Ohjausvaihde

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Käykö uudempi versio (55 30 076) vanhemman version (5170824) tilalle ?

Juu, tiedän että ne ovat eri pituiset mutta mistä se pituus ero tulee?

Joo, raidetangot ja päät ovat eri pituiset, mutta onko ohjausvaihteen runko mitoiltaan kuitenkin sama?

Onko ohjausvaihteen/apurungon kiinnitysreiät samalla jaolla ?

Käviskö vanhemman mallin raidetangot ja päät uudempaan hammastankoon?

Entäs ohjausakselin liitos onko samaa kokoa?

Ja miksikö moinen kiinnostaa? No ohjausvaihteiden hinnoissa on sen verta eroa että sovittelis tuota puolta halvempaa versiota ... :roll:
Saab 9-5 2.0t 1998
Juipiib
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 12, 2015 22:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja Juipiib »

Moi!
Itselläni samanalinen urakka edessä, eli minuakin tämä asia kiinnostaa. Selvisikö käykö raidetangot ristiin uudemman/vanhemman hammastangon kanssa?

Kiitos!
9-3 1.8t 2006
-75 Viippaprojekti
#6551
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja suapas »

En tiedä mistä olet hommaamassa,mutta bildelsbasenilla on kattava valikoima myös vanhempaa mallia, eivätkä ole kalliita. Tosin käytettyjä...
https://en.bildelsbasen.se/index.php?ex ... er=5170824
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Juipiib
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 12, 2015 22:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja Juipiib »

Kiinnostus heräsi kun itseltä löytyy jo uudemman mallinen hammastanko ja oma saapikas on vm-00.
9-3 1.8t 2006
-75 Viippaprojekti
#6551
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro :D

Herätelläänpäs tämäkin juttu ikiunestaan kun mullakin olisi edessä tuo ohjausvaihteen vaihto niin onko tuo onnistunut apurunkoa löysäämällä ja käykö kiinnitykset vanhemman ja uudemman ohjausvaihteen kanssa yhteen???
Tai jos vaihtaisi apurungon puslat samalla irrottamalla koko apurungon niin mistä on hyvä moottori tukea vai riittääkö jos tukee moottorinostimella?
Vai onko jossain juttua enemmälti ko.aiheesta kun tähänkin on aika nihkeästi tullut neuvoja?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

Tein tuollaisen telineen kun vaihdoin apurungon. Olisi voinut olla vähän vahvempaa materiaalia.
Ripustin moottorin nostolenkeistä.
Vaihdon -07 viiruun -98 apurungon, joten kiinnitykset on samanlaiset.

https://aijaa.com/img/t/00663/14757086.t.jpg
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottorivaihteisto tukeutuu koriin etuaisoissa akun alla ja jakopään vieressä. Ainoa apurunkoon nojaava on rintapellin lähellä oleva takimmainen tuki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mää hitsailin parista suorakaideprofiilista tuollaisen moottorituen, joka mahdollistaa kiinnityspisteen siirron:

Kuva

Siihen hommasin Kärkkäisen venetarvikkeista tuollaisen vanttiruuvin, pikkaisen piti jenkaa jatkaa:

Kuva

Tuollaiset lankunpätkät laittaa vielä etuloksujen kiinnityspisteiden päälle, moottorituen alle, niin sitten on hyvä. Ainakin viirufemmoissa on sopivat pultireiät pitämään lankkuja paikoillaan, M8 sinne sujahtaa pienellä sorminäppäryydellä.

Kuva

Tuo hammastangon vaihto femmaan on niin isotöinen remppa, että suosittelen pudottamaan apurungon kokonaan. Samalla uudet puslat apurunkoon (itse en ole tykännyt uretaaneista tuossa kohtaa käyttöautossa) ja hammastankoon, jossa uretaanit ovat vaihtoehto numero 1.

Ja kun sen tulipeltiä vasten olevan moottorituen on kerran tapellut irti, niin kannattaa tarkkaan miettiä, että viitsiikö sitä joskus myöhemmin vaihtaa uuteen :lol:

Tehostimen putket kannattaa ehdottomasti uusia remontin yhteydessä, niiden vaihtaminen vaatii taas apurungon kanssa temppuilua. Ite en niitä uusinut ja sehän tuli sitten kalliksi myöhemmin :(

Mulla on joutilaana yhtä paineletkua vajaa alkuperäinen tehostimen putkisarja, ja vaikka tyhmyydestä sakotetaan, niin en tuosta kehtaa mahottomia pyytää :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin