Taka-akselin camberin säätö?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=49091

Kuten tuollakin kirjoitin, itsellä oli edellisessa femmassa tuollaiset ja hyvät oli kokemukset, säätö helppoa ja tuntui olevan kestävätkin..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kappas, olin jo unohtanut :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Noissa oli vielä mielestäni sekin etu että, kuormaa ollessa kyydissä puslien epäkeskoisuuden takia pyörät pysyi silloinkin suorassa, eikä camberi mennyt liikaa negatiiviseksi..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja benicio »

Vasta 8) 330tkm ajetun MY99:n takapyörät, varsinkin oikea, on silminnähden lintassa, eli hienosti sanottuna camber on reilusti negatiivinen. Kesärenkaat (erityisesti TO) oli kuluneet sisäreunalta ihan loppuun vaikka keskellä vielä millejä oli. Nelipyöräsuuntauksen mukaan arvot on nyt:
Taka Camber vasen -1'42''
Taka Camber oikea -2'54''
Takapään puslat uusittu keväällä, jonka jälkeen arvot oli:
Taka Camber vasen -1'12''
Taka Camber oikea -2'12''
Jonkinverran muutosta siis, mutta ensinmainitussa oli ainakin kuormana renkaat takapaksissa :? en tiedä vaikuttaako.


Mikähän tuohon auttaisi? Motonet myy seuraavia osia:
18-3470 Taka-akselin camber säätölevy alempi Saab
Sopivuudet: 9-5 Taka-akselin camber-kulman säätölevy alempi
18-3471 Taka-akselin camber säätölevy ylempi Saab
Sopivuudet: 9-5 Taka-akselin camber-kulman säätölevy ylempi

Nämä on varmaan kuvassa näkyvät shimmilevyt 18 ja 19: http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=409617
Eli korjautusiko vaiva tuolla ylemmällä säätölevyllä (max 3kpl?) ja onko asennusproseduuri niin yksinkertainen kuin kuvasta voi päätellä (mitä sanoo WIS?) vai pitäisikö vaivaa etsiä muualta? Yli asteen ero vasen-oikea on aika iso, mistä voisi johtua?

Edessä on hiukan samaa oiretta renkaissa, camber on ohjearvojen rajoissa, mutta siellä etualatukivarren takahelat on rikki, se varmaan voi selittää?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja benicio »

benicio kirjoitti:Vasta 8) 330tkm ajetun MY99:n takapyörät, varsinkin oikea, on silminnähden lintassa, eli hienosti sanottuna camber on reilusti negatiivinen. Kesärenkaat (erityisesti TO) oli kuluneet sisäreunalta ihan loppuun vaikka keskellä vielä millejä oli. Nelipyöräsuuntauksen mukaan arvot on nyt:
Taka Camber vasen -1'42''
Taka Camber oikea -2'54''
Takapään puslat uusittu keväällä, jonka jälkeen arvot oli:
Taka Camber vasen -1'12''
Taka Camber oikea -2'12''
Jonkinverran muutosta siis, mutta ensinmainitussa oli ainakin kuormana renkaat takapaksissa :? en tiedä vaikuttaako.
Jatko tuohon edelliseen viestiin. Olisko sitä sitten keväällä tuossa takapään helojen uusinnassa käynyt jotain? Alle laitettiin korjaamolla osat:
18-2315 Takatukivarren ulompihela Vectra-B OE-laatu 4 kpl
18-3119 Takatukiv etuhela Saab95 2 kpl

Nuo on varmaan sinänsä ihan oikeat osat, mutta olisko pitänyt laittaa jotain muuta? Vai voiko tuon homman jotenkin niin ryssiä että pyörät jää linttaan ja toinen vielä selvästi toista enemmän? Takaiskarit on nähneet elämää n 150tkm ja jouset lienee alkuperäiset, mutta muuttaako näiden väsähdys camberia?
Kuten varmaan tarkkasilmäisimmät havaitsivat, en ymmärrä auton alustasta(kaan) juuri mitään... 8O
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Empä usko, että helojen vaihto olisi asiaan vaikuttanut. Ne talvirenkaat siinä mittaustuloksessa näkyvät. Mitä alempana peräpää on, sitä enemmän pyörä kallistuu sisäänpäin. Samoin iän myötä jouset painuvat kasaan ja taas kallistuu lisää. Se enemmän kallistunut puoli on todennäköisesti saanut joskus jotain "iskua" ja on sen takia enemmän kallellaan. Näillä ylemmillä säätöpaloilla säätö onnistuu.
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Laitetaan tähän niin ei tarvitse uutta topickia avata.

Youtubea selatessa vastaan tuli ysivitosen camperin säätö tukivarret taakse. Moogin valmistamat osanumerolla RK641842 ( http://www.moog-suspension-parts.com/moog-rk641842 )

Olisikohan ihan kokeilun arvoinen juttu, kun tiedän ainakin yhden auton jossa takapäässä on camberit metikössä.

Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=l22P2WxCmAU
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Ei vielä kokemusta noista tukivarsista, mutta vaikuttaa ylivoimaisesti järkevimmältä tavalta säätää camberit. Itse tilasin nuo rokkiautosta á 54€.
http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php ... sn=3&jsn=3
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja erska »

Veketti kirjoitti:Ei vielä kokemusta noista tukivarsista, mutta vaikuttaa ylivoimaisesti järkevimmältä tavalta säätää camberit. Itse tilasin nuo rokkiautosta á 54€.
http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php ... sn=3&jsn=3
Nämä on todella fiksun oloset varret! Pitää tällaiset itsekin tilata. Onkohan näitä saatavilla jostain euroopasta vai onko pakko amerikasta asti tilata?

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Luulisi että varaosaliike joka myy moogin tuotteita saisi tilattua. Ajattelin tällä viikolla käydä kysymässä tululta kauppiaalta.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Oisko tästä jo kimppatilaus aineksia? :wink:
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Markkuvaan kirjoitti:Oisko tästä jo kimppatilaus aineksia? :wink:
Mukana :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Antti93 kirjoitti:Luulisi että varaosaliike joka myy moogin tuotteita saisi tilattua. Ajattelin tällä viikolla käydä kysymässä tululta kauppiaalta.
Ja jos tuttu myyjä ei saa selvitettyä että miksi osaa ei saa niin kaikki juontaa siitä että tätä varaosaa ei ole "tyypitetty" EU markkinoille.

Ja jos sellaisen sattuu asentamaan EU tyyppihyväksyttyyn autoon varaosana niin ... :cry:
Saab 9-5 2.0t 1998
Solttu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 21:07

Re: Taka-akselin camberin säätö?

Viesti Kirjoittaja Solttu »

Laitan tähän tyhmän kyssärin mutta pitääkö takapuslien (ylä ja ala) vaihdossa säätää toi camber, tai pitääkö tehdä nelipyöräsuuntaus?
____________________________
Saab 9-5 2.3 Aero 2004
Vastaa Viestiin