Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tosiaan kuluu välillä aika reippaasti, välillä ei kulu melkein ollenkaan. Puolen vuoden aikana se silti söi 3,5 litraa nestettä. Ei höyryää, eikä muuta vikaa. Jalkatila tuntuu kuivalta, eikä ikkunat huurua. Ei tippaakaan alla, eikä sillä lämppärin venttiilillä. En vain löydä muuta paikkaa kuin että moottori sen itse söisi. Niin ja auton alla en ole ikinä lammikkoa nähnyt.

Jos nyt kuvittelisin että se on kannentiiviste, niin syntyy pari kysymystä moottorista ymmärtäville. Eli jos nyt kannentiiviste on metallia, niin se ei sinänsä kulu puhki jos esim. pultit löysällä? Kantta jälkikiristetty joskus 2012 muistaakseni. Jos vaihtaa kannentiivisteen niin onko "pakko" plaanata kantta? En itse ainakaan sitä ikinä ole keittänyt, ja tarkkana ollut tämän auton kanssa muutenkin. Jos kansi on potenttiaalisesti suora mitä sillä plaanauksella saavutetaan?

Niin ja onko Rovaniemestä Ouluun jotain osaavaa heppua joka voisi tutkia ja/tai vaihtaa kannentiivisteen asevelihinnoin? Pitäis tällä lähteä joulukuun loppupuolella ulkomaille, ja vähän arvelluttaa tämän auton kunto.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Katsoppa syylärin päädyt. Omassa on selviä merkkejä jäähdytysnesteen piipahtamisesta muovisen päädyn ripojen päällä ja väleissä. Pätkäajon jälkeen jos kone ei ole kerennyt lämmetä kunnolla niin näkee ihan nestettäkin. Kuivana ollessaan vaan semmoista ruostemuhjua mitä nesteen seassa kiertää.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Itse totesin kannentiivisteen kärähtämisen mittaamalla häkä ja hiilivedyt sellasella imevällä mittarilla paisuntasäiliöstä pahvimukin avustuksella eli mittarin letku siitä läpi ja kupiksi täyttöaukon päälle. Ja arvoa tuli eli työnsi pakokaasuja jäähdytysveden joukkoon auton käydessä, lisäksi originelli painekorkki oli rikki. Tämän tein käyttämällä autoa jonkin aikaa kylmänä koska painekorkki ei saa olla mielellään pois moottorin ollessa kuuma..silloin keittää ja saa sen kannen ehkä vääntymään. Kun painekorkki oli uusittu ja auto seisoi yön yli niin aamulla näki tulpanreiästä yhden männän päällä vettä. Mun autosta kansi ei ollut vääntynyt eikä plaanattu pajalla mutta jotkut suosittelevat sen tekemistä aina jos kannentiiviste palanut. Ihan pikkuhomma remontti ei ollut ja jakopää kannattaa laittaa samalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se peltinen kannentiiviste ole ikuinen näköjään. Meidän 9-5:n tiivisteeseen tuli repeämän näköinen vaurio palotilan ja vesikanavan välille. Kyllä se voi periaatteessa mennä puhki. Pelti on pinnoitettu jollakin aineella ja sehän tarkoittaa mahdollisuutta kulua ohuemmaksi pinnoitteen poistuessa. Ehkäpä vuoto ei ole niin rajua peltitiivisteen rikkoutuessa verrattuna perinteiseen...

En mie halua moottorikoneistamojen leipää viedä tai kyseenalaistaa autokorjaamoalan ammattilaisten tietotaitoa, mutta käytännössä olen tee se itse remonteissa aikataulu- ja kustannuspaineiden vuoksi todennut kannen suoruuden ja asentanut sen oikaisematta takaisin lukuisia kertoja menestyksekkäästi. Toki olen lukuisat kerrat oikaisuttanutkin kansia. Hyvä puoli siinä on tietenkin kannen suoruus ja tiivistepinnan puhtaus. Lisäksi jos venttiilitöitä joutuu tekemään, niin ne tulee samalla käynnillä lisämaksusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Minulla vuoti lokilämmittimen hapertunut o-rengas.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pari kertaa nähnyt jo tuon tiivisteen menneen, mutta ilmeisesti kummassakin tapauksessa kannenpultti löystynyt ensin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja artosill »

Minulla syynä oli jarrutehostimen vieressä palopellissä kiinni oleva venttiili jonka vuosi.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Olen omastani pannut myös merkille hiuksen hienon jäähdytysnesteen mystisen katoamisen. ei näkyviä vuotoja tai läikkiä auton alla. Tänä talvena alkanut. Jään seuraamaan tilannetta... 8O
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luultavasti lisäytyy se hävikki...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

vesipumpun juorureiästä tiputtaa joskus aika huomaamattomasti. Siihen auttaa pumpun vaihto
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Juu, en löytänyt visuaalisia kohteita vuodolle, vaikka yritin mainitsemanne paikat tsekata. Kerran kaupan edessä (+2 astetta, se yleisin milloin se käy epätasaisesti) alkoi se taas käymään oudosti, jolloin jätin auton käyntiin ja jäähdytysnesteen korkki auki. Kunnon suhahdus sieltä kuului, ja nesteessä sellaisia mikrokuplia helkkaristi, aivan kuin olisi joku hapollinen vesi kyseessä. :D

Noh, taitaa sittenkin olla kansipelti paskana.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Mulla ainaki pakokaasu tuoksui makealle kun auton käynnisti aamulla, sekä kävi kolmella vähän aikaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

Minun autossa kannentiiviste vaihdettu tosiaan parivuotta sitten. Nestettä silti katoaa mutta todella hitaasti ehkä 1cm 3-4kk aikana. Kiinnitin vaan huomiota että käynnistyksessä pakokaasu hetken tuoksahtaa makealle tai jostain sellanen tuoksu tulee. Ajan etanolilla. Mitä tollekin nyt tekee? Ollut samanlainen remontista asti. Mitään vuotoa en ole paikallistanut.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Mulla tuosta kulkineesta katosi hieman nestettä ja paikannin vuodon sinne apukuskin jalkatilassa olevaan alu-putkeen. Kaksi alu-putkea laipassa ja putkien välissä ruuvi jota kiristin niin loppu katoaminen, ainakin toistaiseksi. Tuo vuoto paikka pitäis kyllä paljastua jos villat märkiä maton takana. Muistelen että tuota nesteen katoamista oli eniten kun lämmityskausi päällä. Tulihan tuohon hommattua uudet o-renkaatkin tuohon liitoskohtaan, eipä ole vielä tullut vaihdettua.
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Mystisesti katoaa jäähdytysnestettä

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

SAABpaaja kirjoitti:Mulla tuosta kulkineesta katosi hieman nestettä ja paikannin vuodon sinne apukuskin jalkatilassa olevaan alu-putkeen. Kaksi alu-putkea laipassa ja putkien välissä ruuvi jota kiristin niin loppu katoaminen, ainakin toistaiseksi. Tuo vuoto paikka pitäis kyllä paljastua jos villat märkiä maton takana. Muistelen että tuota nesteen katoamista oli eniten kun lämmityskausi päällä. Tulihan tuohon hommattua uudet o-renkaatkin tuohon liitoskohtaan, eipä ole vielä tullut vaihdettua.
Pitää tuokin kohde tsekata. Mittasin nyt työpaikan häkämittarilla jäähdytysnestepaisarista imuletkulla pahvimukia avuksi käyttäen kylmällä koneella ja näytti häkää alkuun 30ppm ja laski sitten muutamassa minuutissa 4ppm. Mitattiin vertailun vuoksi työkaverin Opel Astrasta vm. -11 samoin ja siinä häkäarvo pomppasi yli 50ppm 8O Ota näistä nytten selvää. Ei kai paisarista häkää voi tulla ellei kansitiiviste vuoda, vastaisko joku asiaan perehtynyt? Olen tehnyt jälkikiristyksenkin autoon 30tkm kansiremontin jälkeen. Ja tosiaan mun auto syö jäähdytysnestettä vain vähän, laskee ehkä 1cm/3-4kk. Todennäköisesti neste häviää sylinteriin ajon loputtua kun paine jäähdytysjärjestelmässä työntää sitä sinne vastakkaiseen suuntaan kuin auton käydessä.
Vastaa Viestiin