DI-kasetin hankinta.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja pmj »

Mikä niissä tulpissa hajoaa, tunteeko joku heidän sielunelämän? Ulkoisesti voivat olla aivan hyvän näköisiä mutta silti voi olla vikaa.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Itse epäilin tuota 10 tkm. vaihtoväliä höpöhöpöksi kun olin ajanut n. 13 tkm. omilla tulpilla.
Eivät ne hajonneet, mutta kaasulla kiihdytettäessä oli selvää empimistä havaittavissa sekä jopa juuri ja juuri huomattavaa "näykkimistä" vedossa.

Sitten luin tuosta sytkäkassun hajoamisherkkyydestä vanhoilla tulpilla ja päätin sijoittaa huimat 16 € uusiin tulppiin. Vaihdossa meni n. 15 minuuttia aikaa, vanhat tulpat oli päällepäin ihan ok-näköiset mutta olipa todella iloinen yllätys kun lähdin baanalle uusilla tulpilla. Nyt ei nypytä eikä emmi hetkeäkään. Ero oli todella radikaali. Sitä vain tottuu pikkuhiljaa menoon kun vanha tulppa hiipuu käytössä, näin itse asian näkisin.

Itse ajan noin 40 tkm vuodessa Saabilla.
4 kierrosta tulppia kustantaa 64 € ja etanoli samalla ajomäärällä 4 180 €. :lol:

Itse aion jatkossa vaihtaa tulpat n. 8-9 tkm. välein ihan perushuoltona.
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Onko muuten tulppien merkillä väliä?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Voisitko lukea vaikka edellisen sivun tästä viestiketjusta..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja jouscar »

[quote="Örkinrumilus"]Voisitko lukea vaikka edellisen sivun tästä viestiketjusta..[/quotel

Luin. Toisella kestää NGK toisella ei. Onko testailtu muita merkkejä?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja jouscar »

[quote="Örkinrumilus"]Voisitko lukea vaikka edellisen sivun tästä viestiketjusta..[/quotel

Luin. Toisella kestää NGK toisella ei. Onko testailtu muita merkkejä?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ainakaan minä en ole testannut. Kuulun varauksin siihen ihmisryhmään, että jos kokemuspohjaisesti voidaan todeta jonkun toimivan ja olevan hyvä käytännössä, niin itse en ala sitä kyseenalaistamaan. Etenkään, kun hankintahinta on alle 20 € ja "kokeilun" tulos voi olla 320 € + 20 €.

Eihän se NGK kestäkään kuin sen ~10 tkm, mutta kun sen tietää, miksi kikkailla?

:mrgreen:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja vjo »

Ettei nyt vaan olisi urbaanilegendaa koko kasetin hajoaminen tulppien takia.
Kun tulee sopiva vikakoodi niin ensin vaihdetaan tulpat ja kun vika ei katoa niin sitten vaihdetaan kasetti ja vedetään johtopäätös että vialliset tulpat hajotti kassun.

Sytytyskasettien viat tuntuu olevan varsin yleisiä kaikissa automerkeissä, rakenteissa voisi olla jotain paranneltavaa.

Tulppien kesto ei ole kiinni niinkään ajetuista kilometreistä vaan siitä miten tulppia rasitetaan eli ajotavasta, moottorin kunnosta, lämpötiloista, polttoaineen laadusta, sytytyksen ajoituksista ja vaikkapa siitä kasetin kunnosta.

Muissa autoissani olen kiertänyt ngk:t kaukaa mutta saabissa olen käyttänyt platinoita ja hyvin on pelittänyt.
Saab 9-5 2004 Aero
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jokaisella on oikeus mielipiteeseen :roll: .

Itse käytän molemmissa jo mainittuja kynttilöitä myös jatkossa, 10 tkm:n välein.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Niin NGK :t laitoin pari viikkoa sitten. Pitää tankata varsin seuraavaksi bensaa ja seurata häviääkö kymäkäynnistys ongelma. Jos bensalla vielä rykii ja yskii niin sitten kai se kasetti on vaan hankittava. Joka aamu ei yski.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mitäs raati arvelee, pitääkö ne NGK:t vaihtaa kympin välein, vaikka ajankin vain bensalla? Vai riittääkö silloin 20 tkm?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aina vaihtanu n.kympin välein. ja juu bensalla ajan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jouscar kirjoitti:Onko muuten tulppien merkillä väliä?
On. DI-kasetillisissa saabeissa ei toimi oikein kuin vain ja ainoastaan ennalta määritetyt NGK:n tulpat. Muun merkkiset tulpat eivät toimi oikein. Saabissa DI-kasetin kautta tunnistetaan tulpista mm. nokan asento ja nakutus, sekä trionic analysoi palotapahtumaa ionisaatiomittauksella. DI-kasetti vaatii sytytystulpalta juuri oikean resistanssin (saabin toleranssi tälle resistanssille on kuulemma erittäin pieni) jotta kaikki trionicin/DI-kasetin suorittamat mittaukset toimivat oikein.

Jopa väärä NGK:n tulppa väärällä resistanssilla rikkoo kasetin. Kuten kävi minulle, koitin NGK:lta tulppaa BCPR7ES (eli ilman sitä -11:sta) eli siis pienemmällä kärkivälillä vakiona olevaa tulppaa. Kasetti kesti 2 päivää tulppien vaihdon jälkeen - nakutustunnistus hajosi kasetista. Eli tulpassa jota koitin ei ole oikea resistanssi. Kyseessä oli 3,7 version kasetti 2011/2012 taitteesta. Kallis oli kokeilu.. En suosittele kokeilemaan muita tulppia.

Minä en edes käynnistäisi autoa muilla kuin NGK:n tulpilla.. mutta jokainen tyylillään. Väärillä tulpilla ajaminen DI-kasetillisella saabilla on kuin pelaisi venäläistä rulettia..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Laitoitko kärkivälin samaksi? Käsittääkseni noissa tulpissa ei muuta eroa ole kuin kärkiväli? Korjatkaa tietty jos oon väärässä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: DI-kasetin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En laittanut koska tarkoitus oli koittaa nimenomaan pienempää kärkiväliä.. Ei edes minulla ole niin huonoa tuuria että sattumaa olis jos laittaa väärät tulpat niin kasetti hajoaa. Niin minunkin mielestä vain kärkiväliero piti olla mutta ilmeisesti resistanssi ei ole toleranssin sisällä... mikään muu seikka ei selitä pari vuotta vanhan orkkis kasetin hajoamista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin