DI-kasetin hankinta.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jippii
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 31, 2013 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Jippii »

NGK BCPR7ES-11

60tkm ajettu etanolilla ja noilla tulpilla.
Vielä ehkä 20tkm ennenkuin vaihdan.
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Jippii kirjoitti:NGK BCPR7ES-11

60tkm ajettu etanolilla ja noilla tulpilla.
Vielä ehkä 20tkm ennenkuin vaihdan.
Luulisi noilla kilsoilla esiintyvän sytytyskatkoksia jo melkoinen määrä ja selvää pätkimistä.
Itse en enempää 10tkm ajele kyseisillä tulpilla.
Kukin tyylillään.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja 3J »

Uudet tulpat maksaa kuitenkin alle 16€ sarja. Vaihto on 10min homma ja helppo kuin mikä. Onko tässä nyt järkeä säästää jos on pienikin mahdollisuus että pamahtaa 300€ kasetti rikki?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Vissiin 6 koneessa eri tulpat kun olen ajanut melkein viisi vuotta eikä hajuakaan milloin edellinen omistaja vaihtanut. Kilometrejä minulla tullut semmonen 50tkm. Nyt kun lukee tätä ketjua alkaa pelottamaan. Ihan sama fiilis kun lukee lääkärikirjaa...

Lähetetty tien päältä mun Samsung Note II:lta.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Termos »

3J kirjoitti:Uudet tulpat maksaa kuitenkin alle 16€ sarja. Vaihto on 10min homma ja helppo kuin mikä. Onko tässä nyt järkeä säästää jos on pienikin mahdollisuus että pamahtaa 300€ kasetti rikki?
Juuri tätä itsekin suuresti ihmettelen 8O Tolkutonta hommaa ajaa samoilla öljyillä ja tulpilla yli 10tkm, varsinkin etanolilla.

Kokemusta on siitä, että pääsääntöisesti etanolilla ajettu Aero alkoi hukkaamaan tehoja, kun NGK BCPR7ES-11 -tulpilla oli ajettu 12tkm.
Tulppien vaihto uusiin samanlaisiin poisti ongelman.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Termos kirjoitti:
To Loka 22, 2015 21:51
3J kirjoitti:Uudet tulpat maksaa kuitenkin alle 16€ sarja. Vaihto on 10min homma ja helppo kuin mikä. Onko tässä nyt järkeä säästää jos on pienikin mahdollisuus että pamahtaa 300€ kasetti rikki?
Juuri tätä itsekin suuresti ihmettelen 8O Tolkutonta hommaa ajaa samoilla öljyillä ja tulpilla yli 10tkm, varsinkin etanolilla.

Kokemusta on siitä, että pääsääntöisesti etanolilla ajettu Aero alkoi hukkaamaan tehoja, kun NGK BCPR7ES-11 -tulpilla oli ajettu 12tkm.
Tulppien vaihto uusiin samanlaisiin poisti ongelman.
Vähän ihmettelen tätä kun silmämääräisesti 12tkm ajetut tulpat ei ole kuluneet kuin ehkä millin. Järkeen ei käy että vaikuttaisi vielä oikeasti mihinkään.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Täällä laski maantiekulutus viinalla vajaan 11 lukemista reilusti alle 10 lukemiin kun vaihtoi n.18tkm ajetun bcpr7es satsin uusiin. Veto ongelmia tai muutakaan ei ollut, mutta kulutukseen oli näköjään selkeä vaikutus.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Bapsu kirjoitti:
Pe Touko 05, 2023 23:58
Täällä laski maantiekulutus viinalla vajaan 11 lukemista reilusti alle 10 lukemiin kun vaihtoi n.18tkm ajetun bcpr7es satsin uusiin. Veto ongelmia tai muutakaan ei ollut, mutta kulutukseen oli näköjään selkeä vaikutus.
Tolleen tilastotieteen sääntöjen mukaan pitäisi noita samoissa olosuhteissa tehtyjä matka-ajoja olla useampi, mielellään esim 3-4 kpl ennen kuin voi vetää johtopäätöksiä vaikutuksesta kulutukseen.

Voihan se toki olla näin.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

009baas kirjoitti:
Su Touko 28, 2023 07:59
Bapsu kirjoitti:
Pe Touko 05, 2023 23:58
Täällä laski maantiekulutus viinalla vajaan 11 lukemista reilusti alle 10 lukemiin kun vaihtoi n.18tkm ajetun bcpr7es satsin uusiin. Veto ongelmia tai muutakaan ei ollut, mutta kulutukseen oli näköjään selkeä vaikutus.
Tolleen tilastotieteen sääntöjen mukaan pitäisi noita samoissa olosuhteissa tehtyjä matka-ajoja olla useampi, mielellään esim 3-4 kpl ennen kuin voi vetää johtopäätöksiä vaikutuksesta kulutukseen.

Voihan se toki olla näin.
No samaa pätkäähän siinä tuli höylättyä eli hki tampere motaria. Saman pätkänhän se vaatii ja saman nopeuden, helppo mulla toteuttaa kun tota ajoa tulee, tuskin oisin muuten huomannutkaan kulutuslaskua jos ajelisi eri pätkiä sekaisin. Ja onhan tosta tulppien vaihdosta jo vuosi eli jokunen uusinta on tullut mittaukselle.

Seka ajossa tms sitä eroa onkin vaikea huomata, tosin tuntui että se kulutus tippui sielläkin osastolla.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kyllä kyllä. Mutta kulutukseen vaikuttaa Tuulen voimakkuus, suunta mistä puhaltaa ja lämpötila. Optimaalisin lämpötila omille mittauksille on ollut tuollainen syyskesän lähes tuuleton +14+16 astetta. Korkeuserotkin vaikuttaa hapen määrään ilmassa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

009baas kirjoitti:
To Kesä 01, 2023 05:17
Kyllä kyllä. Mutta kulutukseen vaikuttaa Tuulen voimakkuus, suunta mistä puhaltaa ja lämpötila. Optimaalisin lämpötila omille mittauksille on ollut tuollainen syyskesän lähes tuuleton +14+16 astetta. Korkeuserotkin vaikuttaa hapen määrään ilmassa.
Lienee sitten ollut aika tuulinen keli vanhoilla tulpilla, pidemmän aikaa se kulutus jo oli tuntunut nousseen. Ei tässä mikään yksi mittaus ole pohjalla vaan ihan säännöllisistä seurannoista, niin uusilla kuin vanhoillakin.

Samaan kulutusnousuun pääsee myös kun on venakopan ja kaasuläpän välisen takaiskuvenan putkessa reikä, litra pari paukahtaa lisää samantien.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin