tehoja ottaa tai hakea enemmän kestävyyttä niin samalla tapaa 2.0 / 2.3 T5 alakerta menee. Noita B234 turbokoneita harmittavan vähän myynnissä tosin...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja latinki »

Asiallista vastailua, kiitän 8)
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Moottoriremonttia 2.3

Viesti Kirjoittaja latinki »

Kampura ottanut senverran osumaa kolmosen veivinkohdalta että joutuu koneistamaan. Onko kustannusarviota vastaavasta koneistus+sopivat laakerit?
Vastaa Viestiin